Går inte att starta datorn efter senaste uppdatering
Går inte att starta datorn efter senaste uppdatering
Hej
Det går inte att starta datorn efter senaste uppdatering, 080205. Efter att ha installerat de rekommenderade uppdateringarna startar inte det grafiska läget (Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon igen).
Efter det att loggan har varit framme och allt har lästs in kommer det fram ett textfönster, samma fönster tre ggr, efter det blir skärmen svart, det finns ingen promt eller något. Det är 7-8 textrader varav den sista lyder:
Running local boot script etc/rc.local
Jag har kört operativsystemet sedan det kom ut i höstas, och det har fungerat klockrent förutom lite krångel vid installationen, som ni hjälpte mig med.
Kan någon hjälpa mig att få igång Gutsy Gibbon igen skulle jag vara mycket tacksam.
Håkan
Det går inte att starta datorn efter senaste uppdatering, 080205. Efter att ha installerat de rekommenderade uppdateringarna startar inte det grafiska läget (Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon igen).
Efter det att loggan har varit framme och allt har lästs in kommer det fram ett textfönster, samma fönster tre ggr, efter det blir skärmen svart, det finns ingen promt eller något. Det är 7-8 textrader varav den sista lyder:
Running local boot script etc/rc.local
Jag har kört operativsystemet sedan det kom ut i höstas, och det har fungerat klockrent förutom lite krångel vid installationen, som ni hjälpte mig med.
Kan någon hjälpa mig att få igång Gutsy Gibbon igen skulle jag vara mycket tacksam.
Håkan
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Går inte att starta datorn efter senaste uppdatering
Det där låter UNGEFÄR som det problem jag fick ungefär samtidigt.
De uppdateringar jag installerade sist hade med Linuxkärnan att göra och efter det går det inte att få igång X. Här kommer några detaljer som kanske kan vara en ledtråd till den som vill försöka lösa problemet:
Jag har Ubuntu Studio installerat, vilket innebär att jag har rt-kärnan installerad. Dock hade jag lite problem, som försvann när jag senare installerade generic-kärnan, så nu har jag båda kärnorna, vara generic är den som väljs som standard.
Efter uppdateringen, och jag fattade för att det var båda kärnorna som uppdaterades, så lyckades Ubuntu inte starta X-servern. Jag fick felmeddelande om detta och kunde välja om jag vill titta i någon konfigurationsfil eller hur det nu var. Eftersom jag fortfarande är lite nybörjare så sa den informationen knappast något som hjälpte mig.
Mest av nyfikenhet startade jag istället med rt-kärnan och till min förvåning så fungerade det! Så sedan dess har jag startat datorn med rt-kärnan varje gång. Dock vill jag hellre använda generic-kärnan, så jag är också intresserad av att få igång det hela.
Så sammanfattningsvis:
Väljer jag generic i Grub så kan inte x-servern startas.
Med rt-kärnan går det dock utan problem (vilket säger ig att det inte är något fel i någon konfigurationsfil, eller?)
Ytterligare en detalj som KAN ha betydelse är, att det sista jag gjorde innan jag stängde av datorn gången INNAN det inte inte gick att starta X, var att försöka stänga av datorn till viloläge. Då hängde den sig dock och jag fick tvångsstänga den genom att hålla inne Power On/Off-knappen i några sekunder. Min första tanke var att det var det som hade strulat till det i datorn, men i och med att jag kan starta den med rt-kärnan känns det som att misslyckandet med viloläget inte är orsaken till felet.
Mer detaljer:
Jag har en Packard Bell EasyNote (laptop) MX204-66, inköpt annandag jul 2006. 1,6 GHz, 2,0 GB.
Hoppas detta inte innebär att jag kapar tråden, för jag tycker att det verkar som om vi har ungefär samma fel.
Om ingen kommer på hur man ska lösa detta, hur kan jag installera den äldre generic-kärnan igen? Fast jag kanske ska leta först innan jag frågar. Kanske finns i Synaptic, rent av...
Vänliga hälsningar
Johnny Rosenberg
De uppdateringar jag installerade sist hade med Linuxkärnan att göra och efter det går det inte att få igång X. Här kommer några detaljer som kanske kan vara en ledtråd till den som vill försöka lösa problemet:
Jag har Ubuntu Studio installerat, vilket innebär att jag har rt-kärnan installerad. Dock hade jag lite problem, som försvann när jag senare installerade generic-kärnan, så nu har jag båda kärnorna, vara generic är den som väljs som standard.
Efter uppdateringen, och jag fattade för att det var båda kärnorna som uppdaterades, så lyckades Ubuntu inte starta X-servern. Jag fick felmeddelande om detta och kunde välja om jag vill titta i någon konfigurationsfil eller hur det nu var. Eftersom jag fortfarande är lite nybörjare så sa den informationen knappast något som hjälpte mig.
Mest av nyfikenhet startade jag istället med rt-kärnan och till min förvåning så fungerade det! Så sedan dess har jag startat datorn med rt-kärnan varje gång. Dock vill jag hellre använda generic-kärnan, så jag är också intresserad av att få igång det hela.
Så sammanfattningsvis:
Väljer jag generic i Grub så kan inte x-servern startas.
