Tjenare! Jag är helt ny på Ubuntu och tänkte testa det för att jag har hört att det ska vara väldigt enkelt och bra.
Jag har en gammal Dell Laptop som jag tänkte installera linux på instället för win2000 (xp funkar inte alls) på grund av att det borde vara snabbare och stabilare. Stabilare var det definetivt förutom en sak. Jag får lite halvrandom crashar under uppstart som är pågrund av ljudkortet (neomagic NM256 chipset ljud och video i ett). Det här finns väldokumenterat och jag är väldigt säker att det beror på det för det är precis innan ljudkortets rad under start-up som det crashar, den laddar modulen.
Jag har läst på flera sidor bland annat buggraporten i på ALSA hemsidan och där står det att det skall vara fixat i cvs. BRA! Problemet är bara att jag inte vet hur fasiken jag skall göra efter. Hur uppdaterar jag kerneln ur Ubuntu till det nyaste ALSA. Om jag minns rätt så är ALSA inbyggt i kerneln som default i 2.6.... Kan någon hjälpa mig att uppdatera kerneln med det nyaste ALSA.
Jag är nästan lite hemma på hur terminalen funkar. Men jag har ingen tillräcklig kunskap för att kunna lista ut det själv. Det vore riktigt schysst!
/Bastu
PS.
https://bugtrack.alsa-project.org/alsa- ... php?id=914
DS.
laptop, ljudkorten crashar kerneln? under uppstart!
-
Det finns lite guider här: https://wiki.ubuntu.com/KernelCompileHowto
Jag skulle annars rekomendera att du uppgraderar till Dapper, som har en nyare kärna med nyare alsa - kanske finns fixen med där? Kör bara update-manager -d i en terminal så borde du bara behöva klicka på att uppgradera till nästa Ubuntuutgåva. Dapper är beta nu (sedan igår!), så det är inte mycket kvar att göra.
Jag skulle annars rekomendera att du uppgraderar till Dapper, som har en nyare kärna med nyare alsa - kanske finns fixen med där? Kör bara update-manager -d i en terminal så borde du bara behöva klicka på att uppgradera till nästa Ubuntuutgåva. Dapper är beta nu (sedan igår!), så det är inte mycket kvar att göra.
-
Tack!
Jag prövar byta kärna så får vi se om det löser sig... Men det är inte säkert att fixen är tilllagt i en riktig ALSA release.. stod bara att den fanns i CVS... vi får väl se!
Jag prövar byta kärna så får vi se om det löser sig... Men det är inte säkert att fixen är tilllagt i en riktig ALSA release.. stod bara att den fanns i CVS... vi får väl se!
-
damp...
När jag försöker uppdatera så får jag "Could not download the upgrades" "Failed to lock /var/cache/apt/archives/lock"

När jag försöker uppdatera så får jag "Could not download the upgrades" "Failed to lock /var/cache/apt/archives/lock"

-
Det löste sig konstigt nog med en omstart...
-
Problemet verkar ha löst sig med den nya kernel, trevligt trevligt...
Men nu har amaroK spunkat sig... den spelar inget.. ganska irriterande
Oh well tack för hjälpen!
Men nu har amaroK spunkat sig... den spelar inget.. ganska irriterande
Oh well tack för hjälpen!