nybörjarfrågor inför ominstallation

HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

SV: nybörjarfrågor inför ominstallation

Inlägg av HakanS »

Har du provat, att vid start av datorn, aktivt välja att boota från cd-skivan?
Det brukar ju gå att trycka på någon knapp för att få upp en boot-meny.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
joda
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av joda »

HakanS skrev: Har du provat, att vid start av datorn, aktivt välja att boota från cd-skivan?
Det brukar ju gå att trycka på någon knapp för att få upp en boot-meny.
japp... har testat det oxå... f12 så kommer man in i bootmenyn... men det blir precis samma sak, den vill helt enkelt inte läsa 32 skivan...

//jonatan
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

Då har tjejens CD-spelaren starkare glasögon :D
Det just detta som är kruxet och därför vi rekommenderar att bränna på "låg" hastighet. Ju lägre, ju djupare inbränning i skivan. Tydligen har din CD-läsare lite dålig syn! Kanske dags att göra ren lasern med en rengöringsdisk.
nu jäklar fick jag ordning på det... jag gjorde rent lasern och VIPS så bootar alla 32'or jag har brännt...  ;D

bowmore: varför sa du inte det direkt  ??? du ville väl bara knäcka mig lite först för att sen göra mig glad...  ::)

passade på att formatera alla diskarna nu så nu är ntfs disken oxå historia...

så nu är 32'an installerad... jag valde svenska men det är lite si och så med det... rubrikerna UNDER applications och system är på svenska men rubrikerna under places är hälften på svenska och hälften på engelska... firefox blev oxå på engelska..

spelar inte SÅÅ stor roll... körde xp på engelska men det blir lite förvirrat bara när dom har blandat...  ::)

upnorth: jag fick till det där med monteringspunkterna oxå... så nu ligger /home i en egen partition... (men den partitionen syns inte i "dator" utan den ligger i "filsystem" men när jag kollar egenskaper på /home så ser jag att den har en annan storlek än "/" så det är väl som det ska vara... så tack för hjälpen du med...

//jonatan
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Att språket inte är komplett beror helt enkelt på att det inte får plats på skivan, uppdatera det så här:
System > Administration > Språkstöd
Klicka i Svenska i listan och därefter Verkställ :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

joda skrev: nu jäklar fick jag ordning på det... jag gjorde rent lasern och VIPS så bootar alla 32'or jag har brännt...  ;D
bowmore: varför sa du inte det direkt  ??? du ville väl bara knäcka mig lite först för att sen göra mig glad...  ::)
Rätt gissat ;D
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

jag har kollat runt här nu och det är ju en jäkla skillnad på denna versionen och 64'an... får inte ordning på nått här och i 64'an funkade det mesta (utan gimpshop) bra så jag känner mig lite kluven på vilket jag verkligen ska ha...

jag får inte ordning på grafikdrivisarna och det går inte att installera envy och i synaptic finns ju inte hälften av allt som fanns i 64'an...

jaja... så här är det väl när man ger sig in i en ny värld... man får testa sig fram och tillbaks tills man blir nöjd... så har det ju varit under hela windows epoken oxå...  ;D

vilket fall som helst så har jag ju fått gjort rent min laser nu + lärt mig hur jag ska instellera och montera partitioner på rätt sätt... och av allt krångel blir man ju bara duktigare... oftast iaf... ;D

om jag byter tillbaks så får jag hålla tummarna att lightzone funkar med 64 bitars (det står att det ska funka iaf och då kan jag ju skippa gimpzone...

//jonatan
ektober

Inlägg av ektober »

Jag skrev tidigare om mitt problem att ubuntu studio inte bootar korrekt utan fastnar med en blinkande prompt sist efter en lista med siffror,
[  33.113025]  [<c023fc38>] pnp_chech_irq+0x160\0x170
.
.
.
[  33.114737]  [<c0105627>] kernel_thread_helper+0x7\0x10
[  33.114815]  ================

Jag har installerat om med samma fel och jag har kontrollerat DVDn.
Senast redigerad av 1 ektober, redigerad totalt 1 gånger.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Vad jag förstår så har du lyckats med installationen men när du senare startar upp så fastnar den. Någon kärnprocess som går på exit men frågan är varför. Möjligen finns det ledtrådar i /var/log/kern.log. eller /var/log/syslog. De innehåller iofs mycket gemensam info (gäller även loggen messages). Kolla också att tiden som finns angiven i loggarna stämmer överens med tiden när stoppet inträffade.

En möjlighet är att slå av/på dator om inte t.ex ctrl-alt-del funkar, slänga in livecd innan datorn hinner boota upp och sen i live gå i systempartitionen och kolla nämnda loggar. Du kan klistra in de sista 10-15 raderna här i tråden så kanske vi kan komma vidare.

