Datorn stänger av sig...

Emmy
Kontakt:

Datorn stänger av sig...

Inlägg av Emmy »

Jag har kört ubuntu ett par månader nu, och tyckt att det fungerat bra, även om jag känner mig lite handikappad eftersom jag fortfarande tycker att det är lite krångligt.
Men de senaste veckorna har datorn blivit mycket segare, i alla fall i omgångar, och rätt vad det är så stänger den bara av sig utan förvarning.
Internet segar också då och då och tex filmklipp är ofta ljud och bild osynkade, men fungerar igen om jag startar om datorn.
De senaste dagarna har dessutom plötsligt en massa mappar bytt ägare från min användare till root, så att jag inte kan ändra i dem längre.
Varför blir det såhår?

Hjälp en stackars nybörjare... ???
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Datorn stänger av sig...

Inlägg av mcNisse »

Tja, det kan ju finnas en massa anledningar...

Har du installerat program via terminalen?
Kört sudo chown i terminalen?
Har du kört nautilus som root och ändrat rättigheter?

Kör du några tjänster ut mot internet så att någon kan ha kommit in på din dator?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Att datorn segar och stänger av sej kan ju också bero på hårdvaruproblem, tex att nån fläkt inte fungerar så att det blir överhettning, eller om datorn är fylld av damm.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Emmy
Kontakt:

Inlägg av Emmy »

Jo, jag förstår ju att det kan ha massa orsaker, och jag tycker det är svårt att beskriva problemet riktigt.

Installerat via terminalen har jag bara gjort en gång, då jag installerade matlab, vilket jag gjorde ett par veckorinnan det här började krångla.
Vad är sudo chown? Det har jag i alla fall inte kört. Är det något jag borde göra?
Jag har inte kört nautilus som root och ändrat rättigheter, inte vad jag vet i alla fall. Ändrat ägare har den gjort när jag suttit och rensat filer  och helt plötsligt fått veta att jag inte får ta bort mina filer eftersom jag inte äger dem.

Har också tänkt tanken att det kan vara hårdvarufel. Datorn är ofta rätt så varm, men det har jag upplevt att den alltid har varit, ända sen den var ny. Fläkten fungerar i alla fall, den går jämt. Har alltid varit irriterad på att datorn låter så mycket.
Hur beter jag mig bäst för att försöka damma datorn om det skulle vara problemet. Känner att det finns viss risk att det har slunkit in ett och annat katthår, även om jag försöker hålla rent runt datorn.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Det är alltid bra att städa ur datorn ibland. Det finns flera olika idéer om vad som kan skada datorn när man rengör den invändigt. Så här brukar jag göra i alla fall och det har gått bra (hittills i alla fall).

Koppla loss alla tillbehör och placer datorn någonstans där man kan jobba lite fritt - jag brukar använda köksbordet.
Det är viktigt att inte ha på sej kläder som lätt avger statisk elektricitet som tex fleece-tröjor, det är bättre att ha bara ne vanlig t-shirt.

Öppna datorn och om du inte har antistatarmabans så ta tag i ett värmeelement och chassit samtidigt eller i jordpinnarna i en jordad kontakt om du inte har ett element i närheten. Förmodligen går det lika bra att ta tag i chassit och diskbänken samtidigt.
Jag använder dammsugaren. Jag brukar tejpa fast en bit plastslang (gammal akvarieslang) i röret för att få ett tillräckligt smalt rör som dessutom inte skadar elektroniken lika lätt som sjölva röret kan göra. När jag velat ha riktigt smalt rör så har jag istället tejpat fast ett sugrör. Man ska inte vidröra själva elektroniken med rör/slang/sugrör.
Sug i själva lådan, på fläktblad och kolla noga på alla kylflänsar, det är lätt att det blir en tät matta där. Om det inte räcker att dammsuga fläkten så tar jag försiktigt med en aningen fuktat (nästan helt torr) tops och petar.

Det finns många som hävdar att dammsugarna är döden för elektronik och att man ska använda tryckluft på burk eller använda utblåset på dammsugarn istället och blåsa rent.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Emmy skrev: Jo, jag förstår ju att det kan ha massa orsaker, och jag tycker det är svårt att beskriva problemet riktigt.

Installerat via terminalen har jag bara gjort en gång, då jag installerade matlab, vilket jag gjorde ett par veckorinnan det här började krångla.
Vad är sudo chown? Det har jag i alla fall inte kört. Är det något jag borde göra?
Nej, nej, det är inget man borde köra. Det är ett terminalkommando för att andra ägare på filer som man inte äger.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Emmy
Kontakt:

Inlägg av Emmy »

vulfgar skrev: Det är alltid bra att städa ur datorn ibland. Det finns flera olika idéer om vad som kan skada datorn när man rengör den invändigt. Så här brukar jag göra i alla fall och det har gått bra (hittills i alla fall).

