Har Ubuntu och Windows på datorn. Vid start så är 1:a valet Ubuntu och den räknar ned tiden. Finns det någon inställning så att jag kan ta bort timern och den stannar på uppstartläget? Nu måste jag sitta och vänta .
mvh/nierw
Ändra i uppstart
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Ändra i uppstart
Det är ju bara att trycka på enter så avbryts tidsräknandet och ubuntu startar upp.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Visst är det irriterande? Vanligen brukar man ha 3 - 4 sekunder på sig att välja. Det finns två sätt att lösa det på.
Terminalsättet: Du öppnar filen /boot/grub/menu.lst och redigerar värdet för "timeout". Värdet anges i sekunder, så sätter du det på 60 har du en minut på dig. Själv kör jag av någon outgrundlig anledning med 150.
Det grafiska sättet: Du kan ladda ner programmet startup-manager om du har Ubuntu 7.10. Starta upp programmet och ändra värdet som ovan.
Terminalsättet: Du öppnar filen /boot/grub/menu.lst och redigerar värdet för "timeout". Värdet anges i sekunder, så sätter du det på 60 har du en minut på dig. Själv kör jag av någon outgrundlig anledning med 150.
Det grafiska sättet: Du kan ladda ner programmet startup-manager om du har Ubuntu 7.10. Starta upp programmet och ändra värdet som ovan.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Oj, jag missuppfattade nog frågan.
i startupmanager finns ett alternativ i första fliken, Använd tidsgräns för starthanterarens meny. Jag har inte testat, men gissar att du slipper tidsräknaren om du tar bort bocken där. Du kan i alla fall prova med det. iofs så kanske det betyder att den startar direkt med förvalt alternativ men i så fall kan du ju göra som maths57 föreslår, sätta en riktigt lång tid istället.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Sätter du 1 # (brädgård) framför timeout i /boot/grub/menu.lst då tas timern bort.nierw skrev: Har Ubuntu och Windows på datorn. Vid start så är 1:a valet Ubuntu och den räknar ned tiden. Finns det någon inställning så att jag kan ta bort timern och den stannar på uppstartläget? Nu måste jag sitta och vänta .
mvh/nierw
Ubuntu 9.10 + ATI HD 5770 + AMD X2 5200+