Med rt-kärnan går det dock utan problem (vilket säger ig att det inte är något fel i någon konfigurationsfil, eller?)
Ytterligare en detalj som KAN ha betydelse är, att det sista jag gjorde innan jag stängde av datorn gången INNAN det inte inte gick att starta X, var att försöka stänga av datorn till viloläge. Då hängde den sig dock och jag fick tvångsstänga den genom att hålla inne Power On/Off-knappen i några sekunder. Min första tanke var att det var det som hade strulat till det i datorn, men i och med att jag kan starta den med rt-kärnan känns det som att misslyckandet med viloläget inte är orsaken till felet.
Mer detaljer:
Jag har en Packard Bell EasyNote (laptop) MX204-66, inköpt annandag jul 2006. 1,6 GHz, 2,0 GB.
Hoppas detta inte innebär att jag kapar tråden, för jag tycker att det verkar som om vi har ungefär samma fel.
Om ingen kommer på hur man ska lösa detta, hur kan jag installera den äldre generic-kärnan igen? Fast jag kanske ska leta först innan jag frågar. Kanske finns i Synaptic, rent av...
Vänliga hälsningar
Johnny Rosenberg
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
försök med ctrl+alt+f-tangent(f1,f2) när du inte kommer längre för att komma till en terminal där du kan logga in. (håller tummarna att det funkar)
sen kör du sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg skulle det inte funka med drivarna för det grafikkort du har så välj vesa sålänge. då bör du i varje fall få ett grafiskt gränssnitt igen.
sen kör du sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg skulle det inte funka med drivarna för det grafikkort du har så välj vesa sålänge. då bör du i varje fall få ett grafiskt gränssnitt igen.
Har dom fixat senaste xserver-xorg som det var problem med? Den har länge väntat på att installeras men jag har avstått för just problemet som var med den innan för ca 2-3 veckor sen.MrT skrev: försök med ctrl+alt+f-tangent(f1,f2) när du inte kommer längre för att komma till en terminal där du kan logga in. (håller tummarna att det funkar)
Skicka ingen länk till det inlägget för där har det inte skrivits nåt nytt vad jag kan se sen 18 januari.
Mvh!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Vet inte... Har inte märkt av några bekymmer, i varje fall inte för 2-3 veckor sedan.
Hade lite bråk med graiken här om dagen dock se http://ubuntu-se.org/forum/index.php?topic=23600.0
Hade lite bråk med graiken här om dagen dock se http://ubuntu-se.org/forum/index.php?topic=23600.0
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Funkade inte, i alla fall inte så till vida att jag kan få igång grafiken med båda kärnorna. Enda skillnaden är att det nu dyker upp en nVidia-logga innan inloggningsbilden kommer fram, om jag startar med en kärnan, och detta leder mig in på konstigheter, eller vad sägs om följande?MrT skrev: försök med ctrl+alt+f-tangent(f1,f2) när du inte kommer längre för att komma till en terminal där du kan logga in. (håller tummarna att det funkar)
Alltså, innan var det generic-kärnan som inte kunde få igång grafiken medan det gick utmärkt med rt-kärnan. Efter (eller var det strax innan?) att jag följde instruktionen i citatet ovan märkte jag att ordningsföldjden i uppstartsmenyn hade ändrats.
Tidigare:
generic
generic (recover)
rt
rt (recover)
memtest
XP MCE
XP (recover eller vad den nu råkar heta, jag bryr mig inte)
Nu:
rt
rt (recover)
generic
generic (recover)
memtest
XP MCE
XP (recover)
Så av någon anledning har rt plötsligt blivit "default", så att säga. Okej, kanske bra till jag löst problemet, för då kan jag ju starta datorn utan att behöva vakta den och välja kärna.
Men skam den som skrattar innan han vält en liten tuva i gropen bredvid päronträdet, så visade det sig att det nu är generic-kärnan som kan starta grafiken medan rt-kärnan misslyckas! Alltså är det i båda fallen första alternativet i listan som misslyckas och då undrar jag vad det är för logik i det. Med min okunskap är det förstås omöjligt att ens spekulera i det, men någon liten miniguru kanske ser ett samband och har en kul förklaring att komma med? Jag väntar med spänning...
Jag har fått ytterligare tips i en annan tråd som jag också tänkte ge mig på, men hoppet är just nu obefintligt.
J.R.
Ehhhh det tolkar jag som att jag ska strunta i den "nya" versionen av Xserver 8.3....MrT skrev: Vet inte... Har inte märkt av några bekymmer, i varje fall inte för 2-3 veckor sedan.
Det jag höjer ögonbrynen för är att det verkar som många får konstiga problem med sina linuxdatorer? Är det pga av att dessa folk håller på med diverse koder etc hela tiden tro?

Fick inte igång Linux igen
Gick in med en Knoppix cd och sparade viktig information på en externdisk.
sopade därefter helt rent på Linux partitionen och började om från början, nu funkar det igen. Även med den nya uppdateringen.
Tack i alla fall för era råd/Håkan
Gick in med en Knoppix cd och sparade viktig information på en externdisk.
sopade därefter helt rent på Linux partitionen och började om från början, nu funkar det igen. Även med den nya uppdateringen.
Tack i alla fall för era råd/Håkan