Användare och mailserver

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
elektrikern

Användare och mailserver

Inlägg av elektrikern »

Jag har installerat postfix, hur och med vad hanterar jag användare och lösenord. Har även Qpopper installerat, om det nu är rätt vet jag inte. Kan någon ge mig hjälp på vägen. Servern är inte på ett internnät, utan står som om den fungerade som ett webbhotell.

.............Tacksam.............
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Användare och mailserver

Inlägg av andol »

Berätta gärna lite mer om vad du vill uppnå för resultat.

Som standard levererar postfix mail till systemets vanliga användare. Sen finns det även möjlighet att sätta upp virtuella användare för just mailsystemet.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Är det en mailserver med tillhörande användarkonton du vill sätta upp så finns det en guide här: https://help.ubuntu.com/community/Postf ... SetupHowto

Det finns även en lite mer komplex uppsättning med virtuella användare (som är förhållandevis säkrare vad gäller användarnas tillgång till din server): https://help.ubuntu.com/community/Postf ... ystemHowto

Men om din fråga egentligen är "vilket grafiskt verktyg kan jag använda för att skapa användare osv", så borde "Användare och Grupper" / users-admin vara det du är ute efter (givet att du använder den första mailserver konfigurationen med lokala användarkonton).
elektrikern

Inlägg av elektrikern »

Jag vet inte vad som gått fel i installationen, eller vad som felas. Kan inte ta emot mail (reject) till servern, kan inte logga in pop, för den säger fel lösenord. Hur är det med konton, är det användare på servern och dessa lösenord som används, eller har jag missat något viktigt ? Servern står externt och kan bara anropas s.a.s. utifrån WAN.

Tacksam för vägledning..............
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

elektrikern skrev: Jag vet inte vad som gått fel i installationen, eller vad som felas. Kan inte ta emot mail (reject) till servern, kan inte logga in pop, för den säger fel lösenord. Hur är det med konton, är det användare på servern och dessa lösenord som används, eller har jag missat något viktigt ? Servern står externt och kan bara anropas s.a.s. utifrån WAN.

Tacksam för vägledning..............
  • Har du satt upp en brandvägg som spärrar inkommande traffik på port 25? Sitter servern på ett nätverkssegment där du tillåts ta emot mail? Typiskt är bl.a. att ADSL kunder *inte* får ta emot traffik på port 25.
  • Konton; förmodligen är det lokala. Men det är svårt att ge ett klart och tydligt svar om det. Du måste berätta lite mer om vad du har gjort och hur du hade tänkt dig sätta upp det hela.
elektrikern

Inlägg av elektrikern »

Jag har installerat efter Ubuntu Linux Bible (William von Hagen). I installationen ingår postfix, postgrey, mailscanner, mailx, qpopper, clamav. När man använder telnet från en annan maskin, så får jag fel 554,5,7,1 relay access denied. Jag vet inte om det är något skräppostfilter som spökar eller något annat fel. Men port 25 är öppen för jag får svar på "helo" och den kopplar ner med "quit".

Jag hoppas att detta kan ge någon ledtråd för er, att hjälpa mig.

Tacksam...................
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"