nybörjarfrågor inför ominstallation

Bowmore

SV: nybörjarfrågor inför ominstallation

Inlägg av Bowmore »

Antar att du error 15 även när du bootar utan skiva?
Då är det problem med bränningen.
Användarvisningsbild
joda
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av joda »

Bowmore skrev: Antar att du error 15 även när du bootar utan skiva?
Då är det problem med bränningen.
hmm... jag har ju tankat hem den två gånger och brännt den med två olika brännprogram på två olika datorer... kan det vara fel på iso filen som jag tankar hem härifrån kanske  ???
ska kanske testa att dra hem den från nått annat ställe...

är det samma version vart ifrån jag än väljer att tanka den ?

//jonatan
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

En del har gjort misstaget att bränna iso-filen som en fil istället för CD-avbild och då får man inte bootsektor. Känns lite långsökt eftersom du bränt 64-bitarn tidigare.
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

Bowmore skrev: En del har gjort misstaget att bränna iso-filen som en fil istället för CD-avbild och då får man inte bootsektor. Känns lite långsökt eftersom du bränt 64-bitarn tidigare.
nej jag har brännt den som jag brännde 64 bitarn...

32 bitarn autostartar i windows och där ser allt ut som det skall... men inte när jag har i den från start...

skulle jag kunna installera 64 bitarn igen tro och sen instellera om med 32 bitar... eller funkar det inte så ?

//jonatan
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag antar att du har Windows på en annan dator om du nu inte kör med en bootdiskett. Isf har du säkert provat på den andra datorn också.

Har du bränt med låg hastighet, typ 4X?
Ett alterativ är att ta ner Alternate-versionen och testa den.
Men det hela verkar skumt om du bränt rätt.

Edit:
Vad jag vet så finns ingen uppgraderingsväg från 64 till 32. Ominstallation som då gäller.
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 31 gånger.
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

jag testade att dra hem alternate versionen nu oxå och det blev samma sak där... error 15
det blir error 15 även utan nån skiva i... det ända som funkar är min 64 bitars version. tycker det är heltskumt...

skivan auto startat ju i windows... så jag kan inte tänka mig att det är nått fel på skivorna...

jag funderar på om det inte finns några cdrom drivisar till min cdrom på alternaten och 32 bitarn...  ???

jag håller på att slänga i 64 bitarn nu igen tills jag vet hur jag ska göra för att få i 32'an... NÅTT måste jag ju ha i nu när jag slängt ut allt vad windows heter...  ;D

//jonatan
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Är du helt säker på att du bootar från cd-skivan?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

HakanS skrev: Är du helt säker på att du bootar från cd-skivan?
japp... jag har alltid min dator inställd på att den ska kolla efter bootable  disk innan den söker hårddisk...
och 64 skivan bootar ju som den ska...

//jonatan
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

joda skrev: skivan auto startat ju i windows... så jag kan inte tänka mig att det är nått fel på skivorna...
Bootsektorn används bara vid kall- och omstart av datorn, alltså inte när du stoppar i skivan under t.ex Windows.
joda skrev: jag funderar på om det inte finns några cdrom drivisar till min cdrom på alternaten och 32 bitarn...  ???
Inga drivare används i detta skede utan allt sker genom ett standardiserat hårdvarugränssnitt.

Det som händer när du inte har en skiva i är att Bios hittar din HDD som första bootbara medium. Bios kör igång ett litet program (IPL) som ligger i bootsektorn. Det i sin tur pekar mot en boot manager som ligger under /boot-mappen i din Ubuntu systempartition. Men eftersom du formaterat om partitionen så hittas inte boot managern och du får då Error 15. När du har CD för 32-bitarn i så hittas ingen bootbar bootsektor på din CD så Bios bootar din HDD som då ger samma Error 15.

Så, den bild du ger är alltså samma som för en CD-skiva som inte är bootbar.
Använder du samma CD-medium, dvs typ av CD-skiva för 32- och 64-bitars?
Har du provat att boota CDn från en annan CD-spelare/annan dator?
Använder du CD-R eller CD-RW?

