SV: Partitioner (Eller: Jag vet inte hur jag ska partitionera)

Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Här är ett par bra installationsvideos på engelska för installation :D
En för LiveCD installation
http://screencasts.ubuntu.com/MoS2007/0 ... ntu_Part_1
och också en för Alternateversionen
http://screencasts.ubuntu.com/MoS2007/1 ... ntu_Part_2
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Man kan ha max. 4 primära partitioner per hårddisk, så det går inte att slösa med dom om man vill ha många partitioner. Själv har jag som motto att alltid välja primär partition till operativsystemen, i ditt fall så har Windows XP antagligen en primär partition och gör så med Ubuntupartitionen också.
När det gäller swapen så har jag för mig att min ligger på en primär partition. Däremot har jag lagt min /home på en logisk partition, något som inte du behöver tänka på.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Japp, max fyra primära partitioner per disk. Behöver man fler partitioner på disken måste en av de fyra primära vara en utökad partition där man då kan skapa ytterligare upp till 63 logiska partitioner. I Windows har jag för mig att begränsningen är 16.

Windows kräver en primär partition för sitt OS, i övrigt finns inga krav. Alltså, vill man så kan man installera alla Ubuntu-partitioner som logiska partitioner. Själv har jag valt att ha det så, dvs två primära, en för Windows och en som utökad som i sin tur innehåller logiska partitioner på ena disken. I den utökade har jag sen både Gutsy och Hardy, dvs 2st /, 2st /home och en swap.
dabo

Inlägg av dabo »

Ok tack för svaren, då kör jag på med primära eftersom jag inte kommer ha mer än tre partitioner sammanlagt.
dabo

Inlägg av dabo »

Har nu installerat ubuntu och allt funkar fint. Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Det här är antagligen en dum fråga, men i värsta fall får ni väl ignorera den.

Jag kör dualboot med windows först på hårddisken (enligt gParted). Skulle Ubuntu starta snabbare om jag hade det (eller iaf en boot-partition) först?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Cadryc skrev: Det här är antagligen en dum fråga, men i värsta fall får ni väl ignorera den.

Jag kör dualboot med windows först på hårddisken (enligt gParted). Skulle Ubuntu starta snabbare om jag hade det (eller iaf en boot-partition) först?
Jag tror inte att det har någon betydelse. Som du kör nu brukar vara exemplariskt och som alla rekommenderar. (vet inte om det ens går på något annat sätt när man har Windows också)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Cadryc skrev: Det här är antagligen en dum fråga, men i värsta fall får ni väl ignorera den.

Det "hoppet" sker en gång, och det sker på någon millisekund, flertalet gamla guider föreslår att man lägger partitioner som använde ofta mellan pertitioner som inte används lika ofta mitt i mellan, dvs lägga swap mellan home och root. Om det ger prestandaökningar låter jag vara osagt.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av sontho »

Jag tycker det var en jättebra fråga, för jag skulle ställa en liknande  ::)
ZX Spectrum skrev:

Jag tror inte att det har någon betydelse. Som du kör nu brukar vara exemplariskt och som alla rekommenderar. (vet inte om det ens går på något annat sätt när man har Windows också)

Jag har också dualboot, fungerar fint (fast jag använder sällan windows)
Jag har funderat över det som det skrivs om rätt ofta, att många har två diskar.
Med win på en disk och ubuntu på en annan.
Skulle det förbättra ngn slags prestanda?
Eller vinner jag något annat som man borde tänka på?
Sitter i "göra_om_hela_klabbet_tankar" nämligen. Och en disk kostar ju inte så mycket.

/Thomas
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

sontho skrev: Jag tycker det var en jättebra fråga, för jag skulle ställa en liknande  ::)
ZX Spectrum skrev:

Jag har också dualboot, fungerar fint (fast jag använder sällan windows)
Jag har funderat över det som det skrivs om rätt ofta, att många har två diskar.
Med win på en disk och ubuntu på en annan.
Skulle det förbättra ngn slags prestanda?
Eller vinner jag något annat som man borde tänka på?
Sitter i "göra_om_hela_klabbet_tankar" nämligen. Och en disk kostar ju inte så mycket.

/Thomas
Prestandamässigt vinner du ingenting.

Men det känns nog som en bra säkerhet att ha Windows och Ubuntu på 2 separata hårddiskar då det minimerar risken för att göra bort sig radikalt. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
sontho

Inlägg av sontho »

Prestandamässigt vinner du ingenting.

Men det känns nog som en bra säkerhet att ha Windows och Ubuntu på 2 separata hårddiskar då det minimerar risken för att göra bort sig radikalt. :)
Som jag misstänkte  8)
Ska nog rekonfigurera alltihop med en separat disk för windows......
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Sammen

Inlägg av Sammen »

Hej allesammans!

Har nu bestämt mig att gå över från Windows för att testa Ubuntu men har då några frågor kring partitioneringen och vad ni tycker om mitt förslag.

Jag har en 160 GB hårdisk vilket jag tänkte partitionera:

/ : 20 GB
SWAP : 1024 MB
/home : resterande utrymme

Har läst och hört många varianter om hur stort SWAP ska vara men när jag tittade på screencast "Installing Ubuntu Part 1" så valde dom samma storlek på SWAP som RAM-minnet i datorn.

