Var lägga GRUB/LiLo?

BeBopDeluxe

Var lägga GRUB/LiLo?

Inlägg av BeBopDeluxe »

Guddagens folk. Jag har för avsikt att installera Ubuntu/Kubuntu på en tom hårddisk jag har i burken, men vill absolut inte lägga bootloadern i MBR (har XP installerat oxå) utan hellre lägga den på alternativt ställe. Tänker använda mig av den alternativa installations-CD:n och köra en textbaserad installation för största möjliga flexibilitet.

Jag har möjlighet att via F8 välja vilken hårddisk jag vill starta ifrån, innebär det att jag kan lägga GRUB på t ex hdc1 (första partitionen på den tomma disken) och sedan bara trycka F8 och boota på den, eller kommer jag att få några problem med MBR på C-disken då? Har tidigare testat att lägga GRUB på en diskett (/dev/fd0) men fick det aldrig att funka, datorn bootade upp på disketten och det dök upp "GRUB" och en blinkande markör på skärmen, and thats it. Hände aldrig något mer efter det, den bara stod där. Tidigare testat en annan Debian-baserad, kommersiell dist som heter Xandros, där ges man under installationen valmöjligheten att inte installera någon bootloader öht, men by default kopieras den automatiskt in på den disk man installerar på, och därmed kan man boota på den disken via F8-knappen.

Så, funkar det att lägga GRUB på installationsdisken utan att det knölar sönder befintlig MBR på C-disk?
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Var lägga GRUB/LiLo?

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

jag vet inte ett dugg om svaret på din fråga, förutom att Grub (som Ubuntu använder) ska klara att ligga lite varstans. (men inte hur man pillar dit den)

men jag undrar sådär lite smått hur windows närvaro hindrar att Grub ligger i MBR?
Jag kör dualboot, har Grub i MBR, men kan fortfarande starta XP, eftersom det finns ett val i Grub att starta windows.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
BeBopDeluxe

Var lägga GRUB/LiLo?

Inlägg av BeBopDeluxe »

[quote="dacovale"]jag vet inte ett dugg om svaret på din fråga, förutom att Grub (som Ubuntu använder) ska klara att ligga lite varstans. (men inte hur man pillar dit den)

men jag undrar sådär lite smått hur windows närvaro hindrar att Grub ligger i MBR?
Jag kör dualboot, har Grub i MBR, men kan fortfarande starta XP, eftersom det finns ett val i Grub att starta windows.[/quote]
Absolut, det blir en fin och snygg dual boot-meny, inga problem med det, men jag vill helst slippa jobbet med att återställa MBR till pre-Linuxskick om jag väljer att ta bort Ubuntu. En ren bekvämlighetsfråga egentligen, men dåliga erfarenheter av mickel med MBR gör att jag helst vill slippa att öht fippla med master boot record..
Okänd

Var lägga GRUB/LiLo?

Inlägg av Okänd »

Den alternativa installations-CD:n är rätt väg att gå ifall man vill slippa att Ubuntu skriver Grub till MBR, med den alternativa installations-CD:n får man möjlighet att låta bli. Just det har inte jag gjort men då sker det väl det vanliga att Grub installeras i partitionen där Linux ligger. Grub finns i varje fall i mappen /boot det är en väl länk som skrivs till MBR i praktiken?

Det går att göra säkerhetskopia av MBR, en diskett som du har provat och tydligen inte lyckats samt en startCD och guider till dessa hittar du på Hermans sajt: http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ leta efter länkarna MBR Page och GRUB Page

För att slippa dual booten ska man kanske koppla loss sladdarna på Windows disken när du installerar? Det är kanske den enklaste vägen att gå: koppla loss sladdarna på Windows disken, installera Ubuntu och efter installationen koppla in sladdarna igen och använda F8 för att välja bootdisken?
Flebbo

Var lägga GRUB/LiLo?

