Hur ska författare överleva med fildelning?

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

SV: Hur ska författare överleva med fildelning?

Inlägg av Hylas »

Det är faktiskt ingen dum idé. Jag kan lägga några på jobbet :) Var beställer jag?

OT: Ursäkta mig  :-[
känn dig själv!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Hylas skrev: Det är faktiskt ingen dum idé. Jag kan lägga några på jobbet :) Var beställer jag?

OT: Ursäkta mig  :-[
Forts. OT:

Du får ju gärna bli medlem i föreningen, och sedan göra en förfrågan i medlemsdelen av vårat forum.
Annars kan du kontakta Geraner via styrelse@ubuntuforeninge.se, skicka med adressuppgifter :)
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Ok, då vet jag.
känn dig själv!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

upnorth skrev: Det är så klart hur häftigt som helst det Paul har gjort, men kom ihåg att det alltså är på hans eget initiativ/godkännande vilket är förutsättningen för att det ska fungera i längden. Dessutom är det ju mer eller mindre en kioskvältare vi ha att göra med här, det tror i alla fall jag är en bidragande orsak till att det gick som det gick överhuvudtaget...
upnorth skrev: Men jag påstår inte att alla måste göra det eller att konsumenterna ska ha någon juridisk rätt att få göra som det passar. Det måste helt enkelt ske i samförstånd, som i det här fallet.
Du har missat minst två saker. För det första är författaren inte upphovsrättsägaren. Dvs det författaren har gjort är att under fem år se hans sjunkande försäljningsiffror helt plötsligt vända på böcker som skrevs på åttiotalet och helt plötsligt åter skjuta i höjden, och han konstaterade att det var fildelningen som var att tacka för detta. Efter det satte han igång att hjälpa presumptiva läsare att hitta alster han skrivit men inte har rätten att ge bort gratis, och inte bara de som han egentligen står som ensam upphovsman till, utan oxå till verk som andra översatt, då han alltså hjälp folk till saker han inte har minsta rätt att göra det på.

I det här fallet finns det alltså inte det "samförstånd" som du så gärna vill påstå.

Vad han säger här är alltså att han tackar fildelningen för de senaste årens kioskvältning.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 27 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Jag tror de flesta som läser böcker antagligen vill ha dessa. Ibland lånar man en bok på biblioteket, och gillar man den så köper man den.
Likadant med böcker på nätet. Har ni försökt att läsa långa böcker på datorn? Jag mäktar inte med så mkt åt gången, då föredrar jag hellre att ha en bok i handen. Och de flesta känner nog inte för att printa ut några hundra sidor på papper och bunta ihop dom.

Jag tror spridning av böcker på nätet kraftigt bidrar till en ökad kvalitet bland de böcker som ges ut i bokform. Bevisligen så leder det även till en ökad försäljning av bra böcker.
Abusus non tollit usum
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ZX Spectrum skrev: Jag uppmuntrade Stieg Larsson häromdagen med att köpa tredje delen i Millenium-serien. Så länge man köper lika mycket som innan internet fanns så är det ingen fara.
Det får nog till helt andra saker för att uppmuntra honom, eftersom han varit död i drygt 3 år.  ;)
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

zero gravity skrev: Jag tror de flesta som läser böcker antagligen vill ha dessa. Ibland lånar man en bok på biblioteket, och gillar man den så köper man den.
Då ska du inte läsa böcker av utländska författare (om du tycker det är absolut jätteviktigt att de får ersättning), de får inte ett öre i betalt när du lånar.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Mekaniserad Apelsin skrev:
zero gravity skrev: Jag tror de flesta som läser böcker antagligen vill ha dessa. Ibland lånar man en bok på biblioteket, och gillar man den så köper man den.
Då ska du inte läsa böcker av utländska författare (om du tycker det är absolut jätteviktigt att de får ersättning), de får inte ett öre i betalt när du lånar.
Lite väldigt OT, men det är något jag funderat på...
Hur sjutton funkar avtalen med bibliotek?
Varför kan man LÅNA en musik-CD på ett bibliotek, men ändå så är tydligen självkostnadspriset för en låt ca 10 kr (eller vad nu normalpriset i en online-musik-butik kan vara)?
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

