postfix och mailscanner, errormsg

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
sund
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

postfix och mailscanner, errormsg

Inlägg av sund »

Tjo allihopa!

Jag satte mig ner och plitade ihop en mailserver ifrån denna tråd.
http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,1581.0.html

Innan spamfilter och antivirus installerades så fungerade det att skicka mail åt alla håll å kanter.
Men nu med allt det installerat så kommer mail ut i /var/spool/postfix/incoming, som är outgoing dir för mail som jag vill skicka. (incoming är outgoing..  ::))

Det är denna rad jag är bekymmrad över.
Feb  7 08:51:39 webserver MailScanner[586]: Error in configuration file line 156, directory /var/spool/postifx/incoming for outqueuedir does not exist (or is not readable)

tail /var/log/mail.log

Kod: Markera allt

Feb  7 08:51:39 webserver MailScanner[582]: /var/spool/mqueue is not owned by user 109 !
Feb  7 08:51:39 webserver MailScanner[586]: MailScanner E-Mail Virus Scanner version 4.58.9 starting...
Feb  7 08:51:39 webserver MailScanner[586]: Could not read directory /var/spool/postifx/incoming
Feb  7 08:51:39 webserver MailScanner[586]: Error in configuration file line 156, directory /var/spool/postifx/incoming for outqueuedir does not exist (or is not readable)
Feb  7 08:51:39 webserver MailScanner[586]: Read 764 hostnames from the phishing whitelist
Feb  7 08:51:40 webserver MailScanner[586]: Using SpamAssassin results cache
Feb  7 08:51:40 webserver MailScanner[586]: Connected to SpamAssassin cache database
Feb  7 08:51:40 webserver MailScanner[586]: Enabling SpamAssassin auto-whitelist functionality...
Feb  7 08:51:48 webserver MailScanner[586]: /var/spool/mqueue is not owned by user 109 !
Feb  7 08:51:48 webserver MailScanner[590]: MailScanner E-Mail Virus Scanner version 4.58.9 starting...
Feb  7 08:51:48 webserver MailScanner[590]: Could not read directory /var/spool/postifx/incoming
Feb  7 08:51:48 webserver MailScanner[590]: Error in configuration file line 156, directory /var/spool/postifx/incoming for outqueuedir does not exist (or is not readable)
Feb  7 08:51:49 webserver MailScanner[590]: Read 764 hostnames from the phishing whitelist
rättigheterna för /var/spool/postfix/incoming är

drwxrwxrwx 2 postfix root     4096 2008-02-06 16:41 incoming
vilket jag själv ändrat i hopp om att få det att fungera :)
innan var det 700.

nån mailguru som har nått tips? hittade ingenting om detta fel som kunde hjälpa när jag sökte runt.
Senast redigerad av 1 sund, redigerad totalt 7 gånger.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: postfix och mailscanner, errormsg

Inlägg av andol »

sund skrev: log/mail.log
Kan det vara så enkelt att postifx != postfix? :-)
Användarvisningsbild
sund

Inlägg av sund »

haha gudars skymning :)

har länge sagt att jag måste komma iväg till optikern, men nu får jag nog ta mig i kragen.

tackar andol!

Stötte på en nytt problem nu.
Min webmail Iloha fungerar perfekt, dock utan någon kryptering.
Jag har gort som beskrivet i guiden ovan men får ett error när jag ska logga in med IMAP-SSL på index.php.

Could not connect to ssl://localhost at port 993
Har öppnat port 993 och när inte det hjälpte så sökte jag efter Iloha och Apache trådar i olika forum, men hittade nada :(
Senast redigerad av 1 sund, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
sund

Inlägg av sund »

med risk för att verka otålig , men jag hittar verkligen ingenting om detta problem. har sökt och skruvat i 2 dagar nu.
bump bump
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Har du startat en Dovecot / IMAP server som svarar på den porten? Testa t.ex. med : telnet localhost 993
Användarvisningsbild
sund

Inlägg av sund »

jupp den är startad.

men telnet localhost 993 ger mig

Trying 127.0.0.1...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused
netstat -tap visar att en sorts imap server är igång iaf.

tcp        0      0 *:imap2                 *:*                     LISTEN     -
försöker rota lite i configen efter fel, men jag har inte hittat någonting än så länge.

Såg nu i howton att northface lägger till port 443 i /etc/apache/ports.conf och sites-avalible/ssl
provade att ändra till 993 eftersom det låter vettigare iom att det är den porten som Iloha säger är stängd.
Dock så står den bara å tuggar nu när jag väljer att logga in med imap-ssl.
kan dock telneta till localhost på 993 nu.
Senast redigerad av 1 sund, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

OK. Vad du behöver i din /etc/dovecot/dovecot.conf ör konfig rader som säger:

protocols = imaps imap pop3 pop3s  (beroende på vilka protocol du vill köra)
och
ssl_disable = no

Och även utpekade SSL certifikat såklart.

Sen blev jag inte riktigt klok på vad du skrev ang. Apache konfigen. Om du har satt Apache på port 993 så skall du definitivt byta tillbaks till 443.
andol

Inlägg av andol »

En liten parentes: Vad gäller netstat så är det ett program som är betydligt trevligare att köra med root-rättigheter. På så vis ser du alltid vilka program som lyssnar på aktuell port/anslutning.
Användarvisningsbild
sund

Inlägg av sund »

ajo jag bytte tillbaka portarna till 433, jag bytte bara för att se om det vart nån skillnad.

när jag ska peka på path till certifikaten så vill den nog ha en .key också.
men det enda jag genererat är ett .pem.

ssl_cert_file = /etc/apache2/ssl/apache.pem
-> ssl_key_file = /etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key
räcker det kanske med bara .pem filen?

edit: Jodu, nu funkar https:// men jag får fortfarande samma meddelande vid val av imap-ssl både när url är http:// eller https://

är det på så vis att ssl/tls redan är aktivt när man andvänder https? isåfall behöver jag inte bry mig om imap-ssl alternativet vid inloggningen.

försökte läsa mig till hur det stod till med ssl och ilohamail, men dokumentationen är inte den bästa.
Senast redigerad av 1 sund, redigerad totalt 10 gånger.
andol

Inlägg av andol »

Blandar du inte äpplen och päron rätt friskt nu? :-)

https är hur din webbläsare ansluter till din webbserver.
imap-ssl är, i det här sammanhanget, hur din webbserver ansluter till din mailserver.

Inte så att du har genererat en pem-fil som innehåller både den privata och den publika delen av nyckeln? Alltså det som apache-confen refereras till som cert respektive key?

Vad gäller dokumenation så skulle jag nog just nu föreslå lite generella texter kring hur SSL och TLS tillämpas i praktiken.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"