Installera Tillbaka till XP
Installera Tillbaka till XP
Hej är lite ny i detta forum, så detta kanske är fel tråd. Men men. Jag skulle vilja gå tillbaka till mitt kära XP. Hur ska jag då göra detta? finns det nått sett eller är de kört?
MVH Tommy
MVH Tommy
SV: Installera Tillbaka till XP
Vad har du installerat på datorn just nu?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Har du testat att lägga i WinXP-skivan och installera om den vägen?
Osäker på om man behöver skriva över mbr (master boot record).
I det senare fallet behöver man en startdiskett eller gå ut i kommandotolken när alternativet "reparera windowsinstallation" kommer upp under installationsfasen och skriva fdisk /mbr
Osäker på om man behöver skriva över mbr (master boot record).
I det senare fallet behöver man en startdiskett eller gå ut i kommandotolken när alternativet "reparera windowsinstallation" kommer upp under installationsfasen och skriva fdisk /mbr
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- jag har Ubuntu 7.10
- Men om jag bootar med XP skivan kommer de att fnka då eller kommer ändå Ubuntu starta?
- Men om jag bootar med XP skivan kommer de att fnka då eller kommer ändå Ubuntu starta?
Windows XP skriver över den s.k. bootsektorn så att endast XP syns.
Ubuntu kan dock visa båda vilket gör det möjligt att ha båda installerade samtidigt om man skulle vilja det.
Ubuntu kan dock visa båda vilket gör det möjligt att ha båda installerade samtidigt om man skulle vilja det.
Okej, hur gör jag då för att fixa så jag har båda installerat samtidigt?upnorth skrev: Windows XP skriver över den s.k. bootsektorn så att endast XP syns.
Har du installerat Ubuntu över XP eller delat upp installationerna på olika partitioner eller hårddiskar?
Jag har installerat Ubuntu över XPupnorth skrev: Har du installerat Ubuntu över XP eller delat upp installationerna på olika partitioner eller hårddiskar?
Ok, för att ha båda installerade samtidigt måste du göra följande:
Använda olika partitioner (dela upp en hårddisk) eller hårddiskar för varje installation.
Installera Xp först, Ubuntu sedan.
Använda olika partitioner (dela upp en hårddisk) eller hårddiskar för varje installation.
Okej, hur delar jag upp den?upnorth skrev: Ok, för att ha båda installerade samtidigt måste du göra följande:
Du kan använda ett program som heter Gparted (Partitionsredigerare på svenska) för det.
Du hittar det under System > Administration.
Hur stor hårddisk har du?
Den ligger på 120 GBupnorth skrev: Du kan använda ett program som heter Gparted (Partitionsredigerare på svenska) för det.
Vad använder du Windows XP till?
Vilka spel, program osv?
Vilka spel, program osv?
Steam typupnorth skrev: Vad använder du Windows XP till?
Vilka spel, program osv?
Ok, tänkte lite på hur mycket utrymme du behövde till Windows-partitionen bara.
Spontant kan jag tycka att följande uppdelning av hårddisken vore lämplig:
10 GB för / (root) med ext3 som filsystem
20 GB för /home med ext3 som filsystem
500 MB för swap (växlingsfil)
90 GB för Windows XP
Spontant kan jag tycka att följande uppdelning av hårddisken vore lämplig:
10 GB för / (root) med ext3 som filsystem
20 GB för /home med ext3 som filsystem
500 MB för swap (växlingsfil)
90 GB för Windows XP
Steam fungerar med Wine.mixx skrev:Steam typupnorth skrev: Vad använder du Windows XP till?
Vilka spel, program osv?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Halvdant. Och alla spel fungerar inte.Hund skrev:Steam fungerar med Wine.mixx skrev:Steam typupnorth skrev: Vad använder du Windows XP till?
Vilka spel, program osv?
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Jag har använt Steam med Wine 1 år utan anmärkning. Dock inte lirat alla spel som finns.Smygis skrev:Halvdant. Och alla spel fungerar inte.Hund skrev:Steam fungerar med Wine.mixx skrev:Steam typupnorth skrev: Vad använder du Windows XP till?
Vilka spel, program osv?

Vilka spel fungerar halvdant?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Min funkar inte, jag kommer till när den ska logga in sen stängs de av hela tiden, jag blir så trött på de.