Koppla loss alla tillbehör och placer datorn någonstans där man kan jobba lite fritt - jag brukar använda köksbordet.
Det är viktigt att inte ha på sej kläder som lätt avger statisk elektricitet som tex fleece-tröjor, det är bättre att ha bara ne vanlig t-shirt.

Öppna datorn och om du inte har antistatarmabans så ta tag i ett värmeelement och chassit samtidigt eller i jordpinnarna i en jordad kontakt om du inte har ett element i närheten. Förmodligen går det lika bra att ta tag i chassit och diskbänken samtidigt.
Jag använder dammsugaren. Jag brukar tejpa fast en bit plastslang (gammal akvarieslang) i röret för att få ett tillräckligt smalt rör som dessutom inte skadar elektroniken lika lätt som sjölva röret kan göra. När jag velat ha riktigt smalt rör så har jag istället tejpat fast ett sugrör. Man ska inte vidröra själva elektroniken med rör/slang/sugrör.
Sug i själva lådan, på fläktblad och kolla noga på alla kylflänsar, det är lätt att det blir en tät matta där. Om det inte räcker att dammsuga fläkten så tar jag försiktigt med en aningen fuktat (nästan helt torr) tops och petar.

Det finns många som hävdar att dammsugarna är döden för elektronik och att man ska använda tryckluft på burk eller använda utblåset på dammsugarn istället och blåsa rent.
Kanske skulle sagt att jag har en bärbar dator. Vet inte ens hur jag ska komma i den, och vet inte om jag vågar försöka :(
mcNisse skrev:
Nej, nej, det är inget man borde köra. Det är ett terminalkommando för att andra ägare på filer som man inte äger.
Ok. Det har jag inte gjort i alla fall.
Men nu är jag inte ägare till någonting längre, och jag gillar inte riktigt det här längre.

Börjar känna att jag vill återställa datorn till windows, men jag lyckas inte ens med det.
Jag har dels återställnignsskivor, men jag får inte datorn att boota från skivan.
Dels så finns det en partition på hårddisken som i min bruksanvisning kallas disc-to-disc recovery, som man ska kunna starta när datorn startar, men jag lyckas inte komma åt den heller. Hjälp!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det första jag skulle gjort i ditt fall var att först avinstallera MatLab. Kan ju var det som är problemet.

Därefter skulle jag återställa ägarskapet för mappar och filer i min hem-katalog, dvs köra kommandot
sudo chown  -R  emma:emma  /home/emma/
Om emma inte är ditt användarnamn så ändra till ditt användarnamn på alla tre ställen.

Starta sen om och se om det blir bra igen.

Eftersom det löser sig tillfälligt med en omstart så tror jag inte att det är ett hårdvaruproblem (värme) även fast det givetvis inte är uteslutet.

Du kan också köra kommandot top i terminalen och se om det är nån process som slukar mycket processorkapacitet. Finns också en buggrapport på MatLab där den slukar minne.
Emmy
Kontakt:

Inlägg av Emmy »

Ok, nu har jag stallt till det for mig.

Datorn startade inte alls sist jag startade om och jag petade i mina recovery cd som skulle  aterstalla datorn till fabriksinstallningar. Det gick bra, trodde jag, tills den skulle starta om och den bara sager
Loding GRUB. wait
Error 17

Sedan hander det inget mer. Vad gor jag nu.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Orsaken är att din bootsektor innehåller grub som försöker starta upp Ubuntu men misslyckas.

Starta upp din Ubuntu Live CD. Kör sen kommandot

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
i terminalen och klistra in resultatet här.

Har du en eller två hårddiskar i din laptop?
Emmy
Kontakt:

Inlägg av Emmy »

Bowmore skrev: Orsaken är att din bootsektor innehåller grub som försöker starta upp Ubuntu men misslyckas.

Starta upp din Ubuntu Live CD. Kör sen kommandot

sudo fdisk -l
i terminalen och klistra in resultatet här.

Har du en eller två hårddiskar i din laptop?
ok. Sa har star det>

Disk /dev/sda: 100.0 GB, 100030242816 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 12161 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start        End      Blocks  Id  System
/dev/sda1              1        383    3076416  12  Compaq diagnostics
/dev/sda2            384        1234    6835657+  c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda3            1539      12161    85329247+  f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda4            1235        1538    2441880  83  Linux
/dev/sda5            2551      12161    77200326    b  W95 FAT32
/dev/sda6            1539        1574      289107  82  Linux swap / Solaris

Partition table entries are not in disk order

Jag har en harddisk.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ok, sda4 är din Ubuntu-partition. I grub heter den (hd0,3).

