Hur övervakar jag min NAS? Wireshark?
Hur övervakar jag min NAS? Wireshark?
Finns det något trevligt, enkelt, verktyg för att se om någon annan än min dator har kontakt med min NAS? Det får gärna ligga och snurra i bakgrunden hela tiden.
NASen är en WD world book.
Kanske någon form av nätverksavlyssning?
Jag har just installerat wireshark, startar som root och en capture av eth0, filter tcp.
men sedan förstod jag inte så mycket mer.
Jag vill alltså se alla anslutningar till/(från) 192.168.0.99 som inte är från/(till) 192.168.0.104.
Är jag på rätt väg, vad återstår?
NASen är en WD world book.
Kanske någon form av nätverksavlyssning?
Jag har just installerat wireshark, startar som root och en capture av eth0, filter tcp.
Jag vill alltså se alla anslutningar till/(från) 192.168.0.99 som inte är från/(till) 192.168.0.104.
Är jag på rätt väg, vad återstår?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: Hur övervakar jag min NAS? Wireshark?
Wireshark är bra, andra typer är iftop och iptraf, fast de är mer "momentana". Jag använder tyvärr ingen typ som fungerar mer "loggande"...TicToc skrev: Jag har just installerat wireshark, startar som root och en capture av eth0, filter tcp.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Finns det ingen logg i själva NASen?
Tyvärr inte. Det har varit bedrövlig i alla avseenden från den första dagen.
- maths57
Vad kör NASen för OS? Linux, OpenBSD eller Windows? Eller? Kör den utdelningar på Windowsvis eller är det FTP?
Hmm, jag vet inte riktigt. Skulle säga "windowsvis". Har aldrig sett mycket till OS i den utåt sett. Den har ett simpelt webbinterface. skapa användare, skapa utdelning, ta bort...maths57 skrev: Vad kör NASen för OS? Linux, OpenBSD eller Windows? Eller? Kör den utdelningar på Windowsvis eller är det FTP?
Jag ansluter till den som en windowsutdelning mha cifs/smbfs, port 139.
- Konservburk
De flesta NAS med webbinterface och cif/smbfs kör egentligen linux medTicToc skrev: Har aldrig sett mycket till OS i den utåt sett. Den har ett simpelt webbinterface. skapa användare, skapa utdelning, ta bort...
Jag ansluter till den som en windowsutdelning mha cifs/smbfs, port 139.
busybox och samba på en ARM-processor. Ofta kan man även ssh:a till
dem och via commandline göra lite vad man vill, t.ex. installera egna saker
som rtorrent eller någon webbserver.
http://martin.hinner.info/mybook/sshaccess.php
- maths57
TicToc, du kan ju pröva att SSHa till NASen. Är det Linux i botten så borde du hitta loggarna i /var/log.
Tack!
Det verkar som om jag fått en ny "dator". Konservburks länk funkade bra, och nu går sshdemonen igång vid varje start.
Nu måste jag läsa på lite mer om busybox och ssh-ande.
Kul!
Det verkar som om jag fått en ny "dator". Konservburks länk funkade bra, och nu går sshdemonen igång vid varje start.
Nu måste jag läsa på lite mer om busybox och ssh-ande.
Kul!
Senast redigerad av 1 TicToc, redigerad totalt 3 gånger.
- maths57
Du kan ju börja med följande
För att logga ut kör du bara exit.
Kod: Markera allt
ssh <NAS_användaren>@<IPn_till_NASen>
Ange lösenordet
- Konservburk
Det hade du inte väntat dig av den här tråden.TicToc skrev: Det verkar som om jag fått en ny "dator".

Den biten är inga problem... busybox är helt enkelt en samling rejältTicToc skrev: Nu måste jag läsa på lite mer om busybox och ssh-ande.
nerbantade versioner av de viktigaste kommandona. (cp, mv, rm, ...).
Det du vill läsa på om är hur man korskompilerar för ARM, dvs hur du gör
för att kompilera program på din vanliga dator så att de går att köra på
din NAS.
Ok, det får bli till helgen, efter tenta och fullständing säkerhetskopiering av NAS, OS + data.Konservburk skrev: Det du vill läsa på om är hur man korskompilerar för ARM, dvs hur du gör
för att kompilera program på din vanliga dator så att de går att köra på
din NAS.
Det som började som ett trevligt projekt är inte längre det.
Jag lyckades förstöra disken när jag skulle säkerhetskopiera datat. Spelade musik från den samtidigt som jag kopierade data i flera flera timmar. Nu vill den inte vara med och leka längre stunder. Det blir kraftigt överhettad.
Jag får se om jag försöker kopiera systempartionerna till en ny disk eller köper en ny enhet, trist blev det i vart fall, men huvudsaken är att datat är intakt på ett annat ställe.
Jag lyckades förstöra disken när jag skulle säkerhetskopiera datat. Spelade musik från den samtidigt som jag kopierade data i flera flera timmar. Nu vill den inte vara med och leka längre stunder. Det blir kraftigt överhettad.
Jag får se om jag försöker kopiera systempartionerna till en ny disk eller köper en ny enhet, trist blev det i vart fall, men huvudsaken är att datat är intakt på ett annat ställe.