Backup-program
Backup-program
Under Program och Lägg till/ta bort fann jag via sökfunktionen Home User Backup samt Home User Restore.
Kunde det vara en god idé, som nybörjare, att installera dessa program för att slippa göra manuell backup stup i kvarten via USB-minne?
Det kändes så omständligt och tidsödande att göra det manuellt och dessutom behöver jag USB-ingången oftast till mobilkabeln och att krypa in under skrivbordet vill jag gärna slippa.....
Kunde det vara en god idé, som nybörjare, att installera dessa program för att slippa göra manuell backup stup i kvarten via USB-minne?
Det kändes så omständligt och tidsödande att göra det manuellt och dessutom behöver jag USB-ingången oftast till mobilkabeln och att krypa in under skrivbordet vill jag gärna slippa.....
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Backup-program
Det är självklart en god idé. Och sker det automatiskt är det ju problem fritt, åtminstone någorlunda. Just de här programmen vet jag inget om. Kör själv SimpleBackup just nu. Men du måste ha någonstans att lägga backupfilerna. Har du någon hårddisk på någon annan dator? Hur många USB-portar har du på datorn?
Jag har ingen annan dator, men jag har ett USB-minne, 1,0 GB. På det har jag gjort en manuell backup.maths57 skrev: Men du måste ha någonstans att lägga backupfilerna. Har du någon hårddisk på någon annan dator?
Där USB-kabeln är ipluggad finns bredvid ännu ett uttag (port?), men där är scrollen ipluggad.....Hur många USB-portar har du på datorn?
Tecknet är en trehövdad pil.....?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Dancer, det finns en hel del how-tos till backupprogram. Men jag tycker att Maths57:s lösning ser bra ut. Själv gjorde jag en backuplösning á la "flyttstädning", dvs det jag inte använt eller behöver, behöver jag inte spara, så jag drog bara ur de filer som jag skapat i i Home och Desktop + att jag kopierade mina genvägar och min Evolutionprofil ( vilket var lättare än jag föreställt mig)
Beträffande USB-portar så kan man ju för en billig peng köpa :
1. Hubb
2. ett intern usb-ports kort.
Kan ju vara så att man behöver en skanner eller nåt annat till datorn..
edit
1. Hubb
edit
Japp, det är också en USB-port..Där USB-kabeln är ipluggad finns bredvid ännu ett uttag (port?), men där är scrollen ipluggad.....
Tecknet är en trehövdad pil.....?
maths57 skrev: Det är självklart en god idé. Och sker det automatiskt är det ju problem fritt, åtminstone någorlunda. Just de här programmen vet jag inget om. Kör själv SimpleBackup just nu. Men du måste ha någonstans att lägga backupfilerna.
Jag försöker förstå vad jag kan göra och hur.....

