synkproblem med grafiken vid videouppspelning

deviator

synkproblem med grafiken vid videouppspelning

Inlägg av deviator »

Hej... Jag har ett litet problem som visar sig främst när jag tittar på film med snabba rörelser. Då är det som att en bit av den undre delen av filmen uppdateras någon millisekund senare. Det blir som ett streck. Detta går precis att notera om jag flyttar runt en massa fönster snabbt eller använder någon skrivbordseffekt som svoschar och svischar.

När jag programerade på den gamla goda tiden i DOS brukade jag undvika detta genom att vänta på vertical retrace om jag inte missminner mig. Hursomhelst jag har en platt skärm så här finns ingen katodstråle att vänta på, men de har ju uppdateringsintervall ändå. Hur som helst jag har ett nvidia 6600GT kort. Någon som har en idé om vad man kan göra åt saken. Tråkigt att titta på actionrullar i någon slags splitscreen. :)

/K
Bo

SV: synkproblem med grafiken vid videouppspelning

Inlägg av Bo »

jag har samma problem, fast ja har ett intel x3100 integrerat grafikkort.

har testat totem med gstreamer och xine, vlc, smplayer med olika outputs osv, samma problem hela tiden.  ???

någon som har en lösning på detta?  :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Har du lagt in någon/några boot options för att få Ubuntu att fungera?

Options som noapic påverkar interrupt-intensiva tillämpningar, t.ex video som kan ge problem som du skriver om.
Bo

Inlägg av Bo »

Bowmore skrev: Har du lagt in någon/några boot options för att få Ubuntu att fungera?

Options som noapic påverkar interrupt-intensiva tillämpningar, t.ex video som kan ge problem som du skriver om.
nej det har ja inte gjort.

läste någonstans att ja skulle testa att installera ubuntu-restricted-extras, men det hjälpte inte heller  :(
deviator

Inlägg av deviator »

Jag har inte heller lagt till något sådant... Kan detta ev bero på om den platta skärmen inte har så hög uppdateringstid. Jag vet inte vad min har men den är säkert över 12ms.

*Edit*
Den har precis 12ms
Senast redigerad av 1 deviator, redigerad totalt 14 gånger.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Jag har haft samma problem med mitt intel och nvidia kort. Stänger jag ner Compiz funkar det utmärkt så jag stängde helt enkelt ner det när jag skulle se på film. Har dock själv slutat helt med Compiz nu så lider inte längre av det.
Bo

Inlägg av Bo »

Jag använder inte compiz heller för tillfället, det laggar när ja scrollar. lite halv jobbigt när man surfar.  :P

men felet verkar inte ha med skärmen att göra, för det spelar ingen roll vilken skärm ja använder.
lite skummt detta tycker jag.  :-\
Bo

Inlägg av Bo »

hittade detta. verkar vara problem med xserver-xorg-video-intel.
ser ut som att en lösning verkar vara på väg till hardy iaf. får hoppas på detta  ;D

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/152206
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"