Mer än 4 IDE-enheter på Gutsy
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Mer än 4 IDE-enheter på Gutsy
Hej
I och med Gutsys kernel 2.6.22-14-generic kan jag ej längre starta Ubuntu. Vid uppstart skymtar jag "To many IDE devices", jag använder fyra hårddiskar till raid samt en cdrom-läsare. Kollade runt lite och hittade i config-2.6.22-14-generic: CONFIG_IDE_MAX_HWIFS=4. Har självklart försökt kompilera min egen Ubuntu-kärna dock utan att lyckas komma igenom hela kompileringen. Jag har även provat Hardys 2.6.24-4-generic kärna, dock samma dumma konfiguration på den också.
Undrar först om det finns några bra alternativa kärnor till Ubuntu som man kan ladda ner dock lägst 2.6.22 och med CONFIG_IDE_MAX_HWIFS satt högre.
Annars brukar det vara svårt att kompilera sin egen Ubuntu kärna? Har ju gjort detta tiotalet gånger på Slackware men det var ju dock år sedan.
I och med Gutsys kernel 2.6.22-14-generic kan jag ej längre starta Ubuntu. Vid uppstart skymtar jag "To many IDE devices", jag använder fyra hårddiskar till raid samt en cdrom-läsare. Kollade runt lite och hittade i config-2.6.22-14-generic: CONFIG_IDE_MAX_HWIFS=4. Har självklart försökt kompilera min egen Ubuntu-kärna dock utan att lyckas komma igenom hela kompileringen. Jag har även provat Hardys 2.6.24-4-generic kärna, dock samma dumma konfiguration på den också.
Undrar först om det finns några bra alternativa kärnor till Ubuntu som man kan ladda ner dock lägst 2.6.22 och med CONFIG_IDE_MAX_HWIFS satt högre.
Annars brukar det vara svårt att kompilera sin egen Ubuntu kärna? Har ju gjort detta tiotalet gånger på Slackware men det var ju dock år sedan.
SV: Mer än 4 IDE-enheter på Gutsy
Har du kompilerat egna kärnor förut så är det lika "lätt" i Ubuntu. Iallafall om man ska ha vanilla. Ska man krångla med ubuntu-kärnan och bygga deb paket så kan det dock bli krångligt...
Men om man gör "som vanligt" så är det bara att köra.
Se:
http://sandnabba.se/kernel_howto
Men detta kan du säkert.
Men det verkar ju mysko med att man bara kan ha 4 IDE enheter. Ska se om jag hittar något i launchpad.
Men om man gör "som vanligt" så är det bara att köra.
Se:
http://sandnabba.se/kernel_howto
Men detta kan du säkert.

Men det verkar ju mysko med att man bara kan ha 4 IDE enheter. Ska se om jag hittar något i launchpad.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Hej, välkommen till Ubuntu-se
Man skulle ju kunna tänka sig att server-kärnan använder ett högre värde, kolla det. Annars är "How To Compile A Kernel - The Ubuntu Way" en bra guide.
Man skulle ju kunna tänka sig att server-kärnan använder ett högre värde, kolla det. Annars är "How To Compile A Kernel - The Ubuntu Way" en bra guide.
Tack för dom snabba svaren. En vanilla kärna hade varit gött, men jag kör md raid och har inte riktigt koll på vad som då behövs, om det nu i huvudtaget får plats i kärnan. Fast om jag kommer på vilka moduler som behövs för md raid så ska det inte vara allt för svårt att göre en egen initrd. Har md raid någon officiell hemsida, hittar ingen själv?
Provar ännu en gång att kompilera på "The Ubuntu Way", har ändrat /bin/sh -> /bin/bash istället för dash.
Provar ännu en gång att kompilera på "The Ubuntu Way", har ändrat /bin/sh -> /bin/bash istället för dash.
Saxat från menuconfig:
Alltså är det bara att aktivera Raid stödet för att det ska funka? MD, är det en förkortning för något? Det nämns då lite överallt där i hjälpsidan....config - Linux Kernel v2.6.24 Configuration
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────────── RAID support ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ CONFIG_BLK_DEV_MD: │
│ │
│ This driver lets you combine several hard disk partitions into one │
│ logical block device. This can be used to simply append one │
│ partition to another one or to combine several redundant hard disks │
│ into a RAID1/4/5 device so as to provide protection against hard │
│ disk failures. This is called "Software RAID" since the combining of │
│ the partitions is done by the kernel. "Hardware RAID" means that the │
│ combining is done by a dedicated controller; if you have such a │
│ controller, you do not need to say Y here. │
│ │
│ More information about Software RAID on Linux is contained in the │
│ Software RAID mini-HOWTO, available from │
│ <http://www.tldp.org/docs.html#howto>. There you will also learn │
│ where to get the supporting user space utilities raidtools.
- Konservburk
MD - Multiple DevicesEmil.s skrev: MD, är det en förkortning för något?
oki, försöker att statsa på en vanilla med md då. En konstig sak som hänt nu två gånger är att tarball:n från kernel.org blir korrupt. Kanske ska se över mitt filsystem, då detta är kanske är felet. Annars fastnar jag på:
make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-source-2.6.24'
CHK include/linux/version.h
CHK include/linux/utsrelease.h
CALL scripts/checksyscalls.sh
CHK include/linux/compile.h
LD lib/built-in.o
GEN .version
UPD include/linux/compile.h
CC init/version.o
LD init/built-in.o
LD .tmp_vmlinux1
ld: security/built-in.o: bad reloc symbol index (0xa05 >= 0x686) for offset 0x2101 in section `.debug_info'
security/built-in.o: could not read symbols: Bad value
make[1]: *** [.tmp_vmlinux1] Error 1
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-source-2.6.24'
make: *** [debian/stamp-build-kernel] Error 2
Annat som har blivit fel har jag bara kryssat bort i xconfig, men detta har jag inte hittat.
LD lib/built-in.o
GEN .version
CC init/version.o
LD init/built-in.o
LD .tmp_vmlinux1
ld: security/built-in.o: bad reloc symbol index (0xa05 >= 0x686) for offset 0x2101 in section `.debug_info'
Annat som har blivit fel har jag bara kryssat bort i xconfig, men detta har jag inte hittat.
Hm, det där var ju riktigt mysko. Byggde iallafall 2.6.24 här om dan utan problem.psynoise skrev: oki, försöker att statsa på en vanilla med md då. En konstig sak som hänt nu två gånger är att tarball:n från kernel.org blir korrupt. Kanske ska se över mitt filsystem, då detta är kanske är felet. Annars fastnar jag på:
LD lib/built-in.o
GEN .version
CC init/version.o
LD init/built-in.o
LD .tmp_vmlinux1

Testa med sista 2.6.23...