Alltså, om jag installerar de program som jag nämner här, trots att jag inte vet om det är vad jag behöver, går det att avbryta installeringen, utifall att.....?
Säg, att jag ändå fullföljer installationen och att den går bra samtidigt som USB-minnet är ipluggat, då sparas väl backupen där....eller?
Senast redigerad av 1 Dancer, redigerad totalt 4 gånger.
Ulsak skrev:
1. Hubb
!. Vad är Hubb? Och varför behöver jag en sådan?
2. Vad är det? Och varför behöver jag en sådan?
3. Billig peng, vad talar vi?
Ok, så utifall jag skaffar en skanner behöver jag även en ledig USB-port, för det är däri skanners pluggas in?
- Ulsak
1. en hubb är en anordning där man kan grena ut t ex usb anslutningar från en till flera. begreppet hubb används också i nätverksammanhang.
2. Det ett sk instickkort som man trycker in i nån av de lediga instickplatserna som finns i ditt moderkort inne datorn, även kallat "slots". På utsidan av dator, på baksidan finner du då t ex USB-portar.
Det är absolut inte nödvändigt att skaffa en sån, jag skulle inte gjort utan att skaffa mer kunskap om hur man hanterar montering av ny hårdvara i datorn.
3. Billig peng är under 200 kr - men se punkt 2.
vad beträffar skanner så är det den allra vanligaste metoden att ansluta just usb. Men man kan ju faktist skaffa sig en sk multifunktionsskrivare, däri ingår ju skannerfunktion.
2. Det ett sk instickkort som man trycker in i nån av de lediga instickplatserna som finns i ditt moderkort inne datorn, även kallat "slots". På utsidan av dator, på baksidan finner du då t ex USB-portar.
Det är absolut inte nödvändigt att skaffa en sån, jag skulle inte gjort utan att skaffa mer kunskap om hur man hanterar montering av ny hårdvara i datorn.
3. Billig peng är under 200 kr - men se punkt 2.
vad beträffar skanner så är det den allra vanligaste metoden att ansluta just usb. Men man kan ju faktist skaffa sig en sk multifunktionsskrivare, däri ingår ju skannerfunktion.
- maths57
USB-minnen finns på 2GB och de är hyfsat billiga, även om MB-priset är högre en för en hårddisk. Vad USB-hubben gör är att ge dig flera uttag på det uttag du har på framsidan. En liten detalj är att de uttag som sitter på framsidan av datorn ofta är långsammare än de som sitter på baksidan. Har du ett på baksidan skulle du kunna plugga in din backup-USB-pinne på baksidan och låta den sitta där, medan du själv utnyttjar den på fronten.
Ok, få se vad jag fattat...
- instickskort för att rota inne i datorn är inte aktuellt...., jag är inte på det stadiet, om man säger så....
... ännu.
- scannern blir också en senare fråga.
- HUBBen är alltså att jämföra med en vanlig förgreningsdosa för elektronik, typ, lampor, tv, stereo? Och man kan ansluta den i USB-porten på baksidan på datorn? Det låter som en smart grej!
Men, det finns inget uttag alls på framsidan av min dator....
Det USB-minnet som jag har är på 1GB. Är det för litet minne?
- instickskort för att rota inne i datorn är inte aktuellt...., jag är inte på det stadiet, om man säger så....

- scannern blir också en senare fråga.
- HUBBen är alltså att jämföra med en vanlig förgreningsdosa för elektronik, typ, lampor, tv, stereo? Och man kan ansluta den i USB-porten på baksidan på datorn? Det låter som en smart grej!
Men, det finns inget uttag alls på framsidan av min dator....

Det USB-minnet som jag har är på 1GB. Är det för litet minne?
- maths57
Visst är det smart! På det sättet får du flera uttag. Man kan då ansluta flera olika typer av USB-enheter. Och sladden till borde vara så lång att du inte behöver krypa hela vägen under skrivbordet.Dancer skrev: - HUBBen är alltså att jämföra med en vanlig förgreningsdosa för elektronik, typ, lampor, tv, stereo? Och man kan ansluta den i USB-porten på baksidan på datorn? Det låter som en smart grej!

Det beror på hur stor din backup blir. Om man tar SimpleBackup så tar den en ny backup en gång varje dag kl 12 (om jag har datorn på då). Det blir 7 stycken på en vecka. Men sedan skrivs de över. Så efter en vecka skrivs måndagens över av den här måndagens backup. Men det här beror på vilket program du använder. Du får helt enklet kolla. Vad jag menar är att 2GB är tillgängligt och överkomligt.Dancer skrev: Det USB-minnet som jag har är på 1GB. Är det för litet minne?
Typiskt! Just när jag börjar see the light, så klyddar du till det!maths57 skrev: Det beror på hur stor din backup blir. Om man tar SimpleBackup så tar den en ny backup en gång varje dag kl 12 (om jag har datorn på då). Det blir 7 stycken på en vecka. Men sedan skrivs de över. Så efter en vecka skrivs måndagens över av den här måndagens backup. Men det här beror på vilket program du använder. Du får helt enklet kolla. Vad jag menar är att 2GB är tillgängligt och överkomligt.