Edit:
pnp_check_irq+0x160\0x170 tyder på att den håller på att kolla upp PnP hårdvara och möjligen kan det vara ett irq-problem men det brukar visa sig på andra sätt. Om du inte testat det så prova med att boota upp med optionen noapic.
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 1 gånger.
ektober

Inlägg av ektober »

Tack för ditt svar men jag installerade ubuntu 6.10 som jag hade på en annan skiva (hann inte se ditt svar) eftersom det verkade vara ett ganska krångligt problem. Jag ska pröva att härifrån uppgradera till ubuntu studio.
Senast redigerad av 1 ektober, redigerad totalt 1 gånger.
ektober

Inlägg av ektober »

Nu har jag gjort ett nytt forsok med ubuntu studio. Jag har testat att lagga till foljande i kernel-raden vid bootning:

noapic nolapic
noapic acpi=noirq
noapic acpi=off
noapictime
noapictime irqpoll
noapic acpi=noirq nolapic

efter en engelsk thread. Jag testade dem i tur och ordning och den enda som var ett framsteg var noapic acpi=off. Skrev jag detta sa laddades ubuntu studio till cirka 40%.

Jag provade att ta bort "quite splash" och samtidigt skriva "noapic acpi=off"
Denna gang kom samma lista upp som tidigare men den kom lite langre:

[  siffror        ]  handlers:
[                  ]  [<f...  >]  usb_hcd_irq                      [usbcore]

sedan cirka 5 rader med                                          [usbcore]

och sista raden innan datorn stannade avslutades med [ipw2200]

Jag har provat att via rescuemode pa CDn hitta log-filerna och oppna dem. Jag har hittat dem men inte kunnat se innehallet i dem. Jag skrev "sudo edit kern.log" och fick felmeddelande om mime-type. Kom precis pa att jag ska skriva "gedit" istallet for "edit", men har for mig att jag provade det och da fick felmeddelande med nagot om "graphical" jag tolkade det som att inget grafiskt granssnitt var laddat vilket programmet behovde. Skrev jag endast "kern.log" sa hittades inte kommandot och skrev jag "open kern.log" sa fick jag samma felmeddelande om "mime-type".

Jag ar tacksam for all hjalp

(kan jag skaffa svenskt tangentbord via live-CDn?)

"root (hd0,1)" ska det vara "root (hd0,0)" . Min partitioneringsstruktur borjar med root, sedan \boot, sedan \home och sist swap. Alla primara.
Senast redigerad av 1 ektober, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

joda skrev: jag har kollat runt här nu och det är ju en jäkla skillnad på denna versionen och 64'an... får inte ordning på nått här och i 64'an funkade det mesta (utan gimpshop) bra så jag känner mig lite kluven på vilket jag verkligen ska ha...

jag får inte ordning på grafikdrivisarna och det går inte att installera envy och i synaptic finns ju inte hälften av allt som fanns i 64'an...

jaja... så här är det väl när man ger sig in i en ny värld... man får testa sig fram och tillbaks tills man blir nöjd... så har det ju varit under hela windows epoken oxå...  ;D

vilket fall som helst så har jag ju fått gjort rent min laser nu + lärt mig hur jag ska instellera och montera partitioner på rätt sätt... och av allt krångel blir man ju bara duktigare... oftast iaf... ;D

om jag byter tillbaks så får jag hålla tummarna att lightzone funkar med 64 bitars (det står att det ska funka iaf och då kan jag ju skippa gimpzone...

//jonatan
hej igen... är nog lite schizo eftersom jag citerar mitt egna inlägg...  ;D

jag har nu fått ordning på 32 bitarn... jag tror att felet var att jag inte var uppkopplad när jag gjorde installationen och därför inte fick med allt som jag borde... idag så gjorde jag om allt och det var som natt och dag.. ALLT funkade perfekt direkt... ÄNTLIGEN !!!

jag har nu oxå testat mig fram ganska så mycket hur jag ska använda ubuntu eftersom jag har skrotat windows helt nu...
och som ersättare för ps så tänkte jag att jag skulle köra lightzone men det gillade jag inte alls... så det la jag ner direkt... tyvärr så har jag inte lyckats att avinstallera det ännu... hittar inte var jag ska göra det nånstans...
sen installerade jag gimpshop och det tror jag kan bli en värdig ersättare till ps... och som ersättare för camera raw så blir det bibble för att jobba med raw filerna...

håller just nu på att testa deluge bittorrent... fanns ju en hel del att välja men jag ville ha en som var så lik utorrent jag kunde hitta... hoppas den gör sitt jobb nu bara...  :)

envy gick ju inte att installera igår med min knasiga halvinstallation men idag funkade även det perfekt och den hittade mitt ati kort direkt...

