boot problem, manuell fsck i read only mode ?

ektober

boot problem, manuell fsck i read only mode ?

Inlägg av ektober »

Har problem med min dator, den vill inte boota systemet utan jag ska tydligen manuellt kolla filsystemet i read only-mode och sedan starta om systemet. Enligt felmeddelandet vid boot blir det "logical failure". Nu sitter jag med live-CD och ber om ideer.
Kan jag hitta mina filer via live-CDn? och sedan spara i minneskort via usb/cardreader.

(live-CDn har endast engelskt tangentbord, det gav den lite underliga ordalydelsen)
ektober

SV: boot problem, manuell fsck i read only mode ?

Inlägg av ektober »

Jag läste i en annan tråd att man vid prompten som kommer upp skulle skriva in "fsck". Jag gjorde detta och efter att datorn jobbat ett tag samt efter att jag fått svara "yes" på ett antal noteringar som jag inte har en aning om vad de innebär men gissar att det var bitar av hårddisken som hade fel address eller nåt, så startade datorn normalt och det verkar som att alla filer finns kvar oskadade. (ursäkta rekordlång mening)

Nu ska jag spara ner mina filer på ett bra och strukturerat sätt och sedan installera ubuntu studio med egen /home partition.

Men det blir imorgon.
mathoglu

SV: boot problem, manuell fsck i read only mode ?

Inlägg av mathoglu »

Hej! Jag hade liknande problem för en tid sedan. Löste det genom att gå in med live-cdn och köra:

Kod: Markera allt

sudo fsck dev/sda 

Sedan fungerade det galant.

kolla http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,19435.0.html
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"