Hur menar du här; "...så tar den ny backup en gång varje dag kl 12." ---- "Men sedan skrivs de över."---"Så efter en vecka skrivs måndagens över....."

Jag trodde att man klickade nånstans, det rasslade till i datorn och så var allt sparat! ?
Och var kollar jag vilket program jag har? Eller menar du av backup-programmen, som jag nämnde tidigare? Ja, de som fanns att lägga till hette Home User Backup och Home User Restore.
- Ulsak
Jag tycker personligen att det är lite småkul att grotta ner sig och lära sig vissa program ( och det har inte ett jota med vilket operativsystem vi snackar om!). Men backup-program hör inte till dem. Har man inte gjort speciella inställning och använt tusen och en program och sparat i mappar som ligger här och var kan man backa upp bara det som man verkligen vill spara.
Jag har gjort så, eftersom jag är en persons användare på ubuntumaskin att jag sparat dokument, bilder och musik på skrivbordet. Evolution ( e-post programmet) har en egen backup-funktion ( se tidigare i denna tråd) Jag har backup av dessa inställningar i min usb-sticka och av ovan beskrivna dokument. Det räcker för mig om nåt kraschar
Jag har gjort så, eftersom jag är en persons användare på ubuntumaskin att jag sparat dokument, bilder och musik på skrivbordet. Evolution ( e-post programmet) har en egen backup-funktion ( se tidigare i denna tråd) Jag har backup av dessa inställningar i min usb-sticka och av ovan beskrivna dokument. Det räcker för mig om nåt kraschar
- maths57
Dancer skrev: Hur menar du här; "...så tar den ny backup en gång varje dag kl 12." ---- "Men sedan skrivs de över."---"Så efter en vecka skrivs måndagens över....."
Jag trodde att man klickade nånstans, det rasslade till i datorn och så var allt sparat! ?

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Dancer skrev:
Under Program och Lägg till/ta bort fann jag via sökfunktionen Home User Backup samt Home User Restore.

Välkommen till oss, Dancer.
Jag kommer att hålla mig till backup-frågorna i ditt inlägg.
Först en fråga: funkar det för dig med att läsa länkar på engelska? Jag har några sådana
"på lager" som jag i så fall kan sända dig.
Vad gäller backup-program, så kommer det ju några med i leveransen av Ubuntu. Via
Synaptic kan du söka på backup. Jag hade just det programmet du nämner ovan,
men har fattat större tycke för det av de andra föreslagna programmet sbackup
som du också har i Synaptics förråd.
Det gillar jag och det är ett program där du själv ställer in de kriterier du vill ha.
Det är väldigt smart att ha ett sådant här program. Det gör backup på egen hand efter
de regler som du har bestämt. Noteras bör, att programmet i standardutförande tar kopia
på dina personliga mappar och vissa för systemet och dig, viktiga filer. Hela systemet du
har omfattas inte. Ändock har du stor valfrihet att lägga till eller dra ifrån vilka mappar
som skall in- resp exkluderas. Ditt är valet.
Du frågar:
Alltså, om jag installerar de program som jag nämner här, trots att jag inte vet
om det är vad jag behöver, går det att avbryta installeringen, utifall att.....?
Den frågan förstår jag kanske inte, måste jag erkänna. Varför avbryta själva installationen?
Du bör fullfölja installationen för att kunna veta om du trivs med och känner dig nöjd med
programmet. Om inte, är det enkelt att avinstallera det och även då med Synaptic.
Säg, att jag ändå fullföljer installationen och att den går bra samtidigt som
USB-minnet är ipluggat, då sparas väl backupen där....eller?
När det gäller sbackup blir svaret nej, med tvekan från mig. Jag använder inte USB-sticka
till det, så jag kan inte svara sanningsenligt. Det sker inte automatiskt. Det är något du får
ställa in själv. Du får läsa dig till det i programmet. Tala om för programmet hur du vill ha det.
Sedan talas det om externa medier för att spara ned en backkup på.
Det är alltid det bästa om man vill kunna återställa efter ett större haveri av ex. en trasig
hårddisk.
Men en backup kan ju vara ett medel för att ta säkerhetskopior på viktiga filer, för att kunna
återställa dem efter mindre fel, som raderade eller förstörda enskilda filer eller mappar.
Ser man till det senare, kan det räcka med backup på hårddisken för att kunna återställa efter
sådant. Har du plats på hårddisken, bör du minst ha en backup där, för att kunna fixa till enstaka
förluster.
I mån av möjlighet och resurser är dock extern plats alltid att föredraga.
Som sagt, du bestämmer hur ofta du vill göra en backup. Med sbackup som exempel, ges du
stora möjligheter att bestämma det, från en gång i timmen, varje dag, vecka, månad, efter egna
regler (anpassad) till aldrig. Därutöver har du möjlighet att med ett klick göra backup när du
själv vill.
Väljer du att göra automatisk backup enligt (av dig bestämt) fast schema, skulle du med tiden få
en stor mängd (gamla) backuper samlade där du valt att lägga dem. Månader och år bakåt. Det som
tidigare har nämnts här i tråden om att programmet efter en tid börjar ta bort vissa av dessa äldre backuper,
är till för att inte i onödan samla på sig gamla backuper och där dessa redan har hunnit ersättas av ett helt gäng
med yngre diton.
I sbackup benämns detta som en logaritmisk metod.
Även här är detta helt valfritt. Du väljer själv om du aldrig vill ta bort något. Alternativt ta bort allt,
eller vissa.
Detta är Linux. Den öppna och fria världen. Här bestämmer användaren. Inga programmerare i Redmond, Washington, USA.
Med denna logaritmiska metod har du alltid kvar någon av de gamla backuperna, färre ju längre bakåt i tiden du går.
Allt detta kan du själv ta del av och läsa dig till om du installerar programmet. Principen presenteras
under en flik som benämns rensar.
Hoppas att detta blev ett förtydligande och till hjälp för dig.

