OpenSUSE är det ett alternativ?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

OpenSUSE är det ett alternativ?

Inlägg av Klurig »

Ja. Det tycker jag. Jag har varit lite tyst låten den sista tiden. Jag har svikit Ubuntu och har lite dåligt samvete. Jag tycker kritiken mot OpenSuse är ganska tråkig och innehålls lös. Många skriver att OpenSuse försöker skapa en mindre fri miljö. Kanske både bra och dåligt. Men har man lite kunskap så är de inga problem att installera vad man vill ha eller förändra något till sin egen personliga smak. Men för nybörjare vill jag rekommendera Ubuntu. Varför? Lättare att få hjälp, Kan vara lite svårare att installera program som inte finns med i program arkiven i OpenSuse. Men de flesta programmen finns med. Säkerheten är mycket bra. OpenSuse har en mycket bra brandvägg som passar både nybörjare och mer kunniga personer. OpenSuse kändes lite grötig och rörig i början. Men en tröst är att man ganska enkelt gör om OpenSuse till att likna Ubuntu/Gnome.  Någon form av problem med min hårdvara  i OpenSuse fanns inte. Det är med samma burk/skärm med mera som gav mig stora problem i Ubuntu.

M.v.h

Klurig
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
upnorth

SV: OpenSUSE är det ett alternativ?

Inlägg av upnorth »

Vad är det som får folk att skämmas över att utöva den frihet som GNU/Linux innebär, jag begriper då ingenting ???

Kul att du hittat ett bra alternativ till Ubuntu, det är som sagt hela poängen med fri och öppen mjukvara - att hitta något som passar en så bra som möjligt! :D
Zhaozhou
Kontakt:

Inlägg av Zhaozhou »

Jag tycker OpenSuSE ar riktigt bra, har kort det ett par ganger.
Det som ar lite jobbigt ar att repos inte har speciellt mycket kul, och disten gor det inte latt for en att kompilera och installera saker sjalv.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

suse är bra på många saker, + vissa saker lite mindre bra på. Men generellt så är det en helt ok dist.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det är Novell som är problemet med openSuSe. Tycker att MS Novell avtalet är ett svek. Det generarar så otroligt mycket FUD.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

mcNisse skrev: Det är Novell som är problemet med openSuSe. Tycker att MS Novell avtalet är ett svek. Det generarar så otroligt mycket FUD.
Avtalet gäller väl iofs bara "vapenvila" vad gäller patent, finns väl inget ytterligare samarbete?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det är mer än så. Till att börja med FUD oas för både Novell och MS. Det ger ju MS uttalande om patentintrång mycket mera substans... Novell kan anvanda avtalet för att försöka se "säkrare" ut än andra distar, tex Ubuntu. För de har minsan ett avtal med MS.

Citat från zdnet
1) Under a technical cooperation agreement, Novell and Microsoft will work together in three primary areas to deliver new solutions to customers: virtualization, web services management and document format compatibility.
2) Under a patent cooperation agreement, Microsoft and Novell provide patent coverage for their respective customers, giving customers peace of mind regarding intellectual property issues.
3) Under a business cooperation agreement, Novell and Microsoft are committing to dedicate marketing and sales resources to promote joint solutions.
Som du ser är det mer en bara vapenvila. Dessutom krävs det väl att de krigar för att det ska kunna bli vapenvila?

groklaws länkar om avtalet

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Som användare så känner man inte av avtalet  :P
Man ser inte MS logga eller stor text nånstans om MS i suse

Funkar nog bättre med MS i bakgrunden än utan dem, så länge jag inte betalar för tex suse så är nog dem flesta nöjda. Kanske därför suse har så bra program som dem fått till  :P

andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Jo, jag håller med om Novells avtal med Microsoft är rätt osnyggt, just därför att det som sagt ger ger ett sken av legitimitet åt Microsofts patent-FUD. Å andra sidan, om man är så principfast att man väljer bort openSuse av den anledningen så ska man nog i konsekvensens namn även vara lite försiktig med vad man installerar från Ubuntus multiverse...

Själv så tycker jag att openSuse är en väldigt trevlig distribution. De har till exempel ett fantastiskt centralt konfigurationsverktyg i Yast, bra och automagiskt stöd för ny hårdvara, etc.

Käpphästen för min del är att jag tycker deras standardrepositories är lite tunna och att man, eller i alla fall många, är hänvisade till diverse fristående repositories. Hurtillvida detta är ett problem beror förstås på vilken typ av program man vill kunna installera.

(Bonus med Yast är förövrigt att det finns i Ncurses-läge, och sålunda går att köra ifrån terminalen. Det var Guld för mig då jag en gång började leka med egen server.)
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

[quote="andol"]Jo, jag håller med om Novells avtal med Microsoft är rätt osnyggt, just därför att det som sagt ger ger ett sken av legitimitet åt Microsofts patent-FUD. Å andra sidan, om man är så principfast att man väljer bort openSuse av den anledningen så ska man nog i konsekvensens namn även vara lite försiktig med vad man installerar från Ubuntus multiverse...[/quote]

Det finns nog massor. Vad tänker du på? GNOME är uteslutet pga mono beroendet.

[quote="Zinden"]Som användare så känner man inte av avtalet  Tunga
Man ser inte MS logga eller stor text nånstans om MS i suse[/quote]
Spelar väl ingen roll om du ser MS logga. Problemet tycker jag, är att man stöder avtalet genom att använda openSuSe. Det spelar ingen roll hur bra openSuSe är.

