Hittar inte min Palm

MarkShelby

Hittar inte min Palm

Inlägg av MarkShelby »

Har en gammal Palm Tungsten E som jag fick för mig att använda igen, men tyvärr hittar inte ubuntu enheten alls när jag ansluter den med USB kablen. Den borde väl monteras på skrivbordet? Hur ska jag få Ubuntu att hitta min Palm?
lennart_sj
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

SV: Hittar inte min Palm

Inlägg av lennart_sj »

Överst till höger på panelen finns "Program". Längst ner i menyn hittar du "Lägg till/Tabort program"
Om du skriver  "Palm" i sökrutan hittar du två alternativ:
Palm OS-enheter och
Kpalm DOC
Markera dem och och klicka på "Verkställ ändringar"
Efter installationen hittar du dem under "Program/Kontor"

Jag har provat dem och de är inte perfekta men fungerar någorlunda. Det kan möjligen bli lite olika beroende på vilken PalmOS-version man har.
Prova. Det kostar inget  ;D
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

Palm-os enheter hade jag provat innan och det funkade inte.
Provat alla olika sökvägar till palmen som finns:
/dev/pilot
usb:
/dev/ttyUSB0
/dev/ttyUSB1
/dev/ttyS0
/dev/ttyS1
Även testat alla USB portar i datorn (hade problem med en minneskort läsare som bara fungerade i en USB port), Testade nu programet Kpilot och ingen vidare tur där heller. :(
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det finns väl ett set Palm-applikationer inbyggt i ubuntu, ligger gömda under inställningar eller administration. Testa gå in i "á la carte" - heter väl "anpassa meny" i inställningar har jag för mig, och titta runt där...
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

farmfield skrev: Det finns väl ett set Palm-applikationer inbyggt i ubuntu, ligger gömda under inställningar eller administration. Testa gå in i "á la carte" - heter väl "anpassa meny" i inställningar har jag för mig, och titta runt där...
Fattar inte riktigt vad du menar, palm-os enheter ligger under inställningar är det de du menar? Men borde inte palmen bli monterad och en ikon ploppa upp på skrivbordet när jag ansluter den med USB kabeln?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Nej, verkar inte som en Palm normalt poppar upp som ikon - men det går att lösa så ett SD-kort i Palmen gör det. Här har du en how-to:

http://www.computechgroup.com/?p=274
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

farmfield skrev: Nej, verkar inte som en Palm normalt poppar upp som ikon - men det går att lösa så ett SD-kort i Palmen gör det. Här har du en how-to:

http://www.computechgroup.com/?p=274
Tyvärr funkar inte guiden för min Palm verkar som Tungsten E inte har någon drive mode. Är det då helt kört att synka mot ubuntu?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hmm, det borde det väl inte vara, då hade väl Palm-grejerna i inställningar tagits bort... Du har testat att starta Gnome Pilot och j-pilot och försökt synka eller..?
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

Japp och ingen av dom hittar min Palm. Kan man på något sätt se om ubuntu märker att jag anslutit min Palm?
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

i terminalen:

Kod: Markera allt

lsusb
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hmm, jo... Öppna terminalen och skriv lsusb så ser man fört och främst att systemet iaf identifierar den som en Palm.

* lsusb = List USB (-devices)
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

Hmm Ubuntu ser inte palmen över huvudtaget, låter ju inte så lovande.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Googling på "tungsten e" gutsy ger inte heller några klara träffar tyvärr...  :-[ Sry.
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

farmfield skrev: Googling på "tungsten e" gutsy ger inte heller några klara träffar tyvärr...  :-[ Sry.
Nej jag har också googlat utan att finna nått.  :-\
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Jag har en palm lifedrive som fungerar att synka. Dock funkar inte automatisk montering av den inbyggda hårddisken, sd-kortet funkar. Den inbyggda hårddisken kräver manuel montering. Detta fungerade i tidigare versioner av ubuntu.