Broder Tuck
Litet tillägg här men du bör nog börja med sbackup. Du kommer igång snabbt och enkelt.
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 6 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Broder Tuck, jättemycket tack för ditt svar! Jag ska läsa det nogrannt imorgon, är på väg till kojs nu, men en sak hann jag nyss. Gick in i Synaptic, sökte på backup och fick upp faubackup !! ?? Då sökte jag på sbackup och fick upp ingenting...
Men jag är liiiite osäker på om jag kan tyda det där fönstret. Alltså, när jag klickade på Egenskaper kom det fram fakta om programmet, men jag blev inte klok på om det går att hämta hem, eller om det redan är installerat.....
Inte heller fanns det något om de jag nämde i mitt tidigare inlägg.....
---------
Ok, jag avstår från att radera det ovan, det får stå kvar och visa var jag befinner mig i detta men också min vilja att lära mig mer. För nu har jag tittat under Program och Lägg till/... och sökte där på sbackup och då kom det upp!!!!!
Är det alltså DÄR jag ska hämta hem programmet?
Jag måste i säng nu, återkommer imorgon. Min engelska är utmärkt, även om jag är lite fundersam inför ett nytt område med okänd terminologi. Men länka gärna, så prövar jag!
Men jag är liiiite osäker på om jag kan tyda det där fönstret. Alltså, när jag klickade på Egenskaper kom det fram fakta om programmet, men jag blev inte klok på om det går att hämta hem, eller om det redan är installerat.....
Inte heller fanns det något om de jag nämde i mitt tidigare inlägg.....

