Överföring via pidgin

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
s0ckan
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Överföring via pidgin

Inlägg av s0ckan »

Varför går det så himla segt att skicka en bild på 1MB det tar typ 3 minuter och så lång tid ska det inte ta, vi sitter på samma nätverk.
Peace
MrYdremark
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

SV: Överföring via pidgin

Inlägg av MrYdremark »

Googla lite....
Why are file transfers so slow?

MSN file transfer support is limited to the proxied version of file transfer support in the protocol. This means that the files are sent to MSN's servers, then the server sends the data to the other user. We don't know if or when we will ever support any of the peer-to-peer file transfer methods available in the MSN protocol.
"Who in their right mind would ever need more than 640k of ram!?" - Bill Gates, 1981
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Tror detta är en supportfråga. Jag förflyttar den till Nätverk då det har någonting med trafiken att göra  ::)
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

s0ckan, är det MSN-protokollet du använder eller är det jabber/xmpp? Men det borde nog ändå inte ta så lång tid.

Även om ni sitter på samma nätverk, måste filen skickas via chattservern. Den måste alltså ut och knuffas på internet.
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

personligen använder jag mest skype för att föra över stora filer person till person :)
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
s0ckan
Kontakt:

Inlägg av s0ckan »

maths57 skrev: s0ckan, är det MSN-protokollet du använder eller är det jabber/xmpp? Men det borde nog ändå inte ta så lång tid.

Även om ni sitter på samma nätverk, måste filen skickas via chattservern. Den måste alltså ut och knuffas på internet.
Jag använder mig av MSN protokollet, men min kompis sa att det tydligen är nått fel som det försöker fixa i pidgin.
Senast redigerad av 1 s0ckan, redigerad totalt 12 gånger.
Peace
Användarvisningsbild
Toobie

Inlägg av Toobie »

Taget ifrån Pidgins FAQ på deras hemsida:

Why are file transfers so slow?
MSN file transfer support is limited to the proxied version of file transfer support in the protocol. This means that the files are sent to MSN's servers, then the server sends the data to the other user. We don't know if or when we will ever support any of the peer-to-peer file transfer methods available in the MSN protocol.
Källa:
http://developer.pidgin.im/wiki/Protoco ... ferssoslow

EDIT: Såg nu att MrYdremark hade skrivit exakt samma sak.
Senast redigerad av 1 Toobie, redigerad totalt 12 gånger.
Boldly going nowhere
Användarvisningsbild
utforskarn

Inlägg av utforskarn »

fan så värdelöst.. funkar de bättre med amsn???
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

utforskarn skrev: fan så värdelöst.. funkar de bättre med amsn???
Ännu en nackdel med MSN. ;) Japp, aMSN fungerar bra.
s0ckan
Kontakt:

Inlägg av s0ckan »

Men jag tycker att aMSN är lite tråkigt.. tycker mer om pidgin de är så enkelt.. visst de går ju fixa en massa skins o skit med aMSN om man har orken.
Peace
Användarvisningsbild
utforskarn

Inlägg av utforskarn »

pidgin skulle ha varit de bästa om man kunde skicka filer .. de går så sakta att man inte orkar merd programmet.. hur installerar man msn i wine??
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

utforskarn skrev: pidgin skulle ha varit de bästa om man kunde skicka filer .. de går så sakta att man inte orkar merd programmet.. hur installerar man msn i wine??
WLM och MSN Messenger fungerar inte med Wine.

Att skaffa ett bättre protokoll är ju kanske inte den smidigaste lösningen. Det är bara att hålla ut tills dom löser det med P2P eller byta klient. :)

Kopete är ju visserligen för KDE men det är en trevlig klient det med.
Användarvisningsbild
utforskarn

Inlägg av utforskarn »

de gick ap-sakta för amsn åxå.. bara 36kb/s.. hela ubuntu-grejjen faller ju på detta problem.. de tar sånn lång tid att skicka runt alla nakenbilder på mig själv *suck* ;D ;D ;D ;Den Flygfoto.jpg har egenskaper som inte går att kopiera till den nya platsen

[Ja]    [Nej]
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Skickar man mycket så skulle jag nog hellre ha satt upp en ftp och gett kompisarna konton där de komma åt dina filer som du vill dela.

Blir kanske lite jobbigt om du har många kompisar och så. Men du kan isf sätta upp ett litet mer allmänt konto som alla får komma åt så slipper du så många konton men du får ju se till så dina kompisar inte sprider konto uppgifterna till vem som helst :p
Användarvisningsbild
utforskarn

Inlägg av utforskarn »

joo.. men problemet är ju att om man ska skicka en fil till tex bruden.. inte  orkar jag gå igenom hur hon ska försöka få till de med nån ftp client.. de skulle nog ta veckor innan hon fattar nått sånt.. enklast & smidigast är ju att skicka filmen med msn.. men de tar för lång tid med ubuntu.. annars var ubuntu bra.. men jag överger nog hela konceptet..  ett bra os som inte räckte hela vägen..  synd
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Själv så tycker jag annars att http kan vara en rätt smidig lösning om man ska dela med sig av enstaka filer. Bara att placera filen i en mapp som delas ut av en lokal webbserver och sen skicka en http-länk.
s0ckan
Kontakt:

Inlägg av s0ckan »

Om det verkligen är så viktigt med att skicka filer över msn.. så för du nog ge upp då :P men det kommer förhoppningsvis en lösning snart :) då kan du ju byta tillbaka ;) jag tycker det fungerar utmärkt när man bara vant sig lite.. 
Peace
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

utforskarn skrev: joo.. men problemet är ju att om man ska skicka en fil till tex bruden.. inte  orkar jag gå igenom hur hon ska försöka få till de med nån ftp client.. de skulle nog ta veckor innan hon fattar nått sånt.. enklast & smidigast är ju att skicka filmen med msn.. men de tar för lång tid med ubuntu.. annars var ubuntu bra.. men jag överger nog hela konceptet..  ett bra os som inte räckte hela vägen..  synd
Det är ju väldigt svårt att länka till en bild som hon klickar på; ftp://hundensftp.se/minbild.png ;)
Eller så finns ju tjänster som <a class="postlink" href="http://www.speedyshare.com">http://www.speedyshare.com</a>

Tyvärr ser det inte bättre ut med stängda (och enligt mig bristfälliga) protokoll som MSN.

Men att du ska ge upp Ubuntu för att Microsoft är som dom är tycker jag är synd.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 14 gånger.
s0ckan
Kontakt:

Inlägg av s0ckan »

Jag håller med vovven tycker du ska ge ubuntu en ny chans.. hitta andra snabba och enkla lösningar.  :)
Peace
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"