Kan för många installerade program slöa ner Linux?

dysfunctional

Inlägg av dysfunctional »

Som gammal windows-användare sitter det väldigt, väldigt djupt rotat i mig att inte installera för många program för då sölar datorn ner sig, registret växer å till slut blir det till att formatera om för att få en
dator som går så snabbt som den bör.

Jag har fått uppfattningen att i Linux spelar det ingen roll hur många program man installerar, förutom
att dom tar upp plats på hårddisken. Stämmer detta?? Jag älskar en rena installationer men samtidigt
vill man ju utforska så mycket möjligt. Att sedan avinstallera program om man vill det går ju dessutom hur smidigt som helst...

Stämmer det att installation / avinstallation av många program i regel inte slöar ner eller "förstör" en Linux-dator??
ubuntu user #10385.
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Mina erfarenheter säger att det inte gör någon som helst skillnad i hur många program du har installerade (förutom att menyn av förklarliga skäl snart behöver lite extra tid för att öppnas första gången :P ), det som slöar ner datorn är alla snedsteg man gör som nybörjare. Eftersom man släpps in "under huven" i linux är det ju ganska lätt att pilla lite för mycket. Men det är min personliga erfarenhet och uppfattning...
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Okänd

Inlägg av Okänd »

Precis det jag också upplevt! :)

Sen finns det program som av förklarliga skäl kan påverka hastighet för uppstart och systemprestandan, tex om man installerar tillbehör till gnompanelerna eller startar gDesklets automatiskt vid uppstart. (Sen är något som direkt påverkar prestandan i Firefox vilka tillägg man har installerade)

dysfunctional: Lär dig gärna använda aptitude (text) istället för apt-get (text) eller synaptic (text) som även håller reda på och tar bort paket som installerats när du installerat andra paket (du vet de gånger när man får upp en hel radda med paket när man bara valt att installera ett). Det sparar ju på hårddiskutrymme men att de på något sätt skulle påverka prestandan har jag svårt att tro eftersom de bara bör laddas in i minnet när de används.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Tänkte flika in med en fråga här och hoppas ni inte tycker det är opassande tråd att göra det på.
Själv har man i början använt apt-get istället för aptitude och även tagit bort en hel del program efteråt.
Finns det något sätt att ta bort all "skit" som blivit kvar och som inte används av andra program?
Abusus non tollit usum
dysfunctional

Inlägg av dysfunctional »

[quote="zero gravity"]Tänkte flika in med en fråga här och hoppas ni inte tycker det är opassande tråd att göra det på.
Själv har man i början använt apt-get istället för aptitude och även tagit bort en hel del program efteråt.
Finns det något sätt att ta bort all "skit" som blivit kvar och som inte används av andra program?[/quote]
Intressant fråga, någon som vet?
ubuntu user #10385.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="dysfunctional"][quote="zero gravity"]Tänkte flika in med en fråga här och hoppas ni inte tycker det är opassande tråd att göra det på.
Finns det något sätt att ta bort all "skit" som blivit kvar och som inte används av andra program?[/quote]
Intressant fråga, någon som vet?[/quote]
Fungerar inte

Kod: Markera allt

sudo apt-get autoremove
? Eller är det någon annan funktionalitet du syftar på? Detta fungerar fint för mig iallafall (kör Ubuntu 6.10).
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sen måste man väl tillägga att om det är program som kör processer i bakgrunden så slöar de ner prestandan.

Om man exempelvis har apache, nån SQL-server, en SSH-server, en FTP-server och lite annat smått och gott körande i bakgrunden som tar minne och processorkraft så går burken givetvis slöare, allt beroende på vilket system man kör på.

Men det säger sig självt. :)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"