boot menyn

snoffsen

boot menyn

Inlägg av snoffsen »

hej
har precis installerat ubuntu och tycker det verkar hur bra som helst.
dock har jag aven windows xp pa datorn.
till problemet... jag far inte upp ngn boot meny. nar jag bootar fran hd sa kommer det bara upp: "GUMP _" sen kommer den inte langre, gar inte att skriva natt eller sa heller. om jag stoppar i ubuntu skivan bootar fran den sa kommer jag till en meny dar jag kan valja mellan installera ubuntu, kolla skivan efter fel etc.. och ett val ar att boota fran hd, forst da dyker boot menyn som jag vill ha upp, dar kan jag altsa valja mellan windows eller ubuntu. hur gor jag for att att menyn ska komma upp direkt da jag valjer att boota fran hd?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: boot menyn

Inlägg av vulfgar »

Är det förinstallerat windows? Finns det en dold partition med windows-installation/recovery? Kolla i BIOS om du har olika startordning på hårddiskar.

Jag hade inställt på min ena dator att den skulle starta från den dolda partitionen, men när jag ändrade startordningen mellan olika hårddiskar så fick jag upp min grub-meny.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
snoffsen

Inlägg av snoffsen »

vulfgar skrev: Är det förinstallerat windows? Finns det en dold partition med windows-installation/recovery? Kolla i BIOS om du har olika startordning på hårddiskar.

Jag hade inställt på min ena dator att den skulle starta från den dolda partitionen, men när jag ändrade startordningen mellan olika hårddiskar så fick jag upp min grub-meny.
jag installerade windows sen ubuntu. kollade i bios, finns bara en hd med dar.. som d ska vara vall? aven om den ar partionerad...

GRUB forsoker starta men d kommer inte igang :-( sakert jag som gjort nagot fel men fattar intte vad...

ar inte sa sugen pa att gora om allt igen pa grund av den javla boot menyn men d kanske ar d lattaste sattet?
Andreas A
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Andreas A »

snoffsen skrev:
vulfgar skrev: Är det förinstallerat windows? Finns det en dold partition med windows-installation/recovery? Kolla i BIOS om du har olika startordning på hårddiskar.

jag installerade windows sen ubuntu. kollade i bios, finns bara en hd med dar.. som d ska vara vall? aven om den ar partionerad...

GRUB forsoker starta men d kommer inte igang :-( sakert jag som gjort nagot fel men fattar intte vad...

ar inte sa sugen pa att gora om allt igen pa grund av den javla boot menyn men d kanske ar d lattaste sattet?
Du kan ju prova bara att ominstallera grub.

Här är lite sidor som kan hjälpa dig:
http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/r ... es-it-out/
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351
Ubuntu 9.10 + ATI HD 5770 + AMD X2 5200+
snoffsen

Inlägg av snoffsen »

Andreas A skrev:
snoffsen skrev:

Du kan ju prova bara att ominstallera grub.

Här är lite sidor som kan hjälpa dig:
http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/r ... es-it-out/
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351
tack for hjalpen, inget har dock hjalpt :-( blaste disken i natt och installerade om xp & ubuntu men d blev samma problem. sen ominstallerade jag grub med hjalp av en av guiderna, det gick bra och allt var frid a frojd tills jag bootade om datorn, samma javla fel...
nagot annat forslag pa hur jag ska losa detta?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Om jag tolkar dig rätt så får du först upp bios-splashen och sen bara ett meddelande GUMP_ ???

Problemet i ditt fall verkar vara att det inte går att skriva i bootsektorn (MBR) eller att den återställs när du bootar om. Om du har en liten recoverypartition på disken så har du även ett oem-bios-fw och då kan det vara orsaken.
snoffsen

Inlägg av snoffsen »

Bowmore skrev: Om jag tolkar dig rätt så får du först upp bios-splashen och sen bara ett meddelande GUMP_ ???

Problemet i ditt fall verkar vara att det inte går att skriva i bootsektorn (MBR) eller att den återställs när du bootar om. Om du har en liten recoverypartition på disken så har du även ett oem-bios-fw och då kan det vara orsaken.
"bios-splashen" vet inte riktigt vad du menar?
men d forsta som kommer upp ar d som alltid kommit upp, jag kan trycka f2 for att komma in i bios och f12 for att valja vart den ska boota ifran. valjer jag hd sa kommer "GUMP _" upp och hd borjar snurra lite men sen "stoppar" den lix... kommer inte langre.

detta var ju inget problem nar jag bara hade xp pa datorn, xp andvander sig vall oxa av bootsektorn sa jag forstar inte riktigt vart d skiter sig? har du nagot bra forslag pa hur jag ska losa detta? om jag tar bort xp fran datorn tror du problemet kommer kvarsta?
jag kan ju kora som jag gor nu, anvanda skivan varje gang, for da far jag ju upp boot menyn men d kommer bli fett jobbigt i langden.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Bios-splashen brukar ofta vara en bild i det läge som du trycker F2 för att komma in i bios.

Du svarade aldrig på om du har en liten Windows recoverypartition på disken eller en CD.

Jag misstänker att man lagt in en spärr så att du endast ska kunna köra levererat OEM Windows på din dator. Ordet gump betyder dessutom dumbom :P Så har du en recoverypartition så kan du kanske komma runt det genom att ta bort den men det är ju inte så kul.
snoffsen

Inlägg av snoffsen »

Bowmore skrev: Bios-splashen brukar ofta vara en bild i det läge som du trycker F2 för att komma in i bios.

Du svarade aldrig på om du har en liten Windows recoverypartition på disken eller en CD.

Jag misstänker att man lagt in en spärr så att du endast ska kunna köra levererat OEM Windows på din dator. Ordet gump betyder dessutom dumbom :P Så har du en recoverypartition så kan du kanske komma runt det genom att ta bort den men det är ju inte så kul.
ja sa ar det sakert, javla microsoft >:(
vet inte vad en recoverypartition ar? hur tar jag reda pa om jag har en sadan? om jag inte har en, kan jag inte skaffa en bara, tanka ner? hur ska jag anvanda den for att ta bort sparren? finns det inte nagot annat satt att gora det pa?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Har du en Windows installations CD så har du ingen sån partition.

En recoverypartition (eller vad den nu heter) levererar man ofta numer istället för en installations-CD. Då installerar man istället genom trycka t.ex F10 på samma ställe där du tryckte F2 för att komma in i Bios. Och här finns möjligheter att lägga in spärrar om de vill.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"