IP-nummer igen [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
SM6VAE
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

IP-nummer igen [LÖST]

Inlägg av SM6VAE »

Hej
Har också problem med dynamiskt ip-nummer, jag ångrar mig att jag bytte från Telia till BBB, nu uppdaterar Ip nummret hela tiden (4x under en 30min period) och modemet är aldrig avstängt, reggade mig på No-ip och installerade programmet enligt guiden som finns här

http://ubuntulinuxhowto.blogspot.com/2006/06/dynamic-dns-no-ip.html

men det uppdaterar inte, så vidare jag inte startar om ubuntu då funkar det till nästa gång ip-nummret ändras

Vad kan jag har gjort för fel?

Janne
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 8 gånger.
Genom att försöka med det omöjliga
når man högsta graden av det möjliga.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: IP-nummer igen

Inlägg av maths57 »

Felet verkar vara att du byte leverantör. ;) ;D Men skämt å sido. I den där guiden står det
Next enter the update interval (in minutes). It will ask you if you want to run something at a successful update.
Angav du något där?
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Ett alternativ till att sätta upp det på din maskin är att använda routern - om du har en sådan. Logga in på routern och leta efter en flik DDNS (Dynamisk DNS). Här brukar finnas en lista med de vanligaste företagen som tillhandahåller denna tjänst. I ditt fall välj No-ip och skriv in dina uppgifter. Klart!
Started out with nothing and have most of it left
SM6VAE

Inlägg av SM6VAE »

Svar 1: 5 min

Svar 2: Ja, det finns den funktionen i routern DynDNS och DtDNS
SM6VAE

Inlägg av SM6VAE »

reggade mig på DynDNS eftersom den funktionen fanns i min Belkin router, så när jag loggade in på routern så frågade den efter anv.namn, lösenord och domänadress.

Anv.namn och lösenord = mina uppgifter på DynDNS
Domänadress fick bli den som jag har på No-ip.

Jag hoppas detta är rätt, än så länge verkar det fungera, jag har en riktig domänadress på One.com där min hemsida finns, jag hade adressen Loopia förut när jag hade Teli som operatör men då hade jag inte tagit tag i Ubuntu, men det är en annan historia.

Om nu detta funkar som det ska, behöver jag då ha programmet för no-ip igång på ubuntu-burken, allt detta ska väl styras utav routern nu?

Janne
magne s
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Du kan lungt ta bort no-ip från datorn. Att uppdatera domännamnet är routerns problem:p
SM6VAE

Inlägg av SM6VAE »

hej på er igen

Detta var in helt utan diverse problem, rotern som har DDNS inbyggt levde inte upp till mina förväntningar, skaffade konto på DynDNS + domänadress, skrev in alla uppgifter i routern och sedan tog bort allt vad No-ip heter ur datorn, det funkade ett tag, sedan fick skiten kramp och slutade funka.

Nu har jag lagt in klienten i Ubuntu istället och kopplat den direkt till Adsl-modemet (har 3 portar på den) och nu funkar det...än så länge, dom andra datorerna i näverket är kopplade via routern och sedan till adsl-modemet, jag fick inte ddclient att fungera bakom routern så därför fick det bli så här, men jag kan inte komma åt ubuntu-datorn från  Xp-datorn

Jag skulle kunna tänka mig att sätta in ett nätverkkort till i Ubuntu och kopppla det till routern frågan är om det blir någon form av rundgång, det enda jag vill är att kunna komma  åt Ubuntu datorn från Windows.

eller... ska jag lägga in ett FTP-program i Ubuntu och köra den som en ftp-server? har inte kört FTP och HTTP samtidigt i samma dator förut

en sista fundering för den här gången...Behöver jag en brandvägg i Ubuntu-datorn?

Janne
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Jag är inte säker på hur ditt adsl-modem ser ut, men det är ide att vara lite försiktig med vad man stoppar i för sladdar där. Om tex din ubuntu-dator agerar dhcp-server, är risken stor att den delar ut adresser till dina grannar med! Likaså om man sätter modemets sladd i en lan-port på routern. Det ger ju full åtkomst av ditt nätverk till grannarna.

Det borde gå alldeles utmärkt att ha ubuntu-datorn bakom routern. Har du gjort Port-forwarding korrekt verkligen? Om din router delar adresser med DHCP, går det i många routrar att ställa in "statisk dhcp", dvs du får alltid samma adress baserat på nätverkskortets mac-adress.

Om datorn står på länge är det absolut bra med enn brandvägg. Faktum är att Ubuntu redan har en brandvägg, och Firestarter är ett alldeles utmärk grafiskt gränssnitt för denna.

//magnus
SM6VAE

Inlägg av SM6VAE »

hej

Tre portar är för datoranslutning och man konfigurerar portarna via en installations-cd som medföljde modemet, men kruxet är ju att allting är gjort för Windows, jag har inte testa cd:n i linux, det kanske finns inställningar för det med.

Givetvis vill jag köra via routern men jag får det inte att funka

Janne
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Jag har själv en Ubuntu-dator med No-ip-klienten igång. Fungerar ruggit bra. Förstår inte varför det inte går för dig?

No-ip-klienten kräver ju om jag minns rätt en liten handpåläggning innan den fungerar. Man ska ju skapa no-ip.conf och mata in sina uppgifter där (ja, i programmet alltså). No-ip hittar inte configfilen direkt efter install så man får ju ange sökvägen till filen själv först. Men jag antar att du redan har pillat med detta eller hur?

Kod: Markera allt

sudo no-ip -c /etc/no-ip.conf -C
Anger sökvägen till configfilen och låter dig mata in dina uppg, men det visste du nog redan!

//magnus
SM6VAE

Inlägg av SM6VAE »

Nu funkar det.
  • Ubuntu på rätt sida om routern dvs bakom
  • Samba
  • Firestarter
  • DynDns med ddclient i datorn istället(fick inte routern att uppdatera)
Nu får jag nog byta tangentbord  8) sliter ut knapparna

Man blir frälst varje gång man får nått att funka

Janne
SM6VAE

[LÖST] SV: IP-nummer igen

Inlägg av SM6VAE »

Ops!! glömde

Det är LÖST
Senast redigerad av 1 SM6VAE, redigerad totalt 7 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"