Logging off
Det är riktig, root ska äga sda5! Vad är problemet?Emmy skrev: Men det är fortfarande root som äger min sda5-disk. Hur gör jag för att ändra på det?
Vad ger kommandot df -h ?Emmy skrev: Och så ännu mer problem.
Datorn klagar på att / är full.
Vad har man på / ? Program jag installerat? Jag sparar ju inga filer där själv? Kan inte ens öppna en pdf på nätet längre för att det är fullt. och jag begriper inte varför det är fullt. Visst har jag installerat lite program, emn inte särkilt mycket. Och hur rensar jag?
Sda5 är den disk jag har alla mina dokumet, musik, bilder osv på. Och jag kan inte ändra i dem nu. Innan de här problemen började stod min användare som ägare till den disken.Bowmore skrev:Det är riktig, root ska äga sda5! Vad är problemet?Emmy skrev: Men det är fortfarande root som äger min sda5-disk. Hur gör jag för att ändra på det?
Filsystem Storlek Anvnt Tillg Anv% Monterat påBowmore skrev:Vad ger kommandot df -h ?Emmy skrev: Och så ännu mer problem.
Datorn klagar på att / är full.
Vad har man på / ? Program jag installerat? Jag sparar ju inga filer där själv? Kan inte ens öppna en pdf på nätet längre för att det är fullt. och jag begriper inte varför det är fullt. Visst har jag installerat lite program, emn inte särkilt mycket. Och hur rensar jag?
Kod: Markera allt
grep vfat /etc/fstab
grep plugdev /etc/group
ls -ld /media/sda?
ls -ld /media/sda?
sudo apt-get clean
emmy@Minerva:~$ ls -ld /media/sda?Bowmore skrev: Kommandot ska innehålla tecknet ?Kod: Markera allt
ls -ld /media/sda?
Ja, det gav ju nästan 1 GB ledigt det.Bowmore skrev: Du kan också prova att ge kommandotför att lösa ditt problem med systempartitionen temporärt.Kod: Markera allt
sudo apt-get clean
Det tar bort alla programpaket du laddat ner. De behövs inte längre.
Jag kan fortfarande inte ändra tex taggar i mina mp3.Bowmore skrev: Dina FAT-volymer ser ok ut, alltså även sda5. Du borde komma åt den nu.
Försök att avinstallera LaTeX. Är säkert det som den klagar på.
Prova med sudo apt-get checkEmmy skrev: Hur avinstallerar jag då, när jag inte kan öppna synaptic?
Ja, men den säger att efterfrågad operation kräver superanvändarbehörighet.Bowmore skrev: Och, körde du sudo dpkg --configure -a ?
Njae. Den kräver lösenord när jag kör första sudo apt-get check.Bowmore skrev: Den kräver ett lösenord antar jag. Ange ditt.
Återkommer om ett par timmar, måste iväg nu.
ls -ld /tmp