Två nätverkskort i ubuntu

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
luddju

Inlägg av luddju »

Hej, jag är nybörjare på linux och fattar helt enkelt inte hur man skall göra. Jag har gått igenom de flesta poster här och finner ingen lösning på hur jag skall göra. Jag har installerat ubuntu i en dator med två hårddiskar, i denna dator vill jag dela ut min sekundära hård-disk så att min andre dator ( winxp home) kan läsa och skriva till denna disk och jag vill gärna ha internet på min xp maskin, jag har alltså två nätverkskort i ubuntu datorn och ett i xp maskinen, jag har laddat ner samba och längre än så kom jag inte, jag har korsad nätverkskabel, någon som kan föklara för mig ?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej och välkommen :)

Det första du ska göra är att få ubuntu maskinen ut på internet. Konfigurera ena nätverkskortet till att vara det externa. Antingen har du fast ip eller dynamisk (dhcp).

Det andra nätverkortet konfigurerar du att ha en fast ipadress och du startar en dhcpserver som delar ut ipadresser. XP burken konfigurerar att få adress via dhcp.

Sedan konfigurerar du routing och nat. Jag använder mig av ett textbaserat skript (som sätter upp min brandvägg). Men det finns andra alternativ tex shorewall. Det finns ett webmin-shorewall paket för att administrera detta via en webbrowser.

När brandväggen är på plats kan du börja med samba.

Hoppas att detta kan ge dig idéer om hur du ska komma vidare. Jag kommer tyvär inte ihåg alla detaljer :rolleyes:
luddju

Inlägg av luddju »

Hej !

Jag har ubuntmaskinen som internetmaskin, fungerar bra, jag har dynamisk IP från Comhem. Hur konfigurerar jag det andra nätverkskortet ? Skall jag bara välja i Nätverksinställningar att det skall ha en statisk IP och skriva in en godtycklig IP adress ?
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

ja, men en godtycklig adress som börjar på 192.168.x.x
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
luddju

Inlägg av luddju »

Nu har jag skrivit in att det skall ha en Statisk IP och skrivit in 192.168.x.x, sen skulle jag starta en DHCP server som delade ut IP adresser, hur gör jag det i ubuntu ?
luddju

Inlägg av luddju »

Tackar för tipsen, men jag får det helt enkelt inte att fungera, har följt guiderna till dapper och edgy, men det vill sig inte, står att min configfile är fel, kommer upp i terminalen att det inte hittar kortet, men det finns i nätverksinställningar, tar det lugnt med detta några dagar !
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

x:en i mitt inläggt var menat som stjärnor, alltså 192.168.(något mellan 0 och 255).(något mellan 0 och 255)
(t ex då 192.168.1.1 eller 192.168.0.50)

Det kan nog vara där det är fel i din konfig, om du nu skrev 192.168.x.x istället för en hel adress.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
luddju

Inlägg av luddju »

Ja, nä jag skrev inte x, jag skrev siffror, får kolla mer på detta, jag får helt enkelt gå igenom guiderna igen
Okänd

Inlägg av Okänd »

Inte riktigt klar på vad det är för problem du har men jag tror det kan vara något sånt här;

1 - WXP har ip 192.168.1.100, kallas eth5 nertill.
2 - Ubuntu har 2 NIC, eth0 har dhcp
3 - eth1 har 192.168.1.1
(Se ipnummer som exempel)

ETH0 kopplas till internet och får ett ip av din ISP.
ETH1 kopplas till antingen en switch eller till ETH5
ETH5 kopplas till antingen en switch eller till ETH1

För att konfigurera Ubuntu's fil så skriver du; sudo vim /etc/network/interfaces

I denna tråd visar jag hur det ska/kan stå i den filen http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=1310
luddju

Inlägg av luddju »

Hej Rookie och alla andra, nu har jag gjort som du har skrivit, men jag får det fortfarande inte att fungera ?
Skall jag med ditt förslag ändå starta en DHCP server, eller skall jag skriva in det statiska IP:et i WXP, om jag nu skall skriva in IP:et i XP så vill den ha DNS också, vad skall jag då skriva där '?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag förstår inte varför du ska ha en egen DHCP server ...
Du vill väl ut på internet med en dator? eller vill du ut med alla?
För att krångla till det i sånna lägen så kan du sätta upp en NAT lösning på din ubuntu, ( finns säkert nått ubuntu program för det ) i och med du bara har 2 datorer så behöver du i så fall ingen switch eller router.
En NAT lösning skulle i så fall se ut så här;

ETH0 till internet, ETH0 får ip av ISP via deras dhcp (du behöver ingen egen dhcp server)
ETH1 blir till lokalt (bunden till din WXP) med statiskt ip
ETH5 har statiskt ip och gateway blir ETH1's ip

För DNS i XP - skriv in din ISP's DNS'er och för DNS i ubuntu så skriver du i filen /etc/resolv.conf
Vad som står i den filen är din ISP's DNS suffix ( till exempel comhem.se ) och ip nummer till DNS servrar

search XXX
111.111.111.111
luddju

Inlägg av luddju »

Nä, jag behöver bara internet på 1 dator. Det börja ta sig, nu ser XP linuxdatorn, ha tålamod med mig :), men nu försöker jag dela ut en mapp via samba nu står det så här i XP ludde-desktop server ( Samba Ubuntu) (Ludde-desktop ), men mappen kommer inte upp i XP, så nu har jag gjort något fel igen, hur rättar jag till detta ?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="luddju"]Nä, jag behöver bara internet på 1 dator. Det börja ta sig, nu ser XP linuxdatorn, ha tålamod med mig :), men nu försöker jag dela ut en mapp via samba nu står det så här i XP ludde-desktop server ( Samba Ubuntu) (Ludde-desktop ), men mappen kommer inte upp i XP, så nu har jag gjort något fel igen, hur rättar jag till detta ?[/quote]
Jag förmodar du fått till det med nätverket då ?
Samba - du behöver en användare till samba, det skapar du med sudo smbpasswd -a username (bäst är att ta det username du har på din WXP och samma pwd = minst problem för dig då)
I /etc/samba så ligger det en fil som heter smb.conf - i vissa system så heter den smb.conf_example, om det gör det hos dig så är det bara att göra en sudo cp smb.conf_example smb.conf
Efter det så får du konfigurera samba, antingen direkt eller via GUI (anser det lättast att det via nano eller vim)
När det är gjort så måste du starta om samba.
luddju

Inlägg av luddju »

Ja, I XP kommer samba upp som dator i nätverket, men det kommer inte upp någon utdelad mapp från linux, kanske en konfigueringsfråga, så jag får väl prova nano eller vim, var jag nu hittar det, finns väl på google ?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Iaf. nano finns i Ubuntus terminal
LazyP

Inlägg av LazyP »

Om du fortfarande behöver hjälp att sätta upp dhcp och sedan få internet till din dator som får ip via dhcp så skicka pm till mig så löser vi det. Jag satte upp det för två dagar sedan med dhcp server och shorewall. Har inte tid att gå igenom exakt hur jag gjorde just nu
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"