Finns det något Ubuntu-program som kan automatisera surfning?
Min internetuppkoppling kopplar ibland ner "utan orsak". Då kan det hjälpa att öppna routerns web-interface och klicka knappen "Connect". Det skulle vara skönt att slippa gå upp mitt i natten och kolla om förbindelsen fortfarande är uppe och, om den inte är det, öppna routerns websida och klicka "Connect".
Den kod i routern som alstrar knappen man skall klicka ser ut ung. så här:
Kod: Markera allt
document.write("<INPUT type=button value='"+button_value+"' onClick=Connect_function(current.form,'"+button_type+"')>");
Det finns nog många situationer där jag skulle vara mycket hjälpt av automatiserad surfning. En del surfning är mycket rutinbetonad, min uppkoppling är dessutom ganska långsam och en hel del tid går åt till att vänta att sidor laddas. Bara några exempel:
* Jag har ett mailkonto där jag regelbundet måste logga in för att det inte skall suddas.
* Att öppna min mailbox (via webläsaren) och ladda ner dom sidor som visar nya mail, om det kommit några
* Att Googla på en söksträng och ladda ner dom tio första söksvaren (med min långsamma uppkoppling måste jag vänta en hel del)
* Gå till min profil i ubuntu-se forum och kolla om någon svarat på mitt inlägg och i så fall meddela mig på något sätt, ex. skicka e-post
Jag antar att programmet skulle innehålla basala funktioner som att ladda ner sidor, fylla i lösenord och liknande formulär, klicka "submit"-knappar, följa länkar etc
Hur programmet skulle realiseras vet jag inte? Finns det program som lagrar makros som styr den web-läsare man har? Finns det kommandorads-styrda webläsare, där man helst kan lägga in villkor?
Själv har jag just provat lite med att använda cURL (från terminalen) för att fylla i webformulär och klicka FORM/GET, POST och andra knappar som t.ex. startar javaskript rutiner. jag är ovan vid cURL och det går ganska trögt. Jag skulle kanske istället införskaffa ett program som automatiserar en del trist och tidsödande surfande. Finns det något sådant program till Ubuntu? Tacksam för tips

EDIT: Kom just på ... E-post-underrrättelse-funktionen finns ju förstås redan i forum, men man kan ju tänka sig liknande situationer