Forumtitlar som "Ubuntulärling"

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
battra

Inlägg av battra »

Jag antar att de titlar som forummedlemmar får baseras på antalet inlägg på forumet? I ett visst intervall är t.ex. titeln "ubuntulärling". Dock behöver man ju inte veta mindre än någon annan bara för att man inte hängt på forumet tillräckligt länge eller inte postat ett visst antal inlägg.
Limen
Kontakt:

Inlägg av Limen »

Och vart vill du komma med detta inlägg?
battra

Inlägg av battra »

Om det inte framgick tillräckligt klart - jag hoppas på ändrade titlar så att jag slipper kallas "lärling".
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Jag har inget emot de titlar vi använder idag. Men för att vara lite konstruktiv, det gör ju inte mycket nytta att klaga utan att presentera ett bättre alternativ! Gör gärna en alternativ lista så tror jag nog att ansvarig person tar en titt på den och överväger saken. :)
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
battra

Inlägg av battra »

För min del kunde gärna alla som inte är moderator eller liknande kallas "ubuntuanvändare", "forummedlem" eller liknande, alternativt skulle man kunna välja titel - t.ex. "Edgy-användare"/"Dapper-användare"/"Kubuntuanvändare".
Okänd

Inlägg av Okänd »

Finns planer på att markera vilken utgåva man använder på annat sätt.

Själv tyckte jag innan jag blev moderator och att det var en kul grej att få klättra på titelstegen och också något inspirerande. I.o.f. säger inte titlarna nödvändigtvis något om kunskapen fastän den snabbt växer när man spenderar tid här. Men är en sorts indikator på hur mycket man bidrar till forumets innehåll.

battra: Har jag rätt om jag tror att det du