Efter att tittade runt på tråden ser jag också att "/" oftast är 10 GB och räcker gott till det mesta men om jag inte fattat fel är det väl där program sparas så tänker jag fel om jag sätter 20 GB? Tänkte så man har lite extra utrymme för stora program.

Så till sist, har även en 250 GB extern hårdisk som jag har backups på min musik mm men den är formaterad som NTFS. Läste att Ubuntu 7.10 stöder NTFS så är det nödvändigt att formatera till ext3 efter att först flyttat filerna till min interna disk efter Ubuntu installation?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Sammen skrev: Hej allesammans!

Har nu bestämt mig att gå över från Windows för att testa Ubuntu men har då några frågor kring partitioneringen och vad ni tycker om mitt förslag.

Jag har en 160 GB hårdisk vilket jag tänkte partitionera:

Har läst och hört många varianter om hur stort SWAP ska vara men när jag tittade på screencast "Installing Ubuntu Part 1" så valde dom samma storlek på SWAP som RAM-minnet i datorn.

Efter att tittade runt på tråden ser jag också att "/" oftast är 10 GB och räcker gott till det mesta men om jag inte fattat fel är det väl där program sparas så tänker jag fel om jag sätter 20 GB? Tänkte så man har lite extra utrymme för stora program.

Så till sist, har även en 250 GB extern hårdisk som jag har backups på min musik mm men den är formaterad som NTFS. Läste att Ubuntu 7.10 stöder NTFS så är det nödvändigt att formatera till ext3 efter att först flyttat filerna till min interna disk efter Ubuntu installation?

Tack på förhand!
Hej Sammen och välkommen till forumet!!!

Tycker att ditt partitioneringsförslag ser bra ut. ntfs fungerar i Ubuntu som default. Du kan ju alltid vänta med att formatera din externa disk eftersom det inte är nödvändigt. Jag har inte brytt mig om omformatering av min externa eftersom jag knappt märker någon skillnad.
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Sammen skrev: Jag har en 160 GB hårdisk vilket jag tänkte partitionera:

Det ser bra ut. 10GB räcker långt det också men ska man tanka ner en massa spel mm så kanske 10GB inte räcker.

Att köra NTFS på den andra disken är helt ok det också. Tids nog, när det passar, kan du ändra format. När du gör det måste du först backa upp ALLT du vi ha kvar och sen formatera om disken i det format du vill ha det. Finns ingen genväg här.

En sak dock som du måste tänka på. Ubuntu eller andra Linuxdistar kan inte reparera NTFS så om nåt händer så måste du ha tillgång till Windows och därifrån köra chkdsk.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Bowmore skrev: En sak dock som du måste tänka på. Ubuntu eller andra Linuxdistar kan inte reparera NTFS så om nåt händer så måste du ha tillgång till Windows och därifrån köra chkdsk.
Jag lyckades fixa detta i Ubuntu en gång. Är inte helt säker men har för mig att kommandot var typ sudo mount -af <--f som i force för att tvinga montering av alla diskar. Vet att jag fick lite felmeddelanden, men sen var disken monterad och jag behövde inte windows.
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Tror inte det är en säker metod. Vet att man jobbar på att ta fram en fsck.ntfs men lär väl dröja ett tag till innan den dyker upp. Men har man en Windows installationsskiva med recoveryfunktionen så räcker ju det ;)
Sammen

Inlägg av Sammen »

Tack så mycket för era snabba svar!
Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag är en amatör som skulle vilja ha lite hjälp.
Jag har aldrig partitionerat eller krymt en partition förut.
Min hårddisk är på 178 Gb, och den är det på windows vista på.
Jag vill nu installera ubuntu men vill ha kvar vista i ett litet hörn (skamvrån  ;) )
Jag vill också ha plats kvar för att installera fler ubuntuversioner för att testa, 1-2 till.

Jag hade tänkt mig ungefär så här, av 178 Gb:
1 Vista 50 Gb
2 Ubuntu 100 Gb
3 annan ubuntu 20 Gb
4 annan ubuntu 8 Gb