Inlägg av Flebbo »

[quote="BeBopDeluxe"]Absolut, det blir en fin och snygg dual boot-meny, inga problem med det, men jag vill helst slippa jobbet med att återställa MBR till pre-Linuxskick om jag väljer att ta bort Ubuntu. En ren bekvämlighetsfråga egentligen, men dåliga erfarenheter av mickel med MBR gör att jag helst vill slippa att öht fippla med master boot record..[/quote]
Ehh... det är väl inget "jobb" att återställa mbr? Det är ju det enklaste som finns tycker jag. Om du vill ta bort grub så är det ju bara att slänga in xp-skivan och gå till recovery-mode och i c:\ skriver du bara "fixmbr".....KLART! :D
Alternativt så finns det ett program som heter MbrFix (det e bara att googla). Lägg den i tex c:\ och gå ut i dos och kör den....KLART!:D
Ytterligare ett alternativ är om du har en startdiskett (typ win98). Bara att boota upp på den och skriva "fdisk/mbr" (har jag för mig).....KLART! :D
BeBopDeluxe

Var lägga GRUB/LiLo?

Inlägg av BeBopDeluxe »

[quote="petri0"]Den alternativa installations-CD:n är rätt väg att gå ifall man vill slippa att Ubuntu skriver Grub till MBR, med den alternativa installations-CD:n får man möjlighet att låta bli. Just det har inte jag gjort men då sker det väl det vanliga att Grub installeras i partitionen där Linux ligger. Grub finns i varje fall i mappen /boot det är en väl länk som skrivs till MBR i praktiken?

Det går att göra säkerhetskopia av MBR, en diskett som du har provat och tydligen inte lyckats samt en startCD och guider till dessa hittar du på Hermans sajt: http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ leta efter länkarna MBR Page och GRUB Page

För att slippa dual booten ska man kanske koppla loss sladdarna på Windows disken när du installerar? Det är kanske den enklaste vägen att gå: koppla loss sladdarna på Windows disken, installera Ubuntu och efter installationen koppla in sladdarna igen och använda F8 för att välja bootdisken?[/quote]
Jo, jag vet iaf att man kan välja var GRUB installeras, frågan är om det micklar upp MBR på C: i alla fall. Men jag får testa. Tack för länken, den såg nyttig ut. :D

[quote="Flebbo"]Ehh... det är väl inget "jobb" att återställa mbr? Det är ju det enklaste som finns tycker jag. Om du vill ta bort grub så är det ju bara att slänga in xp-skivan och gå till recovery-mode och i c:\ skriver du bara "fixmbr".....KLART! :D
Alternativt så finns det ett program som heter MbrFix (det e bara att googla). Lägg den i tex c:\ och gå ut i dos och kör den....KLART!:D
Ytterligare ett alternativ är om du har en startdiskett (typ win98). Bara att boota upp på den och skriva "fdisk/mbr" (har jag för mig).....KLART! :D[/quote]
Jodå, allt det där kan jag på mina 16 fingrar, du har alldeles rätt, men det förutsätter ju att man har en standard-MBR, right? Jag har en "modifierad" sådan, lite krypteringsjox som ligger där, och därför kan jag inte återställa den i händelse av trashad MBR. Annars hade ju problemet varit icke-existerande. :D Men tack för dina tips i alla fall, dom är bra!
BeBopDeluxe

Var lägga GRUB/LiLo?

Inlägg av BeBopDeluxe »

Ja, det där gick ju inte alls bra, vilket inte förvånar mig ett spår. Installation gick bra, allt verkade fungera bra, jag testade med att lägga GRUB på /dev/hdc vilket är disken jag använder för Ubuntu-installationen, inga problem. Bootar om och trycker F8, väljer att boota från den hårddisken (/dev/hdc) och får upp en fin bootmeny med Ubuntu och WinXP (som ju är oanvändbart eftersom ntldr inte ligger på den disken, men nevermind), väljer Ubuntuinstallationen och får då felmeddelande: Error 17: can not mount selected partition. Tjoff!

Det enda positiva verkar ju iaf vara att MBR på C: är fullt fungerande, bootar jag direkt från den disken (utan F8) funkar XP helt OK.
Okänd

Var lägga GRUB/LiLo?

