Laptop med extern skärm och/eller tv-out...
Laptop med extern skärm och/eller tv-out...
Hej.
Jag har en hp (compaq) nc6000 laptop som fungerar bra, mitt enda problem är att jag också har en 22-tums skärm (för att se på film etc.). När jag kopplar inte skärmen så fungerar allt ganska bra egentligen förutom att det är en klon av laptopskärmen, dvs att även den externa skärmen har 1024x768 i upplösning. Skärmen är gjord för 1680x1050.
Testade att ändra i xorg.conf, och genom att lägga till 1680x1050 först bland upplösningarna lyckades jag ändra upplösning. Men då fick jag samma upplösning på laptopskärmen, plus att hela datorn blev extremt seg och helt oanvändbar...
Är också intresserad av att koppla in tv:n som skärm, vilket jag har också har gjort. Resultatet var en svart-vit klon av laptopskärmen.
Har även testat det självklara; att gå in i "Skärmar och grafik" under Administration. Där får jag inte mkt att fungera alls.
(Antar att jag inte kan ha både tv och extra skärm plus laptopskärmen inkopplade samtidigt?)
(Är nästan helt säker på att)
jag har:
pentium m 1600 mhz
Ati radeon 9600 (mobile)
512 mb ram
Det störiga är att allt fungerade bra när jag (för ca 1 år sedan) använde windows.
Jag har en hp (compaq) nc6000 laptop som fungerar bra, mitt enda problem är att jag också har en 22-tums skärm (för att se på film etc.). När jag kopplar inte skärmen så fungerar allt ganska bra egentligen förutom att det är en klon av laptopskärmen, dvs att även den externa skärmen har 1024x768 i upplösning. Skärmen är gjord för 1680x1050.
Testade att ändra i xorg.conf, och genom att lägga till 1680x1050 först bland upplösningarna lyckades jag ändra upplösning. Men då fick jag samma upplösning på laptopskärmen, plus att hela datorn blev extremt seg och helt oanvändbar...
Är också intresserad av att koppla in tv:n som skärm, vilket jag har också har gjort. Resultatet var en svart-vit klon av laptopskärmen.
Har även testat det självklara; att gå in i "Skärmar och grafik" under Administration. Där får jag inte mkt att fungera alls.
(Antar att jag inte kan ha både tv och extra skärm plus laptopskärmen inkopplade samtidigt?)
(Är nästan helt säker på att)
jag har:
pentium m 1600 mhz
Ati radeon 9600 (mobile)
512 mb ram
Det störiga är att allt fungerade bra när jag (för ca 1 år sedan) använde windows.
Nvidia Geforce 7050PV
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Laptop med extern skärm och/eller tv-out...
Huruvida din dator klarar att köra skärmarna som separata enheter vet jag dessvärre inget om men kan säga att s/v på TV'n brukar handla om att du inte ställt in TV'n på att ta emot s-vhs. Oftast är det AV2 som har ett "s"-läge (AV2-S) och då får du färg. 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Finns en kanal på TVn som heter ext och en som heter svhs, båda har bild och är svartvita.farmfield skrev: Huruvida din dator klarar att köra skärmarna som separata enheter vet jag dessvärre inget om men kan säga att s/v på TV'n brukar handla om att du inte ställt in TV'n på att ta emot s-vhs. Oftast är det AV2 som har ett "s"-läge (AV2-S) och då får du färg.![]()

TVn är en Philips (bildrör) med ett fåtal år på nacken...
Nvidia Geforce 7050PV
- farmfield
- Kontakt:
Mkt märkligt. Ubuntu har inget att göra med det där utan det är datorn/grafikkortet som skickar signalen... 

Tror du har rätt. Provade att starta win (första gången på ett knappt år) och där var det samma sak; svartvitt. Kanske är fel på kabeln...?farmfield skrev: Mkt märkligt. Ubuntu har inget att göra med det där utan det är datorn/grafikkortet som skickar signalen...![]()
Är en s-video>RCA>scart
S-video-kontakten ser ut såhär http://akamaipix.crutchfield.com/graphics/infolib/homelib/hSVideoConnector.jpg
Man kanske skulle ta bilden till TVn från VGA-uttaget?
Nvidia Geforce 7050PV
- farmfield
- Kontakt:
RCA kallas "composite" när man skickar video igenom den. Den skall gå att köra på vanligt Ext/AV-läge med färg - fast med halvkass bild. S-VHS blir betydligt bättre bild dock så kör S-VHS till S-VHS till en scart-adapter in i TV'n och AV2S-läge så är jag hyfsat säker på att du får färg! 

Då blir det väl helt enkelt till att handla lite nya kablar...
Ingen som vet om jag kan ha 22-tumsskärmen och laptopskärmen ihop, med extended desktop eller vad det kallas?
Ingen som vet om jag kan ha 22-tumsskärmen och laptopskärmen ihop, med extended desktop eller vad det kallas?
Nvidia Geforce 7050PV
- farmfield
- Kontakt:
Det är svårt att svara på eftersom det är olika på olika bärbara. Vissa kan bara hårdvaru-klona skärmbilden på en extern skärm, andra har två separata utgångar (en intern för laptopens skärm och en extern) och då kan du köra twinview och den biten. 

Ok, hur vet jag vad min klarar av...?farmfield skrev: Det är svårt att svara på eftersom det är olika på olika bärbara. Vissa kan bara hårdvaru-klona skärmbilden på en extern skärm, andra har två separata utgångar (en intern för laptopens skärm och en extern) och då kan du köra twinview och den biten.![]()

Köpte en S-video -> scart -sladd och då fick jag direkt färg på TVn

Nvidia Geforce 7050PV