vulfgar skrev:
Det är alltid bra att städa ur datorn ibland. Det finns flera olika idéer om vad som kan skada datorn när man rengör den invändigt. Så här brukar jag göra i alla fall och det har gått bra (hittills i alla fall).
Koppla loss alla tillbehör och placer datorn någonstans där man kan jobba lite fritt - jag brukar använda köksbordet.
Det är viktigt att inte ha på sej kläder som lätt avger statisk elektricitet som tex fleece-tröjor, det är bättre att ha bara ne vanlig t-shirt.
Öppna datorn och om du inte har antistatarmabans så ta tag i ett värmeelement och chassit samtidigt eller i jordpinnarna i en jordad kontakt om du inte har ett element i närheten. Förmodligen går det lika bra att ta tag i chassit och diskbänken samtidigt.
Jag använder dammsugaren. Jag brukar tejpa fast en bit plastslang (gammal akvarieslang) i röret för att få ett tillräckligt smalt rör som dessutom inte skadar elektroniken lika lätt som sjölva röret kan göra. När jag velat ha riktigt smalt rör så har jag istället tejpat fast ett sugrör. Man ska inte vidröra själva elektroniken med rör/slang/sugrör.
Sug i själva lådan, på fläktblad och kolla noga på alla kylflänsar, det är lätt att det blir en tät matta där. Om det inte räcker att dammsuga fläkten så tar jag försiktigt med en aningen fuktat (nästan helt torr) tops och petar.
Det finns många som hävdar att dammsugarna är döden för elektronik och att man ska använda tryckluft på burk eller använda utblåset på dammsugarn istället och blåsa rent.
Kanske skulle sagt att jag har en bärbar dator. Vet inte ens hur jag ska komma i den, och vet inte om jag vågar försöka
mcNisse skrev:
Nej, nej, det är inget man borde köra. Det är ett terminalkommando för att andra ägare på filer som man inte äger.
Ok. Det har jag inte gjort i alla fall.
Men nu är jag inte ägare till någonting längre, och jag gillar inte riktigt det här längre.
Börjar känna att jag vill återställa datorn till windows, men jag lyckas inte ens med det.
Jag har dels återställnignsskivor, men jag får inte datorn att boota från skivan.
Dels så finns det en partition på hårddisken som i min bruksanvisning kallas disc-to-disc recovery, som man ska kunna starta när datorn startar, men jag lyckas inte komma åt den heller. Hjälp!