Första intrycket av forumet?

Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Första intrycket av forumet?

Inlägg av Urban Anjar »

Jag utgår också ifrån att de som håller på med systembytet läser noga här och tar till sig alla goda förslag. Nåväl, allt går kanske inte att göra -- inte ens med phpbb3 --- men förhoppningsvis kommer mycket att bli bättre.

Jag uppmanar också alla att ha tålamod. Just nu gör vi inte mycket nytt när det gäller forumet utan fokuserar krafterna på det nya.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag själv har påpekat någon annanstans att vi saknar en direktlänk från forumets första-
sida, direkt till portalen. Det skulle jag önska att vi skulle kunna ha.
Det måste vi givetvis fixa.
Jag utgår också ifrån att de som håller på med systembytet läser noga här och tar till sig alla goda förslag.
Givetvis.  :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Patric
Kontakt:

Inlägg av Patric »

Tja, jag har ju inget att tillägga vad gäller förbättringar, för jag är lite för ny för det, men jag kan ju i all vänskaplighet delge mina första intryck av forumet som sådant, bara för att jag har skriv diarré ;)

Jag kom hit då jag tröttnat på i stort sett allting vad M$ står för och sökte mig ett OS som helt och fullt baseras på Open Source, och Linux är ju följdaktligen ett sådant, och kanske det "enda" om detta har jag egentligen ingen åsikt.

Jag har alltid varit M$'are av ohejdad vana, men genom yttre tryck kommer jag snarast att ta första steget mot en friare värld, hehe. Och förhoppningsvis bättre sådan oxå. Har testat LIVE CD'n förstås, och förstår att det inte går att jämföra med installation, men såg ändå stora fördelar och förbättringar gentemot M$ (bara det funkar för mig, och det bör det väl göra till slut då andra kör helt på Ubuntu). dock blir man lite... rädd, njae... kanske inte rädd, men jag byter inte rakt av. Kör nog parallelt ett tag för att smyga in Ubuntu i mitt liv, och går det som jag tror händer det ganska snart.

Forumet, ja... Mina första intryck är mö positiva. Jag har bara upplevt ett forum tidigare med i stort sett enbart positiv respons på allt och allas enträgna upprepade frågor, sökfunktionen till trots ;) Och det är snewscms.com, ett forum som tillhanda håller stöd, support och programvaruutveckling kring ett enkelfils CMS kallat, sNews. Där är jag tillika administratör och "positivitetschamp" ;). Det är min roll, då jag inte kan mycken PHP och på så sett kan assistera annat än i enstaka enklare fall.

Så, intrycken härifrån är kalas. Hjälpsamma administratörer, och medlemmar, tålamod, glädje, och en aldrig sinande positiv inställning till Ubuntu, Open Source och att emottaga nya medlemmar som mig själv som förmodligen ställer fullkomligt självklara frågor.

Uppriktigt tack, och förhoppning om att ni lyckas hålla forumet rent från drägg, och negativnissar som förpestar dagens forum i allt högre grad. No Mercy är en juste policy efter att någon upprepat ett sämre beteende för andra gången.

Tack - Patric.
Senast redigerad av 1 Patric, redigerad totalt 24 gånger.
"Det är när man känner doften av sin egen avföring som man börjar undra vem man egentligen är." - Arne Anka
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Hej Patrik och välkommen till en "friare värld"...

Det där med att köra parallellt ett tag är nog en bra idé. Det var så jag själv började någon gång i somras eller våras. Dock fann jag att det gick snabbare än jag trodde att vänja sig och även om jag fortfarande har en (liten) Windowspartition på min dator så använder jag den nästan aldrig. Jag kommer säkert att använda Windows lite mer, tillfälligtvis framöver, mest för att avlyssna USB-porten som en skrivare är kopplad till som inte har stöd för linux, för att förhoppningsvis kunna skriva en grundläggande Linux-drivrutin till den så att man kan använda den hjälpligt i Linux.

Nu har jag visserligen en kort bakgrund i Unix, men det var inte på någon som helst avancerad nivå, så jag tror inte jag var så värst mycket hjälpt av det. Dock har väl övergången mildrats för min del i och med att jag inte är särskilt spelintresserad.

Okej, det var kanske inte detta som tråden handlade om egentligen, ville bara framföra en liten välkomsthälsning.

J.R.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Jag tycker forumet innehåller på tok för mycket gulligull. Man måste kunna kräva av en som är ny i GNU/Linux att han/hon tar sig tid att läsa manualsidorna. Gör vi inte det så får vi en användarkrets som är lika lat som den Windows har idag. Ibland kan en ny användare må bra av ett RTFM.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Sid skrev: Jag tycker forumet innehåller på tok för mycket gulligull. Man måste kunna kräva av en som är ny i GNU/Linux att han/hon tar sig tid att läsa manualsidorna. Gör vi inte det så får vi en användarkrets som är lika lat som den Windows har idag. Ibland kan en ny användare må bra av ett RTFM.
Du menar väl PCFOSQBYSY? ;) (Please Check For Other Similar Questions Before You Submit Yours)

