Användare som root?
Användare som root?
Hejsan!
Går det att ställa in så mitt användarkonto får rott rättigheterna? ( som t.ex. kunna skriva i alla mappar, köra alla program utan lösenord ) Såatt jag slipper logga in som root så fort jag ska skriva någon annanstans på hårddisken än i home.
Går det att ställa in så mitt användarkonto får rott rättigheterna? ( som t.ex. kunna skriva i alla mappar, köra alla program utan lösenord ) Såatt jag slipper logga in som root så fort jag ska skriva någon annanstans på hårddisken än i home.

Användare som root?
detdär förklarar bara sudo komandot som jag redan vet =/ inget annat sätt? hela filesystem är ju låst :S kan inte göra nått utan att logga in som root.. ( eftersom "sudo" används i terminal och inte grafiskt..

Användare som root?
[quote="Drucerus"]detdär förklarar bara sudo komandot som jag redan vet =/ inget annat sätt? hela filesystem är ju låst :S kan inte göra nått utan att logga in som root.. ( eftersom "sudo" används i terminal och inte grafiskt..[/quote]
Du kan ju starta nautilus med sudo nautilus, eller sudo konqueror om du är lagd åt det hållet.
Du kan ju starta nautilus med sudo nautilus, eller sudo konqueror om du är lagd åt det hållet.
Användare som root?
ja där ser man, funkar ok! tackar så mycket för svaret mrphonk! sudo nautilus.. varför tänkte jag ej på att testa köra så 

Användare som root?
obs! använd gksudo istället för sudo för grafiska program! läste nånstans att de kan bli bajs annars..
Användare som root?
Pratar vi om en FAT-partition? http://ubuntu-se.org/Wiki/Filr%c3%a4tti ... 14b212c8b0
- Retardedpope
Användare som root?
Det går att aktivera root-kontot och tillåta att man loggar in grafiskt med det, för det är väl det du vill?
Det brukade jag själv göra innan jag upptäckte sudo, nu tycker jag inte att det känns lönt och dessutom innebär det större säkerhet att använda sudo. Om du vill kan jag förklara hur det går till... (sitter i winXP nu, så jag kan inte kolla exakt, har nämligen ingen internetanslutning på ubuntudatorn) Du kan i alla fall få lite ledtrådar:
Administration --> Användare (vet inte exakt vad allt heter nu, men jag tror du förstår) --> visa alla användare och leta upp root för att ändra lösenordet för root. (Går även att ändra i terminal)
Administration --> Konfiguration av inloggningsskärm --> om du letar lite ska du hitta ett alternativ som heter typ enable root att logga in (kommer inte ihåg vilket språk det står på
)
Så där, hoppas att detta hjälper dig lite iaf.
Det brukade jag själv göra innan jag upptäckte sudo, nu tycker jag inte att det känns lönt och dessutom innebär det större säkerhet att använda sudo. Om du vill kan jag förklara hur det går till... (sitter i winXP nu, så jag kan inte kolla exakt, har nämligen ingen internetanslutning på ubuntudatorn) Du kan i alla fall få lite ledtrådar:
Administration --> Användare (vet inte exakt vad allt heter nu, men jag tror du förstår) --> visa alla användare och leta upp root för att ändra lösenordet för root. (Går även att ändra i terminal)
Administration --> Konfiguration av inloggningsskärm --> om du letar lite ska du hitta ett alternativ som heter typ enable root att logga in (kommer inte ihåg vilket språk det står på

Så där, hoppas att detta hjälper dig lite iaf.

Användare som root?
Vilka filer pratar vi om?
- Retardedpope
Användare som root?
Ifall jag förstår det rätt så vill han ha fulla rättigheter till alla filer. Så jag tolkar det som att han pratar om de filer som kräver root-rättigheter. (eller möjligtvis andra användares filer)