Prova att bränna en CD-R med GnomeBaker.
GnomeBaker kan du installera via Synaptic eller terminalen.

Om du väljer terminalen så skriver du
sudo apt-get install gnomebaker

Sen, stoppa i en tom CD-skiva och stäng fönstret som kommer upp.
Gå till Program > Ljud och video och välj GnomeBaker
Under Verktyg välj Bränn CD-avbild och peka ut iso-filen
Bränn med 4X hastighet
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

ok... det du skrev nu låter som det stämmer bra... jag får samma bild, alltså error 15 oavsett om 32 skivan är i eller inte... så det är nog så som du säger... att det är hd'n den hittar i båda lägena och där är det stop...

64 skivan har jag brännt med cdburnerxp och den funkar kanon...
32'an har jag testat att bränna med cdburnerxp (i två olika datorer), swiftdisc och med k3d... alla på vanliga cdr skivor (samma sort skivor på både 32'an och 64'an)... och ingen av 32'orna vill boota men 64'an botar utan problem... det är lite skumt tycker jag...

en sak som jag tycker är konstig med allt detta är att nu när jag har 64'an installerad så borde ju 32 skivan boota med tanke på det du skrev nyss...
"Det i sin tur pekar mot en boot manager som ligger under /boot-mappen i din Ubuntu systempartition"
eller borde den inte det ? nu finns det ju en bootsektor installerad... eller är jag helt ute och cyklar nu...  :)

... men jag ska testa det du skrev med gnomebaker sen när jag kommit hem från jobbet...

//jonatan
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du menar alltså att om du startar utan 32-skiva nu så bootar systemet upp?
Men om du bootar med 32-skivan i så får du fortfarande Error 15?
en sak som jag tycker är konstig med allt detta är att nu när jag har 64'an installerad så borde ju 32 skivan boota med tanke på det du skrev nyss...
Nej, när du bootar CDn så är det CDns bootsektor som ska starta upp liven/installationen.
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

Bowmore skrev: Du menar alltså att om du startar utan 32-skiva nu så bootar systemet upp?
Men om du bootar med 32-skivan i så får du fortfarande Error 15?
Nej, när du bootar CDn så är det CDns bootsektor som ska starta upp liven/installationen.
oki... då är jag med... tack...

från det ena till det andra...
jag har sparat en ntfs partition som jag har massa prylar i från xp... (min gamla d: disk) det är på den jag sparar saker i... går det att göra om den till ext3 när jag har massa filer på den eller måste jag flytta över allt till en annan disk först ?
för det finns väl ingen anledning att ha kvar nått i ntfs om jag ändå inte ska ha nått med windows att göra mer ?
det är bara den partitionen som inte har ext3 nu.

... och vad är det för skilland på ext3 & ext2 och vilket rekomenderas att ha ?

//jonatan
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

joda skrev: jag har sparat en ntfs partition som jag har massa prylar i från xp... (min gamla d: disk) det är på den jag sparar saker i... går det att göra om den till ext3 när jag har massa filer på den eller måste jag flytta över allt till en annan disk först ?
Nej, du kan inte att ändra en partition från ntfs till ext3 utan att formatera om partitionen. Du kommer med andra ord att radera all data som finns på partitionen.
Ext3 är att föredra framför ext2.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag brukar säga, eller åtminstone tänka ;), att har man en dualboot med Windows så finns det egentligen ingen anledning att byta format. Jag litar mer på Linux hantering av ntfs än Windows hantering av ext3. Dessutom, får man problem med ntfs partitionen behöver man gå till Windows för att köra en checkdisk (chkdsk) för att fixa det.

Har man inte Windows som i ditt fall bör man undvika ntfs för att undvika det problemet.

Möjligt att det finns nåt program för att konvertera utan backup men jag skulle aldrig göra det utan att först backa upp och då kan man lika gärna formatera om.

