Hjälp med Bestcrypt compilering?[LÖST MED DÅLIG LÖSNING]
Hjälp med Bestcrypt compilering?[LÖST MED DÅLIG LÖSNING]
Hej hej..
Jag har använt Ubuntu i cirka 2 år men jag har fortfarande inte haft så stora framgångar när det gäller att kompilera källkod. jag programerar nästan ueslutande php så jag har aldrig behövt lära mej att använda gcc.. Jag håller i alla fall på med att försöka få bestcrypt installerat, det är så vitt jag vet inte open-source men jag behöver det för att komma åt mina krypterade windows partitioner som just är krypterat med detta program (jag hart använt mej av AES och blowfish). när jag kör make så får jag deenna felkod:
silfer@Silfer-Desk:~/bcrypt-1.6-15$ sudo make
set -e; for i in kgsha kgsha256 src mod; do make -C $i CC=gcc CPP=g++ ; done
make[1]: Entering directory `/home/silfer/bcrypt-1.6-15/kgsha'
g++ -fPIC -Wall -fno-strength-reduce -I../include -O2 -c -o alg.o alg.cpp
make[1]: *** [alg.o] Segmentation fault (core dumped)
make[1]: Leaving directory `/home/silfer/bcrypt-1.6-15/kgsha'
make: *** [subdirs] Error 2
man kan få tag på källan här: http://www.jetico.com/linux
jag har senaste kärnan som ubuntus repos har, och jag tror att jag har headers installerat...
finns det något annat sätt att komma åt mina partitioner med material som jag vill ha tillgång till i linux så väl som windows? (utan att släppa krypteringen dvs)
Jag har använt Ubuntu i cirka 2 år men jag har fortfarande inte haft så stora framgångar när det gäller att kompilera källkod. jag programerar nästan ueslutande php så jag har aldrig behövt lära mej att använda gcc.. Jag håller i alla fall på med att försöka få bestcrypt installerat, det är så vitt jag vet inte open-source men jag behöver det för att komma åt mina krypterade windows partitioner som just är krypterat med detta program (jag hart använt mej av AES och blowfish). när jag kör make så får jag deenna felkod:
silfer@Silfer-Desk:~/bcrypt-1.6-15$ sudo make
set -e; for i in kgsha kgsha256 src mod; do make -C $i CC=gcc CPP=g++ ; done
make[1]: Entering directory `/home/silfer/bcrypt-1.6-15/kgsha'
g++ -fPIC -Wall -fno-strength-reduce -I../include -O2 -c -o alg.o alg.cpp
make[1]: *** [alg.o] Segmentation fault (core dumped)
make[1]: Leaving directory `/home/silfer/bcrypt-1.6-15/kgsha'
make: *** [subdirs] Error 2
man kan få tag på källan här: http://www.jetico.com/linux
jag har senaste kärnan som ubuntus repos har, och jag tror att jag har headers installerat...
finns det något annat sätt att komma åt mina partitioner med material som jag vill ha tillgång till i linux så väl som windows? (utan att släppa krypteringen dvs)
Senast redigerad av 1 silfer, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Hjälp med Bestcrypt compilering...
Det ser ju inte så kul ut, "Segmentation fault" tyder på ett allvarligt fel i kompilatorn. Det funkade fint att kompilera på min maskin så det borde inte vara något fel med källkoden. g++ --version ger "g++ (GCC) 4.1.3 20070929 (prerelease) (Ubuntu 4.1.2-16ubuntu2)" hos mig.
SV: Hjälp med Bestcrypt compilering?
det verkar vara fel på g++ som du misstänkte så jag provar en om installation av gcc och g++
får fortfarande:
silfer@Silfer-Desk:~$ g++ --version
Segmentation fault (core dumped)
får fortfarande:
silfer@Silfer-Desk:~$ g++ --version
Segmentation fault (core dumped)
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Står det verkligen att man behöver vara root för att köra make? Det brukrar vara make install som behöver root behörighet.
Jag är helt säker på att problemet inte har något med detta att göra. Jag är bara nyfiken.
Jag är helt säker på att problemet inte har något med detta att göra. Jag är bara nyfiken.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
ne jag bara provade att köra make med sudo... jag provade utan superuser först men det funkade inte så jag provade med sudo av gammal vana ^^mcNisse skrev: Står det verkligen att man behöver vara root för att köra make? Det brukrar vara make install som behöver root behörighet.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kan du kolla upp om /usr/bin/g++ är en symlänk till /usr/bin/g++-4.1 eller till något annat? Kanske går det bättre att köra g++-4.1 --version direkt. Hur som helst så är det definitivt något fel med g++-installationen.
ingen utav dessa sökvägar existarar utan dessa finns:
/usr/bin/i486-linux-gnu-g++
/usr/bin/i486-linux-gnu-gcc
/usr/bin/i486-linux-gnu-g++-4.1
/usr/bin/i486-linux-gnu-gcc-4.1
g++-4.1 --version
gav samma som med
g++ --version
jag har provatt att nedgradera g++ med paket från debians arkiv, dock utan framgång... jag ska ta och provat att nedgradera gcc också... jag körde en alternate cd när jag installerade om detta kan hjälpa något..
g++-4.1 --version
gav samma som med
g++ --version
jag har provatt att nedgradera g++ med paket från debians arkiv, dock utan framgång... jag ska ta och provat att nedgradera gcc också... jag körde en alternate cd när jag installerade om detta kan hjälpa något..
Senast redigerad av 1 silfer, redigerad totalt 2 gånger.
inga ädringarsilfer skrev: ingen utav dessa sökvägar existarar utan dessa finns:
g++-4.1 --version
gav samma som med
g++ --version
jag gjorde en fuling och instalerade om ubuntu... det löste problemet..