Samba rättigheter

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
hub

Samba rättigheter

Inlägg av hub »

Jag har installerat på servern (Ubuntu server), och jag kommer åt min "hemmap" och kan skriva och läsa till den.

Men när jag delat ut WWW mappen med

Kod: Markera allt

[WWW]
   comments = WWW-pub
   path = /var/www/
   browseable = yes
   writable = yes
så kan jag bara läsa dom!

Nu så står alla filer i den mappen som

Kod: Markera allt

hub@ubuntu-server:/var$ ls -al www
total 16
drwxr-xr-x  3 root root 4096 2008-01-29 18:12 .
drwxr-xr-x 14 root root 4096 2008-01-29 18:47 ..
drwxr-xr-x  2 root root 4096 2008-01-29 18:13 apache2-default
-rw-r--r--  1 root root   20 2008-01-29 18:12 index.php
Borde inte dom stå som www-data:www-data eftersom apache har användare www-data?
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Samba rättigheter

Inlägg av andol »

Anledningen till att du bara kan läsa filerna är att den användare du ansluter som med största sannoket inte är root och sålunda inte har skrivrättigheter. i foldern.

Varför skulle filerna behöva tillhöra www-data? I de flesta fall ska bara apache bara läsa filerna och det kan den (www-data) göra så länge du har gett others (alltså alla andra användare) läsrättigheter.

Sen så finns det förstås specialfall, som när ens php-kod innehåller lösenord och dylikt. Då vill man kanske inte att dessa skript ska vara globalt läsbara.
hub

Inlägg av hub »

Det år iofs sant.

Men hur gör jag för att kunna skriva till WWW mappen?
Är det säkert att chmod 777 på den mappen?
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Jorå, chmod 777 skulle förvisso fungera, men att göra mappar globalt skrivbara är väl nästan något man ska undvika så långt som möjligt. Vore det inte lättare till att bara göra den ägd av samma användare som du ansluter med? Alternativt om du ansluter som olika användare, låta den tillhöra en grupp där dessa användare finnes med.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"