Hejsan.
Är egentligen lite osäker på om det här är rätt ställe att fråga detta på, men jag har en fråga om PolicyKit, som kommer ersätta gksudo i Ubuntu Hardy Heron. Jag vet att fördelen med PolicyKit är att det inte ger fulla root privilegier, utan delar bara ut de privilegier som behövs för programmet i fråga. Men jag undrar lite mer om hur det här fungerar. Om jag t ex skulle utveckla ett program till Gutsy Gibbon som krävde administrativa rättigheter för något, vad skulle hända om jag utan någon som helst modifikation flyttade över programmet till en dator med Hardy Heron och körde det? Skulle PolicyKit helt enkelt ignorera det, skulle det blockeras, eller skulle jag få frågan om lösenord som i Gutsy Gibbon? Anledningen till att jag frågar är att jag inte vill att något virus skulle kunna infektera min dator, samtidigt som jag inte vill att det ska stå i vägen för eventuella tredjepartsprogram. Tänker på att man trycker på en "Unlock" knapp...
I vilket fall, vet någon om det här?
Bästa hälsningar,
lord.
PolicyKit och Hardy Heron
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.