vill testa linux på min gamla burk, hårdvarukrav?

Användarvisningsbild
naprapat
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

vill testa linux på min gamla burk, hårdvarukrav?

Inlägg av naprapat »

Jag har hört att linux ska ta upp lite kapacitet. Jag har 64 i RAM på en gammal bärbar dator, finns det någon verision jag kan installera där? För uBuntu 7.10 verkar ju inte fungera...  ???
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: vill testa linux på min gamla burk, hårdvarukrav?

Inlägg av rancor »

Om det måste vara någon Ubuntu-derivata är det nog Xubuntu som du skall testa:
http://www.xubuntu.org/

Klart mycket lägre systemkrav men 64 mb arbetsminne är nog lite för lite... Testa =)
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

För 6.06 LTS och Xubuntu gäller detta: "To run the Desktop CD at least 128 megabytes of RAM is required. To use the installed system at least 64 megabytes of RAM is required but 128 is recommended. At least 1.4 gigabytes of disk space is required.".
Källa: https://wiki.ubuntu.com/XubuntuDapperRe ... f7541d9b15

Jag tror därför inte att upplevelsen kommer att bli rättvis. Det är nog så att din hårdvara är lite för gammal för just något *ubuntu.

Hoppas någon annan kan rekommendera dig någon annan dist som har betydligt lägre systemkrav, själv vet jag inget som fungerar med 64Mb

// rancor
Användarvisningsbild
naprapat
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av naprapat »

tack för svaret grabben.
Men håller du inte med, det går och installera winxp på den utan problem och det flyter på bra. Då måste ju någon ubuntudist fungera....
...knas... jaja, jag ger inte upp än  :D
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

Med så lite ram skulle jag nog prova fluxbuntu...eller installera ett basic system utan X (m.h.a. alternate cd:n) och lägga på openbox och lite lättviktiga program. Men om du är nybörjare på linux så prova fluxbuntu eller Xubuntu (installera med xubuntu alternate-skivan eftersom du har för lite ram för livecd-installationen).
vanum est vobis ante lucem surgere
pell

Inlägg av pell »

hårdvarukrav:

"Once installed, Xubuntu can run with 64 MB RAM, but it is strongly recommended to have at least 128 MB RAM."

"Fluxbuntu uses 35-46mb of ram. If you have 64MB of ram we would definitely recommend having adequate swap space."

Jag kan starkt rekommendera Fluxbuntu, jag körde det några månader i somras och det var aldrig något strul.
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

om det inte absolut måste vara *buntu kan jag rekommendera
- DeLi Linux
- DSL (damn small linux)
som jag knöade in på en gammal Compaq Armada 1580 DT för inte så länge sen (80 MB RAM, 145 Mhz och 2 GB HD)
har därutöver också Feather Linux och Puppy Linux installerade på just den datorn, men misstänker att du inte skulle vara glad över fåtalet applikationer i Feather och att Puppy nog är i mesta laget kanske för 64 MB RAM :-/

P.S. Fluxbuntu vägrade starta på den datorn ... Även Vector linux gick INTE att köra i grafikläge - men du kanske har bättre tur :)
Senast redigerad av 1 alatariel, redigerad totalt 31 gånger.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"