OT: Ursäkta mig

Forts. OT:Hylas skrev: Det är faktiskt ingen dum idé. Jag kan lägga några på jobbetVar beställer jag?
OT: Ursäkta mig![]()
upnorth skrev: Det är så klart hur häftigt som helst det Paul har gjort, men kom ihåg att det alltså är på hans eget initiativ/godkännande vilket är förutsättningen för att det ska fungera i längden. Dessutom är det ju mer eller mindre en kioskvältare vi ha att göra med här, det tror i alla fall jag är en bidragande orsak till att det gick som det gick överhuvudtaget...
Du har missat minst två saker. För det första är författaren inte upphovsrättsägaren. Dvs det författaren har gjort är att under fem år se hans sjunkande försäljningsiffror helt plötsligt vända på böcker som skrevs på åttiotalet och helt plötsligt åter skjuta i höjden, och han konstaterade att det var fildelningen som var att tacka för detta. Efter det satte han igång att hjälpa presumptiva läsare att hitta alster han skrivit men inte har rätten att ge bort gratis, och inte bara de som han egentligen står som ensam upphovsman till, utan oxå till verk som andra översatt, då han alltså hjälp folk till saker han inte har minsta rätt att göra det på.upnorth skrev: Men jag påstår inte att alla måste göra det eller att konsumenterna ska ha någon juridisk rätt att få göra som det passar. Det måste helt enkelt ske i samförstånd, som i det här fallet.
Det får nog till helt andra saker för att uppmuntra honom, eftersom han varit död i drygt 3 år.ZX Spectrum skrev: Jag uppmuntrade Stieg Larsson häromdagen med att köpa tredje delen i Millenium-serien. Så länge man köper lika mycket som innan internet fanns så är det ingen fara.
Då ska du inte läsa böcker av utländska författare (om du tycker det är absolut jätteviktigt att de får ersättning), de får inte ett öre i betalt när du lånar.zero gravity skrev: Jag tror de flesta som läser böcker antagligen vill ha dessa. Ibland lånar man en bok på biblioteket, och gillar man den så köper man den.
Lite väldigt OT, men det är något jag funderat på...Mekaniserad Apelsin skrev:Då ska du inte läsa böcker av utländska författare (om du tycker det är absolut jätteviktigt att de får ersättning), de får inte ett öre i betalt när du lånar.zero gravity skrev: Jag tror de flesta som läser böcker antagligen vill ha dessa. Ibland lånar man en bok på biblioteket, och gillar man den så köper man den.
Åh kattenHakanS skrev:Det får nog till helt andra saker för att uppmuntra honom, eftersom han varit död i drygt 3 år.ZX Spectrum skrev: Jag uppmuntrade Stieg Larsson häromdagen med att köpa tredje delen i Millenium-serien. Så länge man köper lika mycket som innan internet fanns så är det ingen fara.![]()
Det måste väl funka som med böcker, dvs kreatören får 1:22 per lån, upp till 142 000 kronor om de är svenska är det en förbaskad utlänning så får de inte ett öre (vilket antagligen måste fixas förr eller senare då det bryter mot eu's regler).HenrikAn skrev: Lite väldigt OT, men det är något jag funderat på...
Hur sjutton funkar avtalen med bibliotek?
Varför kan man LÅNA en musik-CD på ett bibliotek, men ändå så är tydligen självkostnadspriset för en låt ca 10 kr (eller vad nu normalpriset i en online-musik-butik kan vara)?
Det var mycket bra sagt!christer skrev: Som vän av fri programvara är det naturligt att även böcker och konst
är fritt. Alltså fritt fram för all kopiering. PDF är bara en form för fri läsning.
Är det tråkigt med PDF-formatet, så köp en bok och betala för den. Den kan man ha
med sig överallt. Vill du ha konsten på duk, så köp den. Vill du ha en vattenlöslig på papper så printa ut den.
Vill du ha den tillfälligt, så låna på biblioteket. Behöver du den ständigt, så köp pappersboken. Man kan ju inte bli lurad, för man har ju sett den som PDF eller som bok någonstans.
Fri PDF-format skulle ju vara idealet för skolor. Det är ju så enkelt att förbättra och hålla uppdaterad. Andras åsikt kan ju också bli beaktad.
Stackars författaren, han har väl stipendielön. Han bestraffas med ett slags samhällstjänst eller kulturellt ideellt arbete. Är resultatet bra brukar det också finnas donationer att leva på.
Ja, det är bra att båda varianterna finns, betala eller ladda ner. Håller på att spy galla över Windows varje gång jag startar skiten, eftersom det är reklam hit och dit och då har jag inga spyware eller något i den stilen. Då menar jag mer Nero som gör reklam för sina produkter. Adobe som ska poppa upp med sina uppdateringar och visa hur bra deras företag är m.m.HOLMEN skrev:Det var mycket bra sagt!christer skrev: Som vän av fri programvara är det naturligt att även böcker och konst
är fritt. Alltså fritt fram för all kopiering. PDF är bara en form för fri läsning.
Är det tråkigt med PDF-formatet, så köp en bok och betala för den. Den kan man ha
med sig överallt. Vill du ha konsten på duk, så köp den. Vill du ha en vattenlöslig på papper så printa ut den.
Vill du ha den tillfälligt, så låna på biblioteket. Behöver du den ständigt, så köp pappersboken. Man kan ju inte bli lurad, för man har ju sett den som PDF eller som bok någonstans.
Fri PDF-format skulle ju vara idealet för skolor. Det är ju så enkelt att förbättra och hålla uppdaterad. Andras åsikt kan ju också bli beaktad.
Stackars författaren, han har väl stipendielön. Han bestraffas med ett slags samhällstjänst eller kulturellt ideellt arbete. Är resultatet bra brukar det också finnas donationer att leva på.
Så skillnaden mellan att låna t.ex White Stripes senaste skiva på biblioteket och att tanka ner en "piratkopia" från nätet är i själva verket obefintlig? I alla fall för White Stripes?Mekaniserad Apelsin skrev:Det måste väl funka som med böcker, dvs kreatören får 1:22 per lån, upp till 142 000 kronor om de är svenska är det en förbaskad utlänning så får de inte ett öre (vilket antagligen måste fixas förr eller senare då det bryter mot eu's regler).HenrikAn skrev: Lite väldigt OT, men det är något jag funderat på...
Hur sjutton funkar avtalen med bibliotek?
Varför kan man LÅNA en musik-CD på ett bibliotek, men ändå så är tydligen självkostnadspriset för en låt ca 10 kr (eller vad nu normalpriset i en online-musik-butik kan vara)?