[quote="andol"](Bonus med Yast är förövrigt att det finns i Ncurses-läge, och sålunda går att köra ifrån terminalen. Det var Guld för mig då jag en gång började leka med egen server.)[/quote] Det finns ett ncurses-läge för aptitude. Dock kan väl yast mer än bara pakethantering, men det använde inte jag.

andol

Inlägg av andol »

Vad gäller Multiverse handlade det mer om en generell poäng om att vara konsekvent med sina principer än om att peka ut enskilda program som obra. Fast visst, om man ska slänga ut sig ett exempel så är jag rätt övertygad om att Adobe är ett betydligt "propertiärare" företag än Novell. Vidare kan man förstås ta sig en funderare på om man vill använda, och därmed uppmuntra, användningen utav mediaformat som är patentbefläckade.

Angående Yast så syftade jag på det i rollen som konfigurationsverktyg. Visst kan man från terminalen få ungefär samma inställningar gjorda med debconf, men fördelen med Yast är då att man får alla inställningsmöjligheter samlade lite mera lätt-tillgängligt. Det vill jag minnas att jag uppskattade.
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

mcNisse skrev: Det är Novell som är problemet med openSuSe. Tycker att MS Novell avtalet är ett svek. Det generarar så otroligt mycket FUD.

Avtalet mellan Microsoft och Novell visar nu att MS tar Linux på allvar.

Är det inte bra. Ta mig tusan Microsoft vill skriva avtal. Ett stort steg framåt. Microsoft vinkar med en vit flaga.

M.v.h

Klurig
Kontakt:

andol

Inlägg av andol »

Klurig skrev: Ta mig tusan Microsoft vill skriva avtal. Ett stort steg framåt. Microsoft vinkar med en vit flaga.
Jorå, att Microsoft vill sammarbeta kring interoperatibilitet är förstås bra på alla sätt och vis. Det som folk har problem med, och som nämnts här i tråden, är patent-klausulerna.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Klurig skrev:

Är det inte bra. Ta mig tusan Microsoft vill skriva avtal. Ett stort steg framåt. Microsoft vinkar med en vit flaga.

M.v.h

Klurig
Det var en otroligt positiv tolkning. MS har på inget sätt viftat med någon vit flagga...
N ovell kommer dessutom att betala MS pengar för varje sålt supportavtal. Så att varje suse supportavtal innebär pengar till MS.

MS har tagit linux på allvar ganska länge, ta tex get the fact kampanjen. Eller de där hysteriska halloween breven.

Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Mitt önskescenario är att linux blir mallen för alla operativsystem i framtiden. Standard och åter standard. Vill man byta mellan olika operativsystem så är det inga bekymmer då.
Alltså är OpenSuse en bra distribution :)
Sen kan man tvista i hur Microsoft är inblandade i Novell/Suse. Bara positivt om Microsoft Windows skulle bygga på linux i framtiden.

Sen hoppas jag att det blir större krav på standarder i framtiden från stat och kommun så är lyckan fullbordad, och alla slipper harva igenom en massa kompatibilitetsproblem.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

mcNisse skrev:
Klurig skrev:

M.v.h

Klurig
Det var en otroligt positiv tolkning. MS har på inget sätt viftat med någon vit flagga...
N ovell kommer dessutom att betala MS pengar för varje sålt supportavtal. Så att varje suse supportavtal innebär pengar till MS.

MS har tagit linux på allvar ganska länge, ta tex get the fact kampanjen. Eller de där hysteriska halloween breven.

Brad Smith, Microsoft Legal :

Patentportföljerna som båda företagen har skall stärka samarbetet och inte lägga hinder i vägen för fortsatt utveckling.

En brygga skall skapas för att stödja både stängd och öppen kod på ett bra sätt - för kundens bästa.

Den som köper en SUSE Linux Enterprise distribution, skall få ett patentskydd från Microsoft.

Microsoft skall inte göra en Linux-distribution.

Microsoft skall inte använda sina patent mot individuella utvecklare inom öppen källkodsrörelsen.

Novell kommer garantera att de inte gör patentintrång mot Microsoft.

En viktig punkt är " Microsoft skall inte använda sina patent mot individuella utvecklare inom öppen källkodsrörelsen"

M.v.h

Klurig
Kontakt:

Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Vad ms säger och vad ms gör är inte samma sak...

Läs på innan du sprider ms vilseledande smörja.
Microsoft skall inte använda sina patent mot individuella utvecklare inom öppen källkodsrörelsen.
http://www.microsoft.com/interop/msnove ... unity.mspx
Gäller bara utvecklare för opensuse... och så länge du inte delar med dig. Det löftet är ju inte värt något..

Patentportföljerna som båda företagen har skall stärka samarbetet och inte lägga hinder i vägen för fortsatt utveckling.
Mjukvarupatent är bara i sig ett hinder för utveckling av program.
En brygga skall skapas för att stödja både stängd och öppen kod på ett bra sätt - för kundens bästa.
Var är den? Jag har inte sett någon positivt bidrag från ms.

Den som köper en SUSE Linux Enterprise distribution, skall få ett patentskydd från Microsoft.
På vilket sätt är det till fördel för resterande distributioner? Häri ligger ju Novells FUD gruva mot övriga Linux distar. Det är dessutom oklart om patentskyddet gäller om man installerar paket ur förråden...
Microsoft skall inte göra en Linux-distribution.
Wow. Bra. Microsoft är ju livrädda för gpl....
Novell kommer garantera att de inte gör patentintrång mot Microsoft.
Dumt löfte. Speciellt som de utecklar mono.

Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

suse 11 alpha 2 har kommit, den har KDE 4.01 från installation. Det blir test körning ikväll  8)
http://distrowatch.com/4743

Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"