Ett stort grattis till Rasmus, Konservburk, Vulfgar och Bowmore!

Då var vi två som överanalyserade dåfarmfield skrev: Det var "för enkelt", typ - vilket alltid är en bra bortförklaring när man är korkad... xD
Inte oxygen, syre, utan luft (eller det som finns kvar av den, kväve mest blir det väl). Luften med förbränt syre är varmt och stiger uppåt och släcker det översta. Förmodligen övertänkte vi det när vi snackade koloxid och koldioxid för det blir väldigt små mängder på så kort tid, utan det är helt enkelt avsaknaden av syre som släcker ljuset.upnorth skrev: Varför skulle "heated oxygen" kväva ljuset, jag fattar inte?![]()
Tackar!farmfield skrev: Nu skulle jag vilja höra från M.A. - nu får du bevisa att du är så smart som vi alla påstår hela tiden!![]()
Han säger oxygen-deplated. Dvs luft (nästan) utan syre, eftersom det mesta av syret i den varma luften blivit koldioxid med kolet från veken och stearinet.farmfield skrev:Inte oxygen, syre, utan luft (eller det som finns kvar av den, kväve mest blir det väl). Luften med förbränt syre är varmt och stiger uppåt och släcker det översta. Förmodligen övertänkte vi det när vi snackade koloxid och koldioxid för det blir väldigt små mängder på så kort tid, utan det är helt enkelt avsaknaden av syre som släcker ljuset.upnorth skrev: Varför skulle "heated oxygen" kväva ljuset, jag fattar inte?![]()
Nää, varför utgå från det...farmfield skrev: Jag åtgår ändå ifrån att du visste, även om du bara är fysiker, inte kemist.![]()