Vi får se om vi inte kan sparka igång tungsten e också. Jag beskriver hur jag har gjort med min lifedrive. Kanske du kan göra samma? Om du följer nedan hade jag först tagit bort palm-enheten under "system -> inställningar -> palmos-enheter, detta för att inte förvirra systemet.

1- Installera jpilot, jpilot-plugins, pilot-link

2- Starta terminalen, skriv "sudo nano /etc/modules" (vi ska ladda modulen visor som ubuntu behöver för att komma till tals med palmen) och lägg till "visor" i slutet av filen. Spara filen genom att trycka ctrl+o (som i Oskar) och avsluta med ctrl+x.

3- Starta om datorn

4- Starta jpilot och konfigurera anslutningen till /dev/ttyUSB0 (noll)

5- Plugga in palmen och starta hotsync från palmen, klicka sedan på cancel och vänta tills palmen slutat att försöka synka. (detta för att ubuntu ska skapa genvägar och systemfiler på rätta ställen)

6- Starta sedan hotsync från palmen igen, och klicka sedan på hotsync i jpilot, förhoppningsvis går det hela igång.
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

axel112 skrev: Jag har en palm lifedrive som fungerar att synka. Dock funkar inte automatisk montering av den inbyggda hårddisken, sd-kortet funkar. Den inbyggda hårddisken kräver manuel montering. Detta fungerade i tidigare versioner av ubuntu.

Vi får se om vi inte kan sparka igång tungsten e också. Jag beskriver hur jag har gjort med min lifedrive. Kanske du kan göra samma? Om du följer nedan hade jag först tagit bort palm-enheten under "system -> inställningar -> palmos-enheter, detta för att inte förvirra systemet.

1- Installera jpilot, jpilot-plugins, pilot-link

2- Starta terminalen, skriv "sudo nano /etc/modules" (vi ska ladda modulen visor som ubuntu behöver för att komma till tals med palmen) och lägg till "visor" i slutet av filen. Spara filen genom att trycka ctrl+o (som i Oskar) och avsluta med ctrl+x.

3- Starta om datorn

4- Starta jpilot och konfigurera anslutningen till /dev/ttyUSB0 (noll)

5- Plugga in palmen och starta hotsync från palmen, klicka sedan på cancel och vänta tills palmen slutat att försöka synka. (detta för att ubuntu ska skapa genvägar och systemfiler på rätta ställen)

6- Starta sedan hotsync från palmen igen, och klicka sedan på hotsync i jpilot, förhoppningsvis går det hela igång.
Nej funkar tyvärr inte, Jaja kanske inte är hela världen om den inte synkar fast det hade varit kul.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Jag har läst någonstans att det kan göra skillnad om man ställer in överföringshastigheten i jpilot-inställningar. Jag har min inställd på 57600. Prova det och försök synka.

Om det inte går - starta en terminal och skriv

sudo tail -f /var/log/messages
och klistra in de raderna här så kanske vi kan fundera vidare.
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

nej funkade inte när jag ändrade hastigheten heller. Detta fick jag upp när jag körde kommandot.

oscar@oscar-laptop:~$ sudo tail -f /var/log/messages
Jan 31 16:12:06 oscar-laptop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/wlan0 for sub-path wlan0.dbus.get.host_name
Jan 31 16:12:06 oscar-laptop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/wlan0 for sub-path wlan0.dbus.get.nis_domain
Jan 31 16:12:06 oscar-laptop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/wlan0 for sub-path wlan0.dbus.get.nis_servers
Jan 31 16:12:08 oscar-laptop kernel: [  241.772000] wlan0: duplicate address detected!
Jan 31 16:30:24 oscar-laptop -- MARK --
Jan 31 16:50:26 oscar-laptop -- MARK --
Jan 31 17:10:26 oscar-laptop -- MARK --
Jan 31 17:30:26 oscar-laptop -- MARK --
Jan 31 17:50:26 oscar-laptop -- MARK --
Jan 31 18:10:26 oscar-laptop -- MARK --
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Körde du tail... precis efter du försökte att synka?
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

axel112 skrev: Körde du tail... precis efter du försökte att synka?
japp
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"