Kan inte montera extern hårddisk längre *hjälp

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Einstein
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Kan inte montera extern hårddisk längre *hjälp

Inlägg av Einstein »

Hej!

Jag kör dual boot winXP/ubuntu 7.10. Den externa hårddisken är formaterad i ntfs. ..jag hade en dvd-image på min externa hårddisk som jag i windows försökte packa ner till .rar-filer. ..jag satte igång nedpackningen men en halv dag senare var den fortfarande inte klar så jag försökte avbryta nedpackningen. då det visade sig att jag inte fick kontakt med hårddisken så stängde jag tillslut bara av den. efter detta har jag inte lyckats komma åt filerna på hårddisken. *panik!!*

windows säger att hårddisken inte är formaterad, där står den bara som "lokal disk".

i ubuntu står det iallafall "katakomberna 400gb" (som jag döpt den till) men när jag försöker montera volymen så får jag felmeddelandet "kan inte montera volymen" och i detaljerna står det "ntfs_attr_pread: ntfs_pread failed: in/ut-fel failed to read ntfs $bitmap: in/ut-fel unmounting /dev/sdb1 (katakomberna 400gb)"

Går det här att lösa på något sätt?? jag har fotografier och dokument som inte säkerhetskopierats och som jag verkligen inte vill bli av med.
Jag skulle bli hemskt tacksam om någon vet hur jag kan lösa detta!

Tack på förhand! Jag hoppas verkligen någon vet hur jag kan rädda filerna.
fred och kärlek
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Kan inte montera extern hårddisk längre *hjälp

Inlägg av andol »

Har ett par förslag på vad du skulle kunna pröva. Tänker dock vänta lite med dem.

Lite beroende på vad som är det bakomliggande felet så är det fullt möjlighet att förvärra problemet genom att göra obra saker. Rör det sig om data du verkligen vill få tillbaks skulle jag sålunda avråda ifrån att experimentera för mycket på egen hand.

Du har ingen "lokal dataguru" du kan be om hjälp? Någon systemadministratör på jobbet du kan muta att hjälpa till?
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"