Gå till terminalen igen och skriv följande

sudo grub
  root (hd0,3)
  setup (hd0)
  quit
och prova att starta upp igen.
Emmy
Kontakt:

Inlägg av Emmy »

Bowmore skrev: Ok, sda4 är din Ubuntu-partition. I grub heter den (hd0,3).

Gå till terminalen igen och skriv följande

sudo grub
  root (hd0,3)
  setup (hd0)
  quit
och prova att starta upp igen.

Jag far ut foljand nar jag skriver sa:

[ Minimal BASH-like line editing is supported.  For
        the  first  word,  TAB  lists  possible  command
        completions.  Anywhere else TAB lists the possible
        completions of a device/filename. ]

grub>  root (hd0,3)

grub>  setup (hd0)
Checking if "/boot/grub/stage1" exists... no
Checking if "/grub/stage1" exists... no

Error 15: File not found

Och det fungerar inte att starta.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det är nåt lurt här.
För det första är din Linuxpartition på tok för liten, endast ca 2GB, enligt fdisk!
Sen verkar den inte innehålla bootfilerna.

Om du går till Dator-vyn, monterar din Linuxvolym (partition), ifall den inte redan är monterad genom att högerklicka på ikonen och välja Montera. Sen gå in i den och se om det finns en mapp boot där. Under mappen boot ska det sen finnas en mapp grub och under den en fil stage1. Men misstänker att det inte ser ut så, eller ...

Eller installerade du manuellt med separat home?
Emmy
Kontakt:

Inlägg av Emmy »

Bowmore skrev: Det är nåt lurt här.
För det första är din Linuxpartition på tok för liten, endast ca 2GB, enligt fdisk!
Sen verkar den inte innehålla bootfilerna.

Om du går till Dator-vyn, monterar din Linuxvolym (partition), ifall den inte redan är monterad genom att högerklicka på ikonen och välja Montera. Sen gå in i den och se om det finns en mapp boot där. Under mappen boot ska det sen finnas en mapp grub och under den en fil stage1. Men misstänker att det inte ser ut så, eller ...

Eller installerade du manuellt med separat home?
Antar att det ar den som heter 2,3 gb disk i dator/vyn. Den innehaller en mapp som heter emmy och som i sin tur inehaller desktop mm. Inte nagon boot.

Jag installerade nog manuellt tror jag. Gjorde det med hjalp av nagon har och begrep inte ett skvatt av vad jag gjorde.
Emmy
Kontakt:

Inlägg av Emmy »

I datorvyn finns en disk som heter filesystem och dar finns en mapp boot. Dock innehaller den ingen grub.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Misstänkte det :(
Det ser ut som att din systempartition är borta.
Orsaken till ditt tidigare problem beror troligen på att din home-partition blev full och då har endast root kvar rättigheterna att skriva i din home.

Vad du kan göra är
- utöka din home-partiton
- installera om din system-partition

Då har du dina sparade filer och konfigurationer i home kvar. Det enda du behöver göra sen är att installera om de program som inte följde med i installationen. Då är du up-and-running igen ;)

Men frågan är vad du vill göra nu?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Emmy skrev: I datorvyn finns en disk som heter filesystem och dar finns en mapp boot. Dock innehaller den ingen grub.
Det är din live CDs filesystem och den har mycket riktigt ingen mapp grub.
Emmy
Kontakt:

Inlägg av Emmy »

Bowmore skrev: Misstänkte det :(
Det ser ut som att din systempartition är borta.
Orsaken till ditt tidigare problem beror troligen på att din home-partition blev full och då har endast root kvar rättigheterna att skriva i din home.

Vad du kan göra är
- utöka din home-partiton
- installera om din system-partition

Då har du dina sparade filer och konfigurationer i home kvar. Det enda du behöver göra sen är att installera om de program som inte följde med i installationen. Då är du up-and-running igen ;)

Men frågan är vad du vill göra nu?
Jag vet inte riktigt vad jag vill gora nu. Jag vill ha en dator som fungerar pa nagot vis i alla fall, windows eller ubuntu eller vad som helst.
Min home har jag inte anvant alls, utan haft en partition som jag hade kvar fran nar jag korde windows som jag hade ala mina data pa. Det enda som lag i home var val installningar och sadant tror jag, och jag dor inte om det forsvinner heller. Jag har backup pa mail och internetfavoriter och det ar val det jag bryr mig om egentligen.

Men jag ar villig att ge ubuntu en chans till bara jag far igang det hela ;ver huvud taget.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ok, hur mycket plats på hårddisken har du för Ubuntu?

Du kan t.ex kolla mha GParted.
Startas upp med System > Administration > Partition Editor

Då ser du hur disken ser ut.
I fdisk ser det ut att finnas ett ledigt område i den utökade partitionen efter swappen.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"