HakanS skrev:
ZX Spectrum skrev: Jag uppmuntrade Stieg Larsson häromdagen med att köpa tredje delen i Millenium-serien. Så länge man köper lika mycket som innan internet fanns så är det ingen fara.
Det får nog till helt andra saker för att uppmuntra honom, eftersom han varit död i drygt 3 år.  ;)
Åh katten  :-X
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Vem har sagt att man egentligen ska kunna leva på att författa? Att skriva böcker kan lika gärna vara ett lika brett "hobbyprojekt" som OpenSource naturen. Majoritetn av alla de som skriver de program som vi här på forumet använder har ju inte tjänat pengar på sina kodrader.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Jag lånar hellre böcker på bibliotek än läser dom på en skärm.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

HenrikAn skrev: Lite väldigt OT, men det är något jag funderat på...
Varför kan man LÅNA en musik-CD på ett bibliotek, men ändå så är tydligen självkostnadspriset för en låt ca 10 kr (eller vad nu normalpriset i en online-musik-butik kan vara)?
Det måste väl funka som med böcker, dvs kreatören får 1:22 per lån, upp till 142 000 kronor om de är svenska är det en förbaskad utlänning så får de inte ett öre (vilket antagligen måste fixas förr eller senare då det bryter mot eu's regler).
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Som vän av fri programvara är det naturligt att även böcker och konst
är fritt. Alltså fritt fram för all kopiering. PDF är bara en form för fri läsning.

Är det tråkigt med PDF-formatet, så köp en bok och betala för den. Den kan man ha
med sig överallt. Vill du ha konsten på duk, så köp den. Vill du ha en vattenlöslig på papper så printa ut den.

Vill du ha den tillfälligt, så låna på biblioteket. Behöver du den ständigt, så köp pappersboken. Man kan ju inte bli lurad, för man har ju sett den som PDF eller som bok någonstans.

Fri PDF-format skulle ju vara idealet för skolor. Det är ju så enkelt att förbättra och hålla uppdaterad. Andras åsikt kan ju också bli beaktad.

Stackars författaren, han har väl stipendielön. Han bestraffas med ett slags  samhällstjänst eller kulturellt ideellt arbete. Är resultatet bra brukar det också finnas donationer att leva på.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

christer skrev: Som vän av fri programvara är det naturligt att även böcker och konst
är fritt. Alltså fritt fram för all kopiering. PDF är bara en form för fri läsning.

Är det tråkigt med PDF-formatet, så köp en bok och betala för den. Den kan man ha
med sig överallt. Vill du ha konsten på duk, så köp den. Vill du ha en vattenlöslig på papper så printa ut den.

Vill du ha den tillfälligt, så låna på biblioteket. Behöver du den ständigt, så köp pappersboken. Man kan ju inte bli lurad, för man har ju sett den som PDF eller som bok någonstans.

Fri PDF-format skulle ju vara idealet för skolor. Det är ju så enkelt att förbättra och hålla uppdaterad. Andras åsikt kan ju också bli beaktad.

Stackars författaren, han har väl stipendielön. Han bestraffas med ett slags  samhällstjänst eller kulturellt ideellt arbete. Är resultatet bra brukar det också finnas donationer att leva på.
Det var mycket bra sagt!
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

HOLMEN skrev:
christer skrev: Som vän av fri programvara är det naturligt att även böcker och konst

Det var mycket bra sagt!
Ja, det är bra att båda varianterna finns, betala eller ladda ner. Håller på att spy galla över Windows varje gång jag startar skiten, eftersom det är reklam hit och dit och då har jag inga spyware eller något i den stilen. Då menar jag mer Nero som gör reklam för sina produkter. Adobe som ska poppa upp med sina uppdateringar och visa hur bra deras företag är m.m.
Så här håller det på i all oändlighet.
Denna tendens existerar inte ens när jag kör Ubuntu.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Mekaniserad Apelsin skrev:
HenrikAn skrev: Lite väldigt OT, men det är något jag funderat på...
Det måste väl funka som med böcker, dvs kreatören får 1:22 per lån, upp till 142 000 kronor om de är svenska är det en förbaskad utlänning så får de inte ett öre (vilket antagligen måste fixas förr eller senare då det bryter mot eu's regler).
Så skillnaden mellan att låna t.ex White Stripes senaste skiva på biblioteket och att tanka ner en "piratkopia" från nätet är i själva verket obefintlig? I alla fall för White Stripes?
Senast redigerad av 1 HenrikAn, redigerad totalt 23 gånger.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Är du inte där, så finns du inte.
Gäller biblioteket, telefonkatalogen och gratis nedladdning.
Godkänns inte gratis nedladdning, så kom absolut inte med på nätet.
Håll dig till betalbutikerna.
Skriv svar

Återgå till "Surftips"