Postfix vägrar ta emot inkommande mail. Courier vägrar låta mig logga in. [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
nire
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Postfix vägrar ta emot inkommande mail. Courier vägrar låta mig logga in. [LÖST]

Inlägg av nire »

Hej, har installerat Ubuntu server 7.10 utan de förkonfigurerade profilerna. Sen har jag följt den här how-to'n delvis:
http://www.howtoforge.com/perfect_server_ubuntu7.10

Hittills fungerar allt klockrent förutom att jag inte kan:
(Precis nu kraschade min dator jag skriver det här inlägget på.. trevligt att se att firefox till och med sparar texten man skrivit  ;D)

* Ansluta till courier från evolution på en annan dator.
Felmeddelandet jag får från evolution:
Kan inte ansluta till POP-servern [min server]
Fel vid skickande av lösenord: -ERR chdir Maildir failed
Meddelandet i mail-loggen på servern:
Oct 29 21:11:06 server1 courierpop3login: LOGIN, user=niclas, ip=[min ip]
Oct 29 21:11:06 server1 courierpop3login: scancur opendir("cur"): No such file or directory
Det här finns lite varstans i loggfilen och verkar inte hänga ihop med inloggningen direkt.
Oct 29 21:18:53 server1 courierpop3login: chdir Maildir: No such file or directory
Jag har kört "maildirmake" på servern och jag har en maildir-mapp i hemmappen.

* Postfix vill inte ta emot post.
När jag skickar till mig själv från min andra mail får jag svar från min isp's mailserver där det står:
[...]
  ----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<[min mailadress till postfix-servern]>

----- Transcript of session follows -----
.. while talking to [min mailadress till postfix-servern]
>>> RCPT To:<[min mailadress till postfix-servern]>
<<< 554 5.7.1 <[min mailadress till postfix-servern]>: Relay access denied
[...]
I mail-loggen står det:
Oct 29 21:26:24 server1 postfix/smtpd[5588]: NOQUEUE: reject: RCPT from [mailservern hos isp]: 554 5.7.1 <[min mailadress till postfix-servern]>: Relay access denied; from=<[min mailadress jag skickat ifrån> to=<[min mailadress till postfix-servern]> proto=ESMTP helo=<[mailservern hos isp]>
Oct 29 21:26:24 server1 postfix/smtpd[5588]: disconnect from [mailservern hos isp]
Vad beror det här på?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 30 gånger.
nire
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

SV: Postfix vägrar ta emot inkommande mail. Courier vägrar låta mig logga in.

Inlägg av nire »

Jag har hittat felen. Någon som kan kan sätta tråden till löst.  ;D

Fråga 1.
Courier sökte efter ~/Maildir medan "maildirmake" skapade ~/maildir.
efter en "mv maildir Maildir" får jag inga fler felmeddelanden.
Jag testade också att göra en ny användare och den användaren fick automatiskt en Maildir.
Min användare är istället äldre än postfix/courier-installationen så därför fanns ingen Maildir i min hemmapp.

Fråga 2.
I main.cf fanns inte min domän med i mydestination utan bara [datornamn.domännamn] vilket gjorde att min mailserver inte såg sig själv som mottagare till posten och eftersom den inte är satt som relayserver så protesterade den.
Senast redigerad av 1 nire, redigerad totalt 29 gånger.
whitesox

SV: Postfix vägrar ta emot inkommande mail. Courier vägrar låta mig logga in. [L

Inlägg av whitesox »

Lånar tråden lite.. Har ett likande problem.. Konton skapade innan postfix/courier installationen vill inte funka.. även fast jag har ~/Maildir mailen hamnar i ~/Maildir och jag kan logga in på imap-servern men där finns inga mail.. men om jag skapar ett nytt konto gör precis samma sak så funkar det perfekt.. får gråa hår av detta..
mattiash

SV: Postfix vägrar ta emot inkommande mail. Courier vägrar låta mig logga in. [L

Inlägg av mattiash »

Tjo !!

Har bankat mitt huvud mot detta flera gånger och komit på följande.
Skit i att skapa maildir med maildirmake funkar fan dåligt med courier.
Courier skapar maildir själv bara den får ett mail.

Så radera din maildirmakr

Logga in på den postfix och skicka ett mail därifår till ditt konto

http://www.yuki-onna.co.uk/email/smtp.html

När då courier får mailet skapar den en maildir åt det konton sedan kan du bara logga in.

Sedan är det en sak till det finns en program till courier som kollar användarna.
Men den programet kan du kolla så att själva inloggningen fungerar.
Och att användaren är rätt.( kommer dock inte på vad det heter nu)

// matte
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

mattiash skrev: När då courier får mailet skapar den en maildir åt det konton sedan kan du bara logga in.
Tja, nu så verkar ju i och för sig whitesox använda sig utav postfix för att ta emot mail. Fast i övrigt så tror jag mycket väl att ditt råd kan stämma; alltså att det blir bättre om postfix får skapa en Maildir på egen hand.
mattiash skrev: Sedan är det en sak till det finns en program till courier  som kollar användarna.
Men den programet kan du kolla så att själva inloggningen fungerar.
Och att användaren är rätt.( kommer dock inte på vad det heter nu)
Du tänker inte på courier-authdaemon? Fast den är ju i och för sig rätt mycket en baskomponent och en förutsättning för att i praktiken över huvud taget kunna använda courier för pop och/eller imap.
whitesox

Inlägg av whitesox »

Nu funkar det.. Raderade Maildir och skickade ett mail via postfix men inget nytt Maildir skapades och då gick det inte att logga in på IMAP servern men då skapade jag en Maildir mapp och skickade ett nytt mail, då skapades cur, new och tmp.. Nu verkar det funka på den biten..

//WhiteSox
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"