Inlägg av Okänd »

BeBopDeluxe skrev:Det enda positiva verkar ju iaf vara att MBR på C: är fullt fungerande, bootar jag direkt från den disken (utan F8) funkar XP helt OK.
Hej

Lite mer om detta.... att återställa bootsectorn har blivit mycket aktuellt pga WIndows Vista ......
Som fd provare :cool: så skulle mitt val vara en fixboot eventuellt följt av en fixmbr,
Kommandona görs då mha XP skivan som man bootar med.
Insert your Windows XP CD into your CD/DVD Drive and reboot the computer, ensuring the DVD drive is the first boot device.

CAUTION: Modifying the contents of one's boot.ini file and bootsector may lead to not being able to access the operating system.

When prompted to by Setup, "Press any key to boot from CD...". Wait for the very first Setup screen at which Setup stops and press R (To repair a Windows XP Installation using Recovery Console, press R). If you installed Windows Vista to a Multi-Boot RAID Array, you will need to install your F6 RAID Floppy drivers, before you get to the setup screen where you press R to enter the Recovery Console.

Select your Windows XP partition > 1. C:\WINDOWS > type "1" (without the quotes) or the appropriate corresponding number for the drive containing your boot.ini

Insert your Administrator password when prompted and Enter

Type "fixboot" (without quotes) at the command prompt and Enter

Type "Yes" and when "Are you sure you want to write a new bootsector to the partition C: ?" appears, type "Y" and Enter

The following message will appear > "a new boot sector was successfully created".

At the command prompt type "exit" and Enter
Så det är inga störrre problem att återskapa en bootsector.

:)
Okänd

Var lägga GRUB/LiLo?

Inlägg av Okänd »

17 : Cannot mount selected partition
This error is returned if the partition requested exists, but the filesystem type cannot be recognized by GRUB.
enligt http://www.gnu.org/software/grub/manual ... 2e5-errors

Du berättar inte vilket av ovanstående metod du valde så blir det lite svårt att kommentera.

Klistra in i terminalen cat /boot/grub/menu.lst och sudo fdisk -l och posta (är det ett svensk uttryck?) resultatet här. Det kan vara så att Grub har bestämt att den finns i MBR... eller jag är ute på svag is. :| :D Men det har jag gjort engång. På riktigt. :D
BeBopDeluxe

Var lägga GRUB/LiLo?

Inlägg av BeBopDeluxe »

petri0 skrev:
17 : Cannot mount selected partition
This error is returned if the partition requested exists, but the filesystem type cannot be recognized by GRUB.
enligt http://www.gnu.org/software/grub/manual ... 2e5-errors

Du berättar inte vilket av ovanstående metod du valde så blir det lite svårt att kommentera.

Klistra in i terminalen cat /boot/grub/menu.lst och sudo fdisk -l och posta (är det ett svensk uttryck?) resultatet här. Det kan vara så att Grub har bestämt att den finns i MBR... eller jag är ute på svag is. :| :D Men det har jag gjort engång. På riktigt. :D
Jag installerade via alternative-cd, text mode, och allt gick bra. GRUB finns uppenbarligen på /dev/hdc1 men enligt din länk ovan så innebär error 17 att filsystemet inte känns igen. Megamärkligt tycker jag, det är formaterat som ext3, swap-partition finns, Kollade /boot/grub/menu.lst och där står det klart och tydligt "kernel /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/hdc1 ro quiet splash" vilket ju också ser OK ut. GRUB ligger alltså inte i MBR.

Kommer f.ö. inte ens åt att köra rescue mode då error 17 dyker upp vad jag än gör, sitter i live-cd och skriver detta och det funkar inte ens att mounta hårddiskarna så jag kan komma åt min Ubuntu-installation från live-cd. "An unknown error has occured" är allt jag får då jag testar det. Sunkigt, to say the least.:(

EDIT: Min diskuppsättning ser ut så här: /dev/hda (IDE 200 gig) /dev/hdc (IDE 80 gig, Ubuntu-installation) /dev/sda (SATA II 250 gig. XP-installation)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"