mediaspelare sorterar inte som jag vill

deviator

mediaspelare sorterar inte som jag vill

Inlägg av deviator »

Hej.

Jag har en relativt stor musiksammling sedan många år tillbaka. Den ligger prydligt organiserad på hårddisken. Med separata mappar får artist och album. Jag vill hemskt gärna börja spela min musik genom rythmbox, exaile eller motsvarande. Problemet är att det bara blir skit när dom indexerar. Helt hopplöst. Taggarna är säkert inte helt hundra på alla musikfiler men ändå. Det kan ju inte vara meningen att bara för att jag har ett sammlingsalbum så skall den splitras till 20 olika artister. Och ofta  så får jag flera dubbletter av en och samma artist. Måste man ha preussisk disciplin på sina tagar får att det här skall funka. Tanken är att programmen skall hjälpa mig. Men jag faller tillbaka hela tiden till att bara hämta musiken direkt från filträdet, Där den är i bra ordning. Någon som har något tips på hur jag skall få detta att fungera.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: mediaspelare sorterar inte som jag vill

Inlägg av mcNisse »

Jag googlade lite. Första träffen, taget från google.

"About. Rhythmbox is an integrated music management application, originally inspired by Apple's iTunes. It is free software, designed to work well under the..."

Inpirerad av itunes :) Ta en annan spelare om du vill ha koll på låtarna ligger lagrade.. Jag vet ingen spelare som är sämre om man vill ha koll hur filerna lagras än iTunes. Jag har ingen erfarenhet av rythmbox så jag vet inte hur pass lik iTunes Rythmbox verkligen är. Men med iTunes som inspirationskälla...

Bra taggar tror jag är viktigt i de flesta spelarare. Det går nog inte att komma runt. Amarok som jag använder sorterar samlingen på taggarna. Det finns tre nivåer att sortera på. Dock finns det en bra filbläddrane inbyggd så det går bra att skapa spellistor från den också.

Hur löste du problemet tidigare? Vad har du använt för spelare innan?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
deviator

Inlägg av deviator »

hehe

jag löste problemet genom att glöma bort delar av min skivsamling.

Nä men seriöst... Jag är van vid Winamp och brukar helt sonika dra en mapp och släppa den på spelaren. Det går ju att göra med en uppsjö spelare i linux också audaci... xmms totem filmspelare etc etc. Jag bara kände för att testa något nytt och alla  (vilka är alla :) )säger att när man väl börjat använda itunes liknande progam blir man fast för dom är så bra. Men jag har alltid tyckt att mellanlagret - databasen - mer har varit i vägen - som ett par dimmiga glasögon.

Jag håller på att göra en komplett flytt till linux... Vista blev droppen och så vidare... Vad jag saknar nu ubuntu väldigt mycket är att i windows kunde jag högerklicka på en mapp jag visste innehöll musik och välja ungefär antingen "spela upp i winamp" eller "lägg till i spellistan" så har jag startat musik de senaste 10 åren. Jag  gillar det!
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Kolla upp lite nautilus-skript

http://mundogeek.net/nautilus-scripts/
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
xjonas
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: mediaspelare sorterar inte som jag vill

Inlägg av xjonas »

Jag letar också en spelar som kan sortera efter min egen filuppbyggnad. I windows körde jag foobar2000 där kunde man välja "As stored". Nån som har tips på någon spelare som kan sortera efter filuppbyggnaden?
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Om du installerar programmet easytag så kan det automagiskt fixa taggarna på dina musikfiler, läggbara in regler för artist, album och låtnamn. Jag är dålig på att förklara men det är jättelätt att automatiskt fixa taggarna efter /artist/album/numer-titel, /artist/(år) album/nummer. titel (eller hur du nu har sorterat dem)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Du kan huvudsakligen sortera musiken efter artist, album eller filträd. Väljer du att visa efter artist så blir det alltid problem med samlingsalbum. I de fallen kan album-sortering vara bra.

Jag föreslår att du tar en titt på dessa musikspelare; quod-libet och listen. Framförallt quod-libet har ett antal alternativ att visa musiken på.
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"