Det är väldigt låg ljudkvalité när jag använder Ubuntu(64) för att spela upp min musik. Jag har windows på min andra hårddisk och därifrån får jag bra ljud.
Ljudkortet sitter på moderkortet(MSI K8N Neo4)
Antar att felet är codec-relaterat?
Dålig ljudkvalité
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Dålig ljudkvalité
Senast redigerad av 1 zanoy, redigerad totalt 27 gånger.
SV: Dålig ljudkvalité
Välkommen!
Sprakar det eller så? Det kanske är något reglage som står lite högt?
Öppna alsamixer i terminalen med kommandot alsamixer och kolla så inget står på 100% eller så.
Sprakar det eller så? Det kanske är något reglage som står lite högt?
Öppna alsamixer i terminalen med kommandot alsamixer och kolla så inget står på 100% eller så.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det är ett sprakande ljud.
Men då kommer vi till nästa problem: jag kan inte starta terminalfönster längre! Kunde det från början..
Nu står det bara "Startar Terminal" vid listen en stund.. men sen kommer den aldrig fram!
Men då kommer vi till nästa problem: jag kan inte starta terminalfönster längre! Kunde det från början..
Nu står det bara "Startar Terminal" vid listen en stund.. men sen kommer den aldrig fram!
Alt + F2, i rutan som dyker upp skriver du xterm. Då får du upp en annan terminal.
Du skulle även kunna försöka öppna den vanliga terminalen via den med kommandot gnome-terminal och förhoppningsvis står det kanske något intressant där varför det inte startar.
Du skulle även kunna försöka öppna den vanliga terminalen via den med kommandot gnome-terminal och förhoppningsvis står det kanske något intressant där varför det inte startar.
jag fick hem en grafisk variant på alsamixer, sen drog jag ner PCM, vilket löste problemet
, tack!!
När det gäller terminal-problemet så tog jag en screenshot (lyckades inte med copy/paste)

När det gäller terminal-problemet så tog jag en screenshot (lyckades inte med copy/paste)
Senast redigerad av 1 zanoy, redigerad totalt 28 gånger.