Forumtitlar som "Ubuntulärling"
Vi är alla olika.
-
[quote="petri0"]northface: Jag håller med dig om att "det vore ju synd om kompetenta personer lämnade forumet för en sådan sak." Men jag är inte så säker hur man har nytta av sådana kompetenta personer som tar åt sig för en sådan sak. Att man har en titel "Ubuntulärling" i ett titelsystem som en logisk person kan se är på skoj. Eller borde i alla fall.[/quote]
Där slog du huvudet på spiken.
Där slog du huvudet på spiken.
ubuntu user #10385.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag tyckte det var kul med tittelstegen som ny.
Desutom är det lättare att se om man snackar med en aktiv medlem.
Desutom är det lättare att se om man snackar med en aktiv medlem.
Såklart att det är roligt med forumtitlar - alla funktioner upplevs som mervärde av många, ju mer knappar och saker som blinkar desto bättre, men jag tror ändå att man är inne på fel spår när nya medlemmar får mindre fina titlar och måste posta för att stiga i graderna. Skulle man kanske byta ut "nykomling" mot "newbie"? Ã… ena sidan kanske det bara vore lite vänskaplig nollning på skämt - å andra sidan vore det kanske ett dåligt välkomnande.
Man kan också tänka sig andra roliga funktioner - t.ex. kan alla tjejer få ett rosa hjärta bredvid namnet, och alla killar en blå bil - å ena sidan en rolig funktion, å andra sidan en "cementering av könsrollerna".
dysfunctional och petri0 tycker uppenbarligen att jag är knäpp som orkar bry mig om en sån här sak, men jag tror att sådana här detaljer är viktiga för ett forum. Jag tycker helt enkelt att det inte behöver finnas en hierarki på ett forum, även om det naturligtvis inte har någon egentlig betydelse. Det är möjligt att jag är ensam om att reagera, och i så fall ska det såklart vara som det är - jag tror inte jag skulle bli mer aktiv om forumtitlarna ändrades eller försvann. För övrigt är det nog bäst med forumtitlar i någon form, eftersom ubuntu växer snabbt och de flesta säkert uppskattar skojiga funktioner snarare än ett så avskalat forum som möjligt.
Man kan också tänka sig andra roliga funktioner - t.ex. kan alla tjejer få ett rosa hjärta bredvid namnet, och alla killar en blå bil - å ena sidan en rolig funktion, å andra sidan en "cementering av könsrollerna".
dysfunctional och petri0 tycker uppenbarligen att jag är knäpp som orkar bry mig om en sån här sak, men jag tror att sådana här detaljer är viktiga för ett forum. Jag tycker helt enkelt att det inte behöver finnas en hierarki på ett forum, även om det naturligtvis inte har någon egentlig betydelse. Det är möjligt att jag är ensam om att reagera, och i så fall ska det såklart vara som det är - jag tror inte jag skulle bli mer aktiv om forumtitlarna ändrades eller försvann. För övrigt är det nog bäst med forumtitlar i någon form, eftersom ubuntu växer snabbt och de flesta säkert uppskattar skojiga funktioner snarare än ett så avskalat forum som möjligt.
-
- Kontakt:
Jag tycker att tex. efter 500 inlägg så många så får man skriva in valfri Titel...
Ubuntu Nybörjare = N0000000000000000b
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Jag får nog hålla med om det som ursprungligen sas. (dvs att titlar som likställer aktivt deltagande på forumet med kunskap om operativet är mindre önskvärda)
Dock tycker jag att det borde finnas någon form av titel-stege.
Exemplen som battra tog upp i #24 om nollning och könsroller får mig iof och undra om det är fler än jag som läser till lärare här (känner igen dem från en föreläsning), men att det finns dåliga titlar/idéer/"blinkande saker" betyder ju inte att det inte finns bra.
Som ett exempel så kan man ju ha olika stegar, och så väljer man själv från profil-sidan.
Typ en aktivist-stege, en support-stege och nån neutral post-stege.
mockup på stegar:
Neutral stege
Nykomling 0-10
Medlem 10-30
Aktiv Medlem 30-80
Bidragande Medlem 80-150
Stammis 150-450
Aktivist-stege
Kandidat 0-10
Konfirmand 10-30
Nyfrälst 30-80
Predikant 80-150
Fanatisk 150-450
Support-stege
Nybörjare 0-10
Lärling 10-30
Fritids-support 30-80
Aktiv Support 80-150
Erfaren Support 150-450
Sen så skulle man nog kunna säga att efter 450 inlägg får man välja en egen titel.
Sen har ju folk med uppdrag egna titlar, vi skulle kunna ha ett folding-team med ytterligare en egen titel, osv. Man kan göra rätt mycket med titlar.
Sen får man väl fråga sig hur mycket tid man vill lägga ner på en enda funktion (oavsett viktighet). Jag la inte ner mer än en kvart.
EDIT: Stavning
Dock tycker jag att det borde finnas någon form av titel-stege.
Exemplen som battra tog upp i #24 om nollning och könsroller får mig iof och undra om det är fler än jag som läser till lärare här (känner igen dem från en föreläsning), men att det finns dåliga titlar/idéer/"blinkande saker" betyder ju inte att det inte finns bra.
Som ett exempel så kan man ju ha olika stegar, och så väljer man själv från profil-sidan.
Typ en aktivist-stege, en support-stege och nån neutral post-stege.
mockup på stegar:
Neutral stege
Nykomling 0-10
Medlem 10-30
Aktiv Medlem 30-80
Bidragande Medlem 80-150
Stammis 150-450
Aktivist-stege
Kandidat 0-10
Konfirmand 10-30
Nyfrälst 30-80
Predikant 80-150
Fanatisk 150-450
Support-stege
Nybörjare 0-10
Lärling 10-30
Fritids-support 30-80
Aktiv Support 80-150
Erfaren Support 150-450
Sen så skulle man nog kunna säga att efter 450 inlägg får man välja en egen titel.
Sen har ju folk med uppdrag egna titlar, vi skulle kunna ha ett folding-team med ytterligare en egen titel, osv. Man kan göra rätt mycket med titlar.
Sen får man väl fråga sig hur mycket tid man vill lägga ner på en enda funktion (oavsett viktighet). Jag la inte ner mer än en kvart.
EDIT: Stavning
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Homines quod volunt credunt