har även fått igång ant movie catalog med hjälp av wine...

så med andra ord så vinner envishet i längden... jag var jäkligt nära att ge upp igår och slänga in 64'an igen...

nu är nästa projekt att lära mig hur jag får till sån cool panel som är i nederkanten på dom här två bilderna...  8) ni som vet får ju gärna berätta för mig...  ;)
... och så undrar jag hur man byter ikoner oxå...  ???

http://armandodiaz.files.wordpress.com/2007/08/ubuntu-system-panel.jpg

http://i80.photobucket.com/albums/j184/yunghoodz/Screenshot-4.png

//jonatan
ektober

Inlägg av ektober »

Ledsen om jag har kapat din thread, trodde den var klar. Kolla Bibble innan du koper det. Jag har D200 och pa bilder med brus (iso 800) sa fick jag inte "korn" utan labyrintpattern och det var inte snyggt!
UFraw gillar jag nog mest, fast avsaknad av en bra zoom-funtion ar ett stort minus, men bildresultatet ar jattebra.
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

ektober skrev: Ledsen om jag har kapat din thread, trodde den var klar. Kolla Bibble innan du koper det. Jag har D200 och pa bilder med brus (iso 800) sa fick jag inte "korn" utan labyrintpattern och det var inte snyggt!
UFraw gillar jag nog mest, fast avsaknad av en bra zoom-funtion ar ett stort minus, men bildresultatet ar jattebra.
tjena... det är lugnt...  ;)

japp, jag trodde oxå den var klar men jag var bara tvungen att skriva att allt hade fixat sig med det som strulade...

ok... tack för tipset... ska ta en titt på ufraw då...

//jonatan
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ektober skrev: Jag provade att ta bort "quite splash" och samtidigt skriva "noapic acpi=off"
Denna gang kom samma lista upp som tidigare men den kom lite langre:

[  siffror        ]  handlers:
[                  ]  [<f...  >]  usb_hcd_irq                      [usbcore]

sedan cirka 5 rader med                                          [usbcore]

och sista raden innan datorn stannade avslutades med [ipw2200]
Den sista raden pekar mot ditt trådlösa Intelkort. Kan vara det som ställer till det.
Finns en hel del buggrapporter på ipw2200
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bugs ... o_package=
Önskar jag visste hur man lägger ut länkar som textlänk, speciellt långa som denna :-\
ektober skrev: (kan jag skaffa svenskt tangentbord via live-CDn?)
Antingen med F2 Language (tror det är F2) när du startar liven eller i live under System > Inställningar > Tangentbord under Layout. Svenskt & Allmän 105-tangenters (internationell) PC.
ektober skrev: "root (hd0,1)" ska det vara "root (hd0,0)" . Min partitioneringsstruktur borjar med root, sedan \boot, sedan \home och sist swap. Alla primara.
root (hdx,y) ska peka mot /boot vilken ser ut att vara sda2, dvs (hd0,1)
Orsaken är att systemet inte är monterat i detta skede så mappen /boot är tom i root-partitionen.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

joda skrev: nu är nästa projekt att lära mig hur jag får till sån cool panel som är i nederkanten på dom här två bilderna...  8) ni som vet får ju gärna berätta för mig...  ;)
... och så undrar jag hur man byter ikoner oxå...  ???

http://armandodiaz.files.wordpress.com/2007/08/ubuntu-system-panel.jpg
http://i80.photobucket.com/albums/j184/yunghoodz/Screenshot-4.png
Avant Window Manager :)
http://ubuntu-se.org/drupal/node/227

Vet inte om det finns nåt lätt sätt att byta ikoner.
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

Avant Window Manager :)
http://ubuntu-se.org/drupal/node/227

Vet inte om det finns nåt lätt sätt att byta ikoner.
TACK !!! .. igen...  ;)

//jonatan
ektober

Inlägg av ektober »

Tack för hjälpen Bowmore, nu har jag åäö. Jag tror jag måste se logg-filerna för att komma vidare eftersom jag inte får något felmeddelande under själva bootningen men jag vet inte hur jag ska göra detta. Kan jag komma åt det med live-skivan?

Jag startade en egen tråd för mitt problem som vi kan fortsätta i.

Problem med bootning av ubuntu studio

Angående textlänk så klickar du på infoga länk (jordgloben) och efter url, innan klammern kriver du "=" och sedan länkaddressen. Mellan url-posterna skriver du den beskrivande texten till länken.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ektober skrev: Angående textlänk så klickar du på infoga länk (jordgloben) och efter url, innan klammern kriver du "=" och sedan länkaddressen. Mellan url-posterna skriver du den beskrivande texten till länken.
Tackar ;D
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"