---------
Ok, jag avstår från att radera det ovan, det får stå kvar och visa var jag befinner mig i detta men också min vilja att lära mig mer. För nu har jag tittat under Program och Lägg till/... och sökte där på sbackup och då kom det upp!!!!!
Är det alltså DÄR jag ska hämta hem programmet?
Jag måste i säng nu, återkommer imorgon. Min engelska är utmärkt, även om jag är lite fundersam inför ett nytt område med okänd terminologi. Men länka gärna, så prövar jag!
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Återigen, du är numer inkuderad i den Fria familjen, där Ubuntu är ett, av flera,
fria och öppna operativ med likaledes fria och öppna program och handhavande-alternativ.
Att installera program som ingår i Synaptic är lätt som en smäck

Alternativen i Synaptic inkluderas även av de program som du hittar under fliken Program
i den övre panelen längst uppe till vänster på skärmen i Ubuntus grundutförande. Synaptic är modern i sammanhanget.
Man kan få problem ibland vid installation via Lägg till/Ta bort-funktionen under program. Det beror på eventuella konflikter med redan installerade program. I dessa lägen ombedes man via Ubuntu att istället gå till Synaptic och installera därifrån. Synaptic ser konflikterna och föreslår alternativen. Synaptic låter dig välja och avinstallerar sedan det som skulle ha blivit konflikten. Smart! Linux. Ubuntu.
Man kan alltid börja via program och installera därifrån. Programvarukällan är gemensam och samma. Alla de program du finner här, är tillgängliga för installation i Ubuntu. Håller man sig till detta utbud (drygt 20.000 programalternativ), får du aldrig ett "nedskräpat" system som annars lätt händer i det mest förekommande alternativet på operativmarknaden.
Jag pm-ar dig en bild samt de länkar jag nämnde tidigare i tråden.
Förtydligande: om du i Synaptic söker på sbackup, får du upp programmet.
Annars blir alternativen väldigt många fler. När man söker i tex Lägg Till . . . under Programfliken, så är det viktigt att kontrollera vilket aktivt alternativ som står på samma rad som sökrutan, men på motsatta sidan, vid Visa:.
Skall man leta efter ett program, kan det vara bra att man har valt "Alla tillgängliga program" här. Annars får man färre träffar. Klicka runt lite, så förstår du vad jag avser.
Det verkar som om du lyckades bäst via Lägg till/Ta bort program. Då kör du på det. Ta och installera båda alternativen för sbackup, config och restore.
Varifrån du väljer att installera, är annars en smaksak.
Ytterligare några tips som kan förenkla för dig är, att via panelen, efter System, klicka på den blå ikonen med frågetecknet. Här får du möjlighet att ta in än mer av alla de möjligheter som Ubuntu erbjuder. En rik källa att ösa ur.

Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 7 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Konstigt.... men den där blå ikonen med frågetecknet finns inte i min panel.....Broder Tuck skrev:
Ytterligare några tips som kan förenkla för dig är, att via panelen, efter System, klicka på den blå ikonen med frågetecknet. Här får du möjlighet att ta in än mer av alla de möjligheter som Ubuntu erbjuder. En rik källa att ösa ur.![]()

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Finns även under System -> Hjälp och support.Dancer skrev:Konstigt.... men den där blå ikonen med frågetecknet finns inte i min panel.....Broder Tuck skrev:
Ytterligare några tips som kan förenkla för dig är, att via panelen, efter System, klicka på den blå ikonen med frågetecknet. Här får du möjlighet att ta in än mer av alla de möjligheter som Ubuntu erbjuder. En rik källa att ösa ur.![]()
![]()
Ubuntu 9.10 + ATI HD 5770 + AMD X2 5200+
- Ulsak
Hej Dancer!
är du säker att du ej ser det här?
är du säker att du ej ser det här?
- Bilagor
-
- qmark.gif (296 KiB) Visad 1141 gånger
Ja, Ulsak, bombsäker! Där finns Firefox-loggan, Evolution-loggan och Hemmamapps-loggan, inget mer. Nada.
Jag har en bild på min datorskärm, men den är på 318,3 kB och högsta tillåtna filstorlek här är 256 kb. Kan jag förminska storleken? I GIMP eller nåt?
Jag har en bild på min datorskärm, men den är på 318,3 kB och högsta tillåtna filstorlek här är 256 kb. Kan jag förminska storleken? I GIMP eller nåt?