Till min fråga då, så försöker jag på nybörjarvis skapa mig en länk till en fil som jag har. För att uttrycka mig exakt så är det en fil som heter ~/Kontor/Blandat/Tangentbordskonfiguation/se-Johnny som jag vill skapa en länk till. Länken tänkte jag skulle hamna i /usr/share/X11/xkb/symbols/ och den skulle då ha samma namn som filen, alltså se-Johnny.
Jag har försökt lite olika varianter, bland annat följande:
Kod: Markera allt
cd ~/Kontor/Blandat/Tangentbordskonfiguation
sudo link se-Johnny /usr/share/X11/xkb/symbols/se-Johnny
Kod: Markera allt
Ogiltig länk över skilda enheter
Så hur gör man EGENTLIGEN?
Tanken är att jag ska ha filen i min hemmapp så att jag kan gå in och ändra den och att då slippa kopiera den till rätt plats varje gång. Att jag vill ha den lättillgänglig beror på att jag vill ha allt samlat på samma ställe, så att säga. Jag har skrivit en instruktion för hur man gör lite allt möjligt när det gäller anpassningar i Ubuntu på just min maskin, exempelvis hur jag får ljudet att fungera, hur jag installerar just MINA skrivare och så vidare. Så också när det gäller tangentbordskonfiguration i bemärkelsen att jag vill styra över vilka tangenter som ger vilka tecken, exempelvis att Shift+AltGr+§ blir en telefonsymbol och så vidare. Då kanske jag vill ha samma konfiguration i min nästa dator och även i min andra dator. Då är det ju lätt att följa instruktionen och veta att filen som jag ska kopiera faktiskt existerar, eftersom jag alltid tar backup på min hemmapp, vilket inte är fallet med min /usr, exempelvis, även om jag faktiskt gör backup även på den lite då och då.
J.R.