Skillnaden mellan ext2 och ext3 är att ext3 är jounalförande. Du kan läsa mer här.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ext3
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

tack håkan och bowmore för hjälpen... då flyttar jag över allt till en annan partition innan jag gör om den till ext3

bowmore: nu har jag testat alla dom 32 skivorna som jag brännde igår i tjejens laptop och där funkar dom minsann... allihop !!!  :o

så med andra ord är skivorna ok, dom bootar som dom skall och börjar köra in live'en... så med andra ord så måste det vara nått knas i min dator...  och då kan man ju undra igen varför 64'an bootar som den ska och inte 32'an... jag blir mer och mer snurrig ang det här...  ???

//jonatan
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

joda skrev: då kan man ju undra igen varför 64'an bootar som den ska och inte 32'an... jag blir mer och mer snurrig ang det här...  ???
Det skulle ju kunna vara så att datorn bootar från hårddisken och att bootladdaren (Grub) fortsätter ladda från 64-skivan. Men att Grub inte "känner igen" 32-skivan när du har den i.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

joda skrev: bowmore: nu har jag testat alla dom 32 skivorna som jag brännde igår i tjejens laptop och där funkar dom minsann... allihop !!!  :o
//jonatan
Då har tjejens CD-spelaren starkare glasögon :D
Det just detta som är kruxet och därför vi rekommenderar att bränna på "låg" hastighet. Ju lägre, ju djupare inbränning i skivan. Tydligen har din CD-läsare lite dålig syn! Kanske dags att göra ren lasern med en rengöringsdisk.
ektober

Inlägg av ektober »

Jag har lite frågor om installation jag också.
Installeringen av Ubuntu Studio är textbaserad och man har möjlighet att göra en massa val för varje partition. Ska den till exempel vara primär eller logisk? Ska den vara startbar eller inte? (root ska väl vara det?)

Jag har gått igenom hela installationsproceduren men ubuntu startar inte från hårddisk. Grub börjar laddas men sedan kommer är det en lista på siffror och text, längst ned är det siffror och en sådan här "--------------" som är ungefär halvvägs, under den en blinkande prompt. Jag kan inte göra något och det händer inget mera (har väntat i 15 minuter).

Vad göra?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ektober skrev: Jag har lite frågor om installation jag också.
Installeringen av Ubuntu Studio är textbaserad och man har möjlighet att göra en massa val för varje partition. Ska den till exempel vara primär eller logisk?
Spelar ingen roll. Det enda man behöver tänka på är att du bara kan ha fyra primära partitioner per disk och det inklusive en utökad partition.
ektober skrev: Ska den vara startbar eller inte? (root ska väl vara det?)
Nej, Linux kräver inte att bootflaggan är satt.
ektober skrev: Jag har gått igenom hela installationsproceduren men ubuntu startar inte från hårddisk. Grub börjar laddas men sedan kommer är det en lista på siffror och text, längst ned är det siffror och en sådan här "--------------" som är ungefär halvvägs, under den en blinkande prompt. Jag kan inte göra något och det händer inget mera (har väntat i 15 minuter).

Vad göra?
Känner inte igen problemet. Har du möjlighet att ge lite mer info om vad som står innan. Möjligen kan det vara en fsck som hänger, dvs att den kontrollerar en av dina partitioner.
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

Då har tjejens CD-spelaren starkare glasögon :D
Det just detta som är kruxet och därför vi rekommenderar att bränna på "låg" hastighet. Ju lägre, ju djupare inbränning i skivan. Tydligen har din CD-läsare lite dålig syn! Kanske dags att göra ren lasern med en rengöringsdisk.
hmm... kan det var det som är problemet...  ::) konstigt ändå att 64'an funkar, det är ju gjord på precis samma sätt...

nu har jag även testat det som du sa, har brännt med gnomebaker nu och med hastighet 4x... och samma resultat igen... den funkar på tjejens laptop men på min händer inte nått... jag ger nog upp nu tills vidare och kör med 64 bitarn så länge... har ju brännt hur många "fungerande" skivor som helst nu...  ;D

... eller så kanske jag ska ta och byta laptop med tjejen...  :-X

//jonatan
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"