RocketRaid 1740/1720 drivrutiner till Ubuntu7.10 (i386)

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Kullken
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

RocketRaid 1740/1720 drivrutiner till Ubuntu7.10 (i386)

Inlägg av Kullken »

Jag behöver hjälp med drivrutiner till mitt RAID disk kontrollerkort.
  • Highpoint RocketRaid 1740 (RAID0/1/5/JBOD PCI-kort med 4st SATA anslutningar)
    Till den ska jag koppla 3st 500GB SATS diskar (räknar med att köra RAID5)
  • Maskinen jag kör på är en Compaq WS230 (1Ghz, PIII, 512MB)
  • Ubuntu 7.10
???Har någon annan lyckts få ett RocketRaid kort att fungera tillsammans med Ubuntu 7.10?
???Är det någon därute som har en kompilerad RocketRaid 1740 drivrutin till Ubuntu 7.10(i386) att dela med sig av?

Det jag lyckats kompilera själv vill inte kärnan veta av [insmod -p rr174x.ko]

Hemsida till tillverkaren: http://www.highpoint-tech.com
Källkod finns att hämta på http://www.highpoint-tech.com/BIOS_Driv ... 910.tar.gz
Andra forum där snarlika problem har diskuterats: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=558543

Snart får jag gå till en psykolog/relationsexpert... min hårdisk förstår mig inte, vi kan inte kommunicera dessutom har jag varit otrogen med W2K3 ;D
Mvh / Kullken

För att testa om det var något fel på hårdvara så tag jag fram en Windows 2003 CD: Det tog mig mindre än 5min extra tid att ladda/installera RAID-drivrutinerna till Windows 2003 (enkelt & med bra dokumentation). PytteMjuk = "Most bang for the buck" ;)... efter att försökt kompilera denna dj*vla drivurtin till Ubuntu så har jag insett varför herr Gate är världens rikaste man. Han levererar (både enkel mjukvara och feta fakturor) Så jag tänker jag inte ge upp Ubuntu/Linux, men det är bara att inse att vi ligger ljusår efter PytteMjuk.
Användarvisningsbild
psynoise

SV: RocketRaid 1740/1720 drivrutiner till Ubuntu7.10 (i386)

Inlägg av psynoise »

Själv använder jag RocketRaid 1640, dock har jag dålig erfarenhet av deras egna drivrutin hpt374 till 1640. Ofta korrupt data vid skrivning av stora filer... Just nu kör jag md raid istället, dock har jag upptäck problem här också, men inte lika stora. Någon väsentlig prestandard skillnad är det ju ändå inte eftersom Highpoints kort inte har någon egen DSP utan är fakeraid.
lunkentuss

Inlägg av lunkentuss »

Hej!

Här kommer ytterligare en nybörjare. Jag kör idag Fedora 5 på en server som jag själv byggt. Jag har ett kontrolerkort Highpoint RocketRaid 1640 och jag undrar om detta kort stöds av Ubuntu 7.10 Server. Om någon kan ge mig ett svar på detta är jag oerhört tacksam.

På HighPoints hemsida ser jag att det finns drivrutiner för Open Source Linux, kärna 2.4 och 2.6, men då måste man själv kompilera in drivrutinen och det har jag inte en aning om hur man gör. Kanske finns det nån som kan ge mig tips om hur det skulle gå till.

Tack på förhand

//Lunkentuss
Användarvisningsbild
psynoise

Inlägg av psynoise »

hpt366 som finns i kernel-träet gav mig korrupt data på hårddiskarna. Min slutliga lösning som funkar fint med raid 5 är: hpt374 kompilerat utan raid stöd (kvittar säkert), sen md raid för att hantera raid5. Ladda ner Hightechpoints drivrutin och läs readme filen. Det ända du behöver göra är att skriva make och sen kopiera över hpt374.ko till /lib/modules/*, sen köra depmod -a. Om du får problem kolla så att du har headerfiler installerat till din kernel, och att de är länkade rätt i hpt374:s Makefile.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"