Måste man krympa windowspartionen först? (har hört nåt sånt) eller kan man göra det när man installerar ubuntu och partitionerar där? Jag har hittat att man kan krympa partitioner när man är i windows vista, är det lämpligast att göra där först då?
Sen har jag läst att det behövs en liten del till av hårddisken, ca 1 Gb till något.. (?) vad ska de va till, hur ordnar man det, och ska det va en sån för hela hårddisken eller en för varje operativsystem?
Jag har också läst att någon delade upp disken i några små delar för olika operativsystem, typ 2 delar med 10 Gb i varje, och en en stor del, kanske 100 Gb som både operativystemen hade filer i, typ dokument man sparar. Är det en bra lösning?
Kan jag partitionera om delar av hårddisken senare?
Om någon kan det här vore det snällt med en beskrivning av hur jag ska göra. Jag har tänkt att använde del 2 huvudsakligen ( 100 Gb ubuntu) del 3 och 4 är mest för att testa.
Är det någon fördel med att partitionera hårddisken i dessa 4 delar i windows vista ( det ska gå) innan jag installerar något?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hej Henrik
Ska försöka svara på dina frågor.
Henrik Jansson skrev: Måste man krympa windowspartionen först? (har hört nåt sånt) eller kan man göra det när man installerar ubuntu och partitionerar där? Jag har hittat att man kan krympa partitioner när man är i windows vista, är det lämpligast att göra där först då?
Ja, det tycker jag. Ubuntu med GParted är bra på det men Vista är ett bättre alternativ med tanke på att NTFS är ett Windows propriärt format. Innan du krymper den, kör en defragmentering först, speciellt med tanke på att du ska krympa den rejält.
Henrik Jansson skrev: Sen har jag läst att det behövs en liten del till av hårddisken, ca 1 Gb till något.. (?) vad ska de va till, hur ordnar man det, och ska det va en sån för hela hårddisken eller en för varje operativsystem?
Det är swap-partitionen du menar. Swap är en förlängning av ditt interna RAM-minne och det finns även i Vista, fast den där ligger inuti systempartitionen. När RAM-minnet börjar bli fullt så "swappas" delar som inte används för tillfället ner i swap för att bereda plats för annat. Swap används även då man har en laptop och vill gå ner i viloläge. Då läggs hela innehållet i swap, dvs på hårddisken, och man startar datorn igen så kommer man dit man var när man stängde ner. Använder man viloläge så behöver alltså swap vara minst lika stor som RAM-minnet. Du behöver bara ha en swap-partition.
Henrik Jansson skrev: Jag har också läst att någon delade upp disken i några små delar för olika operativsystem, typ 2 delar med 10 Gb i varje, och en en stor del, kanske 100 Gb som både operativystemen hade filer i, typ dokument man sparar. Är det en bra lösning?
Det är ganska vanligt att varje Linuxbaserat OS har tre partitioner.
- en för opertivsystemet
- en för egna dokument och filer plus
- en som swap

Den för egna dokument och filer är ungefär detsamma som Documents and settings i Windows. Så den innehåller motsvarigheter till Mina Dokument, etc. Dessutom alla konfigurationer du gör för olika program. Dessutom om t.ex systemet skulle krascha och du behöver installera om så räcker det med att du installerar om systempartitionen. Sen när du installerar program och spel som du tagit ner tidigare så finns alltså alla dina konfigurationer kvar.

Henrik Jansson skrev: Kan jag partitionera om delar av hårddisken senare?
Ja, du kan partitionera,dvs skapa nya partitioner, öka eller minska partitioner, ta bort partitioner när du behöver.
Henrik Jansson skrev: Om någon kan det här vore det snällt med en beskrivning av hur jag ska göra. Jag har tänkt att använde del 2 huvudsakligen ( 100 Gb ubuntu) del 3 och 4 är mest för att testa.
Här en bra videointro
http://screencasts.ubuntu.com/MoS2007/0 ... ntu_Part_1

Som jag skrev ovan med förslaget tre partitioner och 100GB kan det se ut såhär:
- operativsystemet  10GB  -> monteringspunkt    /       format ext3
- egna dok o filer    89GB  -> monteringspunkt    /home  format ext3
- swap                    1GB  -> monteringspunkt    swap      -

Operativsystemet (/)
kräver 2-3GB för att installeras men tänk på att alla program du själv installerar läggs där och tar plats.
Egna data (/home)
beror på hur mycket du vill spara, jmf t.ex Mina Dokument
Swap (swap)
En del säger att man kan köra utan. Jag brukar säga att visst kan man köra utan säkerhetsbälte :) Med din disk behöver du inte snåla men ta minst 2-300MB.
Henrik Jansson skrev: Är det någon fördel med att partitionera hårddisken i dessa 4 delar i windows vista ( det ska gå) innan jag installerar något?
Du dra lämpligast ihop Vistas partition med Vistas partitionerare.
Det lediga utrymmet partitioneras lämpligast under installationen. Alltså under installationen väljer du var i det lediga utrymmet du ska lägga varje partition och hur stora de ska vara samt format. Sen används monteringspunkterna för att koppla resp del att systemet till resp partition. Så det enda du behöver göra innan du börjar installera är att minska Vista för att göra plats. Tänk bara på att du bara kan ha max fyra primära partitioner på en disk så för att åstadkomma det du beskriver så behöver du en utökad partition i vilken du kan lägga dina (logiska) partitioner. Själv har jag XP som en primär partition och resten (Gutsy och Hardy) i den utökade. För min del så blir det fem partitioner för Ubuntu då de delar på swap.
Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Henrik Jansson »

Ok, tack för en mycket bra beskrivning!
bara några små frågor.. Kan jag ha samma home till alla 3 ubuntu? och är det nån fördel eller nackdel med det? Om jag har 3 olika ubuntu installerade så använder de alltså samma swap?
Hur gör jag en utökad partition och hur bestämmer jag vilken som är primär och utökad? Spelar det nån roll vad jag installerar i vilken partition?
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"