[LÖST!] Lägga till en nätverksskrivare,Konica Minolta 2400W??? :-[

Användarvisningsbild
super_nollan
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

[LÖST!] Lägga till en nätverksskrivare,Konica Minolta 2400W??? :-[

Inlägg av super_nollan »

Hej.

Jag har en Konica Minolta 2400W ansluten till en router här.Nu vill jag kunna använda den ifrån Ubuntu men lyckas inte o känner att nu har jag kört fast...Under System/Administration/utskrift så får jag bara upp ett fönster som ser ut som det första.Jag kan inte lägga till skrivare , bara klicka på "Go to server" , där står det "/var/run/cups/cups.sock" och username + anslut.Jag vet inte hur jag ska fortsätta,kan någon sprida lite grus på min vinterväg??  :) Ska jag skriva i routernamnet adressen någonstans?Det jag vet är att skrivaren har adressen IP_ (ip adressen på min router) , det har jag hittat i egenskaper på en xp maskin som är ansluten till nätverket.

s_n
Bilagor
Skärmbild-Connect to CUPS server.png
Skärmbild-Printer configuration - localhost.png
Senast redigerad av 1 gholen, redigerad totalt 11 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Lägga till en nätverksskrivare,Konica Minolta 2400W??? :-[

Inlägg av Lars »

Kanske är det så att CUPS-servern inte är startad på din maskin. Kolla under system/administration/tjänster om skrivartjänsten är ikryssad. Man kan också köra sudo /etc/init.d/cupsys restart från ett terminalfönster för att starta om tjänsten.
Användarvisningsbild
super_nollan

Inlägg av super_nollan »

TACK Lars.Funkade,nu är det bara så att min skrivare inte fanns med under valbara , verkar inte finnas med driver till den...Jag letar vidare efter det...
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Vilken tillverkare och modell är det för skrivaren?
Användarvisningsbild
super_nollan

Inlägg av super_nollan »

Det är en Konica Minolta 2400W som jag vanligtvis ska ha ansluten till en Asus WL 500 W router (med USB anslutning på så att jag ska kunna använda den som just en nätverksskrivare) , vanligtvis nu har jag proppat in den direkt i en pc m ubuntu 7.10 i för att se att det fungerar att skriva ut ifrån den...men-men inte än... :-\
Lars

Inlägg av Lars »

Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

OK, jag missade något där. Jag är så pass gammal att jag associerar Konica och Minolta med kameror. ;D Jag kan hitta KonicaMinolta 2480 MF och 2490 MF bland drivrutinerna. Funkar inte dom?
Lars

Inlägg av Lars »

Installera paketet m2300w från Synaptic, den ska innehålla drivrutinen för 2400W också.
Användarvisningsbild
super_nollan

Inlägg av super_nollan »

Tackar,det fungerade alldeles utmärkt!sånär som på att jag upptäckte att jag har ett skrivarfel (verkar vara internt något pappersmatningsfel...) men det e ju något helt annat tyvärr....

Nu ska jag plugga i skrivaren i routern igen (nu vet jag att den skulle kunna fungera...) och se om jag kan få till nätverksfunktionen igen....

s_n
Användarvisningsbild
super_nollan

Inlägg av super_nollan »

Nu har jag fått ordning på skrivaren,direkt kopplad till pc´n så fungerar den alldeles utmärkt men så fort jag pluggar in den i min ASUS WL-500W så går det ta mig  >:( inte att skriva ut.Jag har dribblat en del med skrivar inställningar men ännu inte lyckats....Tydligen så ska firmwaren i den här vara baserad på Linux kernel (2.4) och vara ´normal`LPR men jag begriper inte ett nått var jag skall börja rodda nu....

Hjälp??någon?

s_n
Andreas A
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Andreas A »

super_nollan skrev: Nu har jag fått ordning på skrivaren,direkt kopplad till pc´n så fungerar den alldeles utmärkt men så fort jag pluggar in den i min ASUS WL-500W så går det ta mig  >:( inte att skriva ut.Jag har dribblat en del med skrivar inställningar men ännu inte lyckats....Tydligen så ska firmwaren i den här vara baserad på Linux kernel (2.4) och vara ´normal`LPR men jag begriper inte ett nått var jag skall börja rodda nu....

Hjälp??någon?

s_n
Om du använder den som nätverksskrivare och den är inkopplad direkt på routern. Då bör du väl ansluta den med AppSocket/HP JetDirect. Skulle jag tro i alla fall.
Ubuntu 9.10 + ATI HD 5770 + AMD X2 5200+
Användarvisningsbild
super_nollan

Inlägg av super_nollan »

Been there,done that,seen it all.....  ::)

Tror jag ska tilläggas.Har provat många olika inställningar men ännu inte lyckats,tänkte att det kanske fanns någon som haft ett liknande problem?
Användarvisningsbild
super_nollan

Inlägg av super_nollan »

SÅ där ja!!
Efter att ha fått hjälp här med att lägga till rätt paket och fått hjälp med att serva skrivaren (igenkläggad pappersmatar-rulle) och ställt in rätt skrivar konfigurering en gång till (app socket/hp jet direct) och uppdaterat routerns firmware så har jag fått igång nätverkskrivar funktionen    ;D  ;D  ;D

10:- på fw uppdateringen för nu vill även en weedous pc skriva ut via w-lan.. råkkenråll

s_n
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"