Nu är det faktiskt vårat gullande och ödmjuka omhändertagande som gjort forumet så populärt, någon som har synpunkter på det? :)

Givetvis är det bra om man får tillgång till manualer, men många känner inte ens till kommandot "man", och jag har fortfarande sjukt svårt att tolka många programs manualer. Lite överskattade är dem faktiskt, och dessutom väldigt sällan på Svenska.
Sid

Inlägg av Sid »

upnorth skrev:
Sid skrev: Jag tycker forumet innehåller på tok för mycket gulligull. Man måste kunna kräva av en som är ny i GNU/Linux att han/hon tar sig tid att läsa manualsidorna. Gör vi inte det så får vi en användarkrets som är lika lat som den Windows har idag. Ibland kan en ny användare må bra av ett RTFM.
Du menar väl PCFOSQBYSY? ;) (Please Check For Other Similar Questions Before You Submit Yours)

Nu är det faktiskt vårat gullande och ödmjuka omhändertagande som gjort forumet så populärt, någon som har synpunkter på det? :)

Givetvis är det bra om man får tillgång till manualer, men många känner inte ens till kommandot "man", och jag har fortfarande sjukt svårt att tolka många programs manualer. Lite överskattade är dem faktiskt, och dessutom väldigt sällan på Svenska.
Överskattade?

Jag har lärt mig allt jag kan om GNU/Linux genom "man" Har du ett bättre knep?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Sid skrev: Överskattade?

Tja, jag har frågat och fått svar på det mesta här i forumet. :)

Visst, jag erkänner villigt att jag varit lat och inte googlat mm och lärt mig allt från scratch. Men jag vill att Ubuntu ska få växa utan krav på den typen av inlärning och därför vill jag att det här forumet ska vara en så smidig väg som möjligt för så många som möjligt.

Nu är jag inte direkt den flitigaste bland supportrar, men jag kan bara pidgin och FF än, använder knappt något annat själv.
Sid

Inlägg av Sid »

upnorth skrev:
Sid skrev: Överskattade?

Tja, jag har frågat och fått svar på det mesta här i forumet. :)

Visst, jag erkänner villigt att jag varit lat och inte googlat mm och lärt mig allt från scratch. Men jag vill att Ubuntu ska få växa utan krav på den typen av inlärning och därför vill jag att det här forumet ska vara en så smidig väg som möjligt för så många som möjligt.

Nu är jag inte direkt den flitigaste bland supportrar, men jag kan bara pidgin och FF än, använder knappt något annat själv.
Jag tycker att det här forumet är väldigt trevligt. Dock skulle jag inte vända mig hit om jag hade problem eftersom det är mer eller mindre förbjudet att skriva kommandon i supporttrådar
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Sid skrev:
Jag tycker att det här forumet är väldigt trevligt. Dock skulle jag inte vända mig hit om jag hade problem eftersom det är mer eller mindre förbjudet att skriva kommandon i supporttrådar
Förbjudet är det inte. Men är det en nybörjare som vill ha hjälp kan man ju vara lite extra tydlig över vad kommandot gör. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Hund skrev:
Sid skrev:
Förbjudet är det inte. Men är det en nybörjare som vill ha hjälp kan man ju vara lite extra tydlig över vad kommandot gör. :)
Den som svarar först råkar kanske vara en sådan som alltid använder terminalen och ett kommandobaserat svar är MYCKET bättre än inget svar alls. Däremot är det bra om någon i efterhand kompletterar tråden med en grafisk lösning på problemet om det finns en sådan. Detta gäller då främst i de tavlor som vänder sig till nybörjare.

Vad gäller RTFM1), så är det naturligtvis bra om folk, nybörjare, såväl som gamla rävar använder vår dokumentation, den inbyggda dokumentationen, gamla forumtrådar, Google osv, men det är inte ett krav. Det kan vara svårt att hitta rätt dokumentation även för oss som är hyfsat vana och rent omöjligt för nybörjaren ibland.
Tipsa däremot gärna på ett finkänsligt sätt om bra kompletterande läsning eller källorna som du själv använde för att hitta svaret.

Vår och Ubuntus popularitet bygger på att vi är hjälpsamma. Fortsätt lugnt på den linjen. Låt er inte förledas!

---
1) Read The F* Manual
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Patric
Kontakt:

Inlägg av Patric »

@ JR - Tackar så mycket för välkomnandet ;)

@ Alla - Och efterföljande "debatt", hehe... som vanligt är det delade meningar. En del tycker att man ska kräva att nya läser in sig först och andra förespråkar den mjukare linjen. Finns naturligtvis fördelar med båda, den första... Man får ett "renare" forum och lite mer "proffsiga" nybörjare. Den andra linjen skaffar oss mer "kladd" i forumet och ett upprepande utan dess like, men i gengäld nöjda medlemmar, och kanske en och annan Ubuntuist, som annars hade tröttnat och lämnat in.

Så vinsterna får väl ställas mot varann och en gyllene medelväg inledas, kanske... Jag kan hålla med om (här vet jag inte men på många andra forum) att ett grundkrav kunde vara att man åtminstone försöker söka först, för att sedan posta en fråga när man inte finner på svaret... Vilket man kanske inte gör eftersom man inte vet hur man ska ställa sök kriterierna för ett nytt OS. en annan väg är ju att om jag ställer en undran som redan finns svar på. Hänvisa till den tråden och stäng min, på så sätt har jag ju fått hjälp, men är oxå påvisad den rätta tråden som faktiskt fanns från början, om jag hade sökt rätt på den ;)

Ah, vem är jag att gno på så här ? Jag ville bara tacka för det trevliga klimatet, och det  har jag gjort.

Snart igång... Har inte fått min burk ännu, men den kommer snart. Så på återseende ;)
"Det är när man känner doften av sin egen avföring som man börjar undra vem man egentligen är." - Arne Anka
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

axel112 skrev: Trevligt! Men inte ge upp på mp3spelaren. Det mesta brukar gå att få igång. Vilken modell är det (om du vill prova)? /axel112
Svara gärna på detta, men i en ny tråd under någon hårdvaru-tavla ;)
Användarvisningsbild
Dancer
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Dancer »

Jag är sprillans ny här, reggade mig för ganska exakt ett dygn sedan, har ställt några frågor och är imponerad och glad över de snabba svaren! Här är mina svar på trådens frågor:

Svarstid: Jag kollade nyss och såg att jag har fått svar inom ca en kvart och min känsla är att jag fick kanonsnabbt svar!

Faddrar: En jättebra idé! Men hur vet jag vem jag ska välja......? Det är min erfarenhet att det kan vara svårt att göra sig förstådd i skrift. Att ha kunskap innebär inte per automatic att man har pedagogiken. Jag är helnöjd med de svar jag hittills fått, så detta är absolut ingen värdering av dem, (eller ni som svarat, jättemycket tack!) men jag väljer ändå att kanske själv framöver kunna "se" vem jag ska välja......  ???... å andra sidan lär jag mig mer hela tiden.... ::)

Atmosfären: Behaglig och vänlig! Jag har endast besökt Nybörjarforumet, förstås, men ändå! Jag är varken lat eller dum, men hyfsat tekniskt begåvad, däremot lättstressad och en sak är ju klar; hade jag fått ett RTFM-svar hade jag aldrig mer tittat in här..... ;)

Struktur/layout: Ja, för mig känns den lite... ja, nog lite otydlig. Det känns som att blicken irrar runt för att hitta.....vad? Jag har vana från många andra diskussionsforum  och gör därför den jämförelsen. Men, det är också möjligt att det är en vanesak, jag kom ju hit nyss.

Förväntningarna: Som sagt, lättstressad hade jag tämligen hög puls första gången jag kom hit och fann dessutom "fel färger" (ja, jag vet, estetiken ska inte diskuteras...), men jag blev glatt överraskad av det snabba svaret. Jag har också tagit mig tiden  8) att läsa igenom hela den här tråden och finner himla bra svar från upnorth och Urban Anjar. Tack för er klokskap! Det finns en del i era svar som jag finner värt att fokusera på, så jag återkommer om en stund i det.
Senast redigerad av 1 Dancer, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Dancer

Inlägg av Dancer »

OOps! Jag såg just att det finns en presentation av faddrar! Ska läsa där!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Haha, trevligt att höra! :)

Förresten, du fick mig att undra ytterligare en sak: hur hittade du hit?

Gissningsvis hittar de flesta hit via Google eller genom att få en länk av en polare. Vi (eller portalgruppen alltså) håller på att bygga om stora delar av webbplatsen ubuntu-se.org som bl.a. ska få en smartare förstasida med tydliga länkar till forumet och dokumentation.

Ska bli intressant att läsa din analys förresten ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kan bara instämma :)

Välkommen hit Dancer och har du bra förslag när det gäller strukturen på forumet är de mer än välkomna. Vi jobbar hårt på det, ändå kan jag hålla med om att det borde kunna bli mer överskådligt. Frågan är bara hur.

Välkommen hit!
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Vag är Pidgin och FF ? Vad har jag för nytta av det ?
Använder Evolutions för e-post, meddelanden, kalender och påminnelser.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

christer skrev: Vag är Pidgin och FF ? Vad har jag för nytta av det ?
Använder Evolutions för e-post, meddelanden, kalender och påminnelser.
<a class="postlink" href="http://www.pidgin.im">http://www.pidgin.im</a> - populär chattklient (kan jämföras med Live MSN Messenger).
FF är en vanlig förkortning på Firefox: http://www.mozilla.com/en-US/firefox/ - en väldigt populär webbläsare.
Användarvisningsbild
Dancer

Inlägg av Dancer »

upnorth skrev:
Ska bli intressant att läsa din analys förresten ;D
Eh... nja, nu har jag kanske lovat för mycket... Jag fick nog sagt det mesta till er två i mitt första inlägg, för nu iaf. Jag tycker det är viktigt att uppmuntra och berömma istället för motsatsen och att ge uppmärksamhet åt det positiva handlingsmönstret, inte tvärtom.... ;)
Senast redigerad av 1 Dancer, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"