Slackware

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

SV: Slackware

Inlägg av Louie »

gasol skrev: hmm om det ändå fanns något sorts ord som kan beskriva det här fenomenet med, att en tråd om att forumet skulle vara mindre tolerant mot andra distar utvecklar sig till en hyllningstråd för Slackware :P
Haha riktigt roligt ;D
Kan ju bara säga själv att jag startade med slackware som många andra. Men vill man ha det enkelt, snabbt och smidigt så vinner Ubuntu alla strider enligt mig!
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Louie skrev: Kan ju bara säga själv att jag startade med slackware som många andra.
Hmmm.... och du är normal? ;)  ;D
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Louie
Kontakt:

Inlägg av Louie »

ZX Spectrum skrev:
Louie skrev: Kan ju bara säga själv att jag startade med slackware som många andra.
Hah, nu vet jag inte hur jag ska tolka det där Spectrum  ::)
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

ZX Spectrum skrev:

Jag har ingen som helst aning om hur man ska tolka det där??
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Var väl tänkt som ett skämt. Mer en undran varför man börjar med den supersvåra distributionen om man nu väl går över till Linux. Vanligtvis brukar man börja med en lätt och sen gå vidare mot mer avancerade ditos.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Louie
Kontakt:

Inlägg av Louie »

ZX Spectrum skrev: Var väl tänkt som ett skämt. Mer en undran varför man börjar med den supersvåra distributionen om man nu väl går över till Linux. Vanligtvis brukar man börja med en lätt och sen gå vidare mot mer avancerade ditos.
Spännande om någon kunde motivera det :)
Ville nog bara prova någonting nytt när jag valde linux för första början.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Louie skrev: Spännande om någon kunde motivera det :)
Haha ..... Nu blev jag ställd  ;D
Påminner mig om en annan som också ville vara avancerad när det gällde att formatera en hårddisk.
Var en tjej på kursen som inte fick iordning på sin disk så hon lågnivåformaterade den i skolan. Datorn fick stå på hela helgen i lektionssalen.
Hon var mer avancerad än mig ;)
Bild
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

Anledningen till att många började med Slackware var nog att det var den stabilaste disten som fanns på den tiden, när jag började med GNU/Linux så fanns i princip bara Red hat 5.0 och Slackware 3.0, just den Red Hat versionen hade jag otroliga problem med Slackware fungerade mycket bättre.
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Jag började med Slackware på grund av att det var det som var stabilast jag med, men innnan dess hade jag kollat och kännt lite på Redhat. Det var ostabilt, och det funkade inte vidare bra för min del. Så, jag tog en CD med slackware, formaterade om min Win98-burk, startade om med disketter i, och upplevde att en install kunde gå SNABBT!
Att redigera filer var enkelt och snabbt, och det var stabilt.
Jag var fast.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

gasol skrev: Anledningen till att många började med Slackware var nog att det var den stabilaste disten som fanns på den tiden, när jag började med GNU/Linux så fanns i princip bara Red hat 5.0 och Slackware 3.0, just den Red Hat versionen hade jag otroliga problem med Slackware fungerade mycket bättre.
Där ser man. Min linuxvetenskap är väldigt bristfällig. Kommer ihåg att jag testade Mandrake en gång i tiden. Nu heter den väl Mandriva?
Är det något som är färdigkompilerat i Slackware, typ Firefox m.m. eller måste man börja från scratch?
Bild
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ja, Slackware har jag kört en kortare period. Liksom RedHat, Mandrake (numera Mandriva)
SuSE, Debian, och så förstås Ubuntu.

Hos mig satte väl kanske inte Slackware några djupare spår, men det är säkert olika, beroende
på vilken version man testade och var man befann sig på inlärningskurvan just då.

Min första linuxburk hade för lite minne för att installera X och det var en hård men lärorik skola,
men så började jag också med datorer i en tid då GUI inte var uppfunnet, så att återse EMACS
exempelvis kändes som att komma hem.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Jag har en likande upplevelse av att "komma hem" och det var med Evim i Slackware. Finns nog ingen käsnal som är så bra när det kommer till datorer. som när man känner igen sig, känner sig hemma, och kan felsöka med loggar osv.
Bild
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

http://linux.die.net/man/1/evim hehe evim har en rätt så lustig man-sida ^_^
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Zhaozhou
Kontakt:

Inlägg av Zhaozhou »

Gentoo?
Slackware har tillochmed en installer liksom...
Användarvisningsbild
Nielmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Nielmo »

gasol skrev: hmm om det ändå fanns något sorts ord som kan beskriva det här fenomenet med, att en tråd om att forumet skulle vara mindre tolerant mot andra distar utvecklar sig till en hyllningstråd för Slackware :P
Ödmjukhet!  ;)
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Det enda dåliga med Slackware är att man själv måste leta reda på/installera alla beroenden till program. Detta menar dock många underlättar för administratorn då han/hon vet precis vilka program/bibliotek som är installerade.

Slackware är stabilt, snabbt, konfigurerbart (du kan välja precis vilka paket som skall installeras direkt från installationsprocessen) och faktiskt ganska enkelt. De flesta paketen kommer med från början, stora saker som nya OO.org finns som s.k. slackbuilds och installeras på några sekunder.

Gentoo är bara krångligt att använda...
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Kerath skrev: Det enda dåliga med Slackware är att man själv måste leta reda på/installera alla beroenden till program. Detta menar dock många underlättar för administratorn då han/hon vet precis vilka program/bibliotek som är installerade.

Slackware är stabilt, snabbt, konfigurerbart (du kan välja precis vilka paket som skall installeras direkt från installationsprocessen) och faktiskt ganska enkelt. De flesta paketen kommer med från början, stora saker som nya OO.org finns som s.k. slackbuilds och installeras på några sekunder.

Gentoo är bara krångligt att använda...
Ok. Så alla basicprogram går att installera på ett lätt sätt?
Det här med stabiliteten i Ubuntu har bara rasat för mig på grund av en sak, grafiken.
Bortser man från Gnome och kör utan grafiskt gränssnitt så tycker jag Ubuntu skulle vara grymt stabilt också.
Bild
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Kerath skrev: Gentoo är bara krångligt att använda...
Inte krångligare än något annat.  Dock långsamt att installera program.
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

ZX Spectrum: Alla "basicprogram" går att installera samtidigt som själva Slackware. Det går att ladda ner en DVD/5 cd-skivor, och de innehåller en massa "slackbuilds".

Det finns även en massa "slackbuilds" att hämta från nätet, och de är som sagt lätta och snabba att installera. Bara att:

Kod: Markera allt

installpkg paket.tgz
och avinstallera med:

Kod: Markera allt

removepkg paket.tgz
Enligt vad jag hört är det även lätt att bygga sina egna paket från källkod.

Konservburk: Gentoo är krångligt att installera (iaf när jag provade) och dessutom måste du hålla koll på en massa "USE flags"...
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Jag tycker inte Gentoo är så mycket krångligare att installera, var min första dist jag körde hemma. Installerade genom terminalen rakt igenom, var bara följa manualen så gick det finfint.

Angående USE flaggor är dessa inte så extremt svåra, de är ju till för att optimera för sitt system vid kompilering. Alltså inte ta kompilera in stöd för sådant man ändå inte använder.

Det svåraste då tycker jag är att lära använda sig av emerge. Men kan ju ha varit för jag var helt ny i linux världen med ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"