Canon iP4500 funkar ej - trots enkel installation [LÖST]

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
wintzell

Canon iP4500 funkar ej - trots enkel installation [LÖST]

Inlägg av wintzell »

Hej!

Jag ser att det är gott om trådar med folk som inte får sina skrivare att fungera. Fattar dock ej om det är samma problem.

MItt problem:
Installerade skrivaren i Ubuntu 7.10 utan problem, operativsystemet fann skrivaren själv osv. Bara att klicka och välja.

Utskrift funkar dock inte alls, skrivaren stannar en stund och matar sedan ut en tom sida.

Tacksam för råd, även i form av "ingen annan får detta att funka heller, köp TurboPrint", om det nu är det som är lösningen.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Canon iP4500 funkar ej - trots enkel installation

Inlägg av maths57 »

Om du tittar under Egenskaper för din skrivare, hittar du något där som ser konstigt ut?
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av jan »

Går du in på Canons hemsida finns där drivrutiner för Linux att ladda ner, tycker dock det funkar bättre att köra i Virtual Box
wintzell

Inlägg av wintzell »

Tack för svaren! Det blev såhär:

1. Så pass nybörjare är jag att jag inte vet vad som ser konstigt ut eller inte. Under "Skrivarkonfiguration - localhost" ser inget speciellt konstigt ut. Några andra egenskaper hittar jag inte ens.

2. Jag laddade ner drivrutiner: två .deb-filer från Canon UK:s hemsida, som utan krångel gick att installera genom att klicka på dem. Full fart! Tyvärr är resultatet precis samma. Är det dessa drivrutiner som fanns från början, undrar man?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Då skulle vi nog behöva lite fler ledtrådar.
wintzell

Inlägg av wintzell »

... vilket jag tolkar som att det "borde funka", eller? Då blir det tyvärr omöjligt att ge sig. En ledtråd är att skrivaren funkar utmärkt med TurboPrint. Var ska jag leta efter fler ledtrådar?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Om drivrutinen är den rätta, då borde det fungera. Om utskriften börjar men det blir ett tomt blad kan man tänka att det är någon annan inställning som inte stämmer.
wintzell

Inlägg av wintzell »

Utskriften börjar och slutar med ett tomt blad. Men jag ska pilla på alla inställningar och återkomma om jag får det att funka. Men! Jag har inte pillat någonstans innan.
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av jan »

Jag minns att det var noga med att följa installationsguiden som också finns att hämta på canons sida, läs noga och gör som beskrivningen så ska det funka.
wintzell

Inlägg av wintzell »

OK, det blir mitt nästa steg. Hur gör jag för att ta bort spåren av mitt pillande hittils? Jag har provat att ta bort och lägga till skrivaren, tyvärr med sämre resultat, dvs. ingenting skrivs ut.

Följande:
Det inträffade ett fel vid CUPS-operationen "server-error-service-unavailable".

Jag kanske skulle slutat medan det fungerade halvbra. Någon som vet hur jag återställer allting som det var från början och börjar om?
wintzell

Inlägg av wintzell »

Tack jan för den taktfullt framförda informationen att det är bra att läsa instruktionerna innan man sätter igång... :) ... för där står det mycket tydligt att ritualerna måste utföras i bestämd ordning för att fungera. Min strategi att ladda ner samtliga .deb-filer och klicka på dem var kanske inte så bra i alla fall. Vidare står det att om operativsystemet själv identifierar skrivaren och försöker installera den ska man undanbe sig det.

Det vara enkelt, bara att klippa ut tre kommandorader och klistra in i terminalfönstret, för den som undrar. I mitt fall var jag tvungen att skaffa "rpm" för att instruktionerna skulle fungera. (Hur man gör för att göra det får man veta om man försöker följa instruktionerna som de står.)

Ett problem som jag kanske hade på vägen var att skrivaren verkar förinställd på att leta efter papper i facket undertill, men inte meddelar att den inte hittar något på något sätt som jag lade märke till i alla fall. I installationsguiden från Canon framgår också hur man kommer åt meddelanden från skrivaren. (antagligen vad du maths57 menade... )

Tack för hjälpen alla!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"