Ubuntu Server 7.10 går ner när den tappar internet.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
mattiashedman2

Ubuntu Server 7.10 går ner när den tappar internet.

Inlägg av mattiashedman2 »

Hej!
Jag satt upp en Ubuntu Server 7.10 i helgen som gick den fungerar som brandvägg/router.
Jag satt upp den enl denna instruktion:
[url=http://Set%20Up%20Ubuntu-Server%206.10%20As%20A%20Firewall/Gateway]http://www.howtoforge.com/ubuntu6.10_firewall_gateway[/url].
Jag vet att det skiljer i versionsnummer men jag är ingen amatör när det kommer till att sätta upp system även om just Ubuntu är nytt för mig.
Men problem 1 jag har är en skakig internetlina men det ska jag inte beklaga mig över här.
Utan det är det faktum att Ubuntu server slutar fungera som brandvägg/router när den tappar internetlinan och låser inne alla på insidan.

Jag har inte riktigt hunnit gräva något djupare i vad det kan bero på utan jag tänkte kasta ut frågan här för att se om någon har en aning om vad det kan vara som händer.

Kom precis på att jag ska lägga till lite...
Det som händer när internet försvinner är ungefär som server säger.
Alert alert danger danger Close all ports and interfaces, Dive dive dive!

Jag kan alltså inte komma åt den via ssh eller pinga den, varken utifrån eller inifrån.
Utan jag måste gå till den rent fysiskt och logga in där.

Jag ska skanna loggar och liknande lite senare så får vi se om jag kan komma på något vettigt.

Lite mer info:
Jag kan pinga utifrån server självt när den inte släpper igenom något annat.
Misstänker att det är brandväggen som gör några dumheter.

Allt klaras av med en omstart men det känns jäkligt onödigt för en sådan här sak.
Senast redigerad av 1 mattiashedman2, redigerad totalt 7 gånger.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Ubuntu Server 7.10 går ner när den tappar internet.

Inlägg av andol »

Se om jag förstått saken rätt nu.

Servern har två interface, där ett är ut mot Internet och ett mot det lokala nätverket? När förbindelsen ut mot Internet tappas så slutar den även att svara på anrop från det lokala nätverket? Börjar den svara igen när Internetförbindelsen åter trillar igång?
mattiashedman2

Inlägg av mattiashedman2 »

Du har förstått det rätt.
Två interface ja, ett mot internet och ett mot det interna.
När internet går ner slutar den svara på båda interfacen.

Än så länge vet jag bara att omstart gäller ska prova att starta om brandväggen (shorewall) för att som det hjälper nästa gång det händer. (hittade inget matbyttigt i dess log).
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Öppna en terminal och kör kommandot dmesg för att se om du kan hitta något konstigt. Vad säger loggarna om inkommande trafik från internet?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"