Win Vista -> Ubuntu med Samba

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
nire
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Win Vista -> Ubuntu med Samba

Inlägg av nire »

Hej, nu har jag en fullt fungerande backupserver som kör ubuntu.
Allt fungerar som det ska förutom när jag kopierar en del filer från en specifik dator.
Felmeddelandet jag får i Vista är:

Egenskapsförlust
Vill du kopiera den här filen utan egenskaper?
Filen Flygfoto.jpg har egenskaper som inte går att kopiera till den nya platsen

[Ja]    [Nej]

Vad kan det vara för egenskaper? Jag har klickat på Ja och sedan jämfört filerna efteråt och inga attribut eller annan information saknas.
???
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Win Vista -> Ubuntu med Samba

Inlägg av andol »

Tja, då jag inte ha någon direkt erfarenhet av Vista kan jag inte säga exakt vilka egenskaper det rör sig. Jag kan bara spekulera i att det kanske rör sig om något attribut du missat alternativt något kreativt metaformat för thumbnails, eller vad nu Vista kan tänkas ha för sig.

Däremot är jag rätt övertygad om att det inte spelar någon roll :-) Givet att du kan kopiera tillbaks filen och att den är komplett och innehåller all information du tycker den ska så räcker ju det gott och väl?

Får förövrigt ta och gratulera till en fungerande backupserver. Glöm bara inte att testa dina säkerhetskopior lite till och från.
nire

Inlägg av nire »

Jag testade överföra en fil med dessa egenskaper och kopierade tillbaka den. Allt var som det skulle så jag ersatte orginalet med den jag tog från servern och testade överföra den igen och det gick alldeles utmärkt  ;D
Säkerhetskopiorna är okej också, det har jag testat :)
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Jag kan tänka mig att Egenskaper handlar om ägande och rättigheter. Linux och Windows har olika sätt att hantera dessa. Det är därför det kan vara svårt att använda rsync mellan dessa båda OS. :P
nire

Inlägg av nire »

Har tänkt i de banorna jag med men jag hittar inga skillnader i ägande/säkerhet mellan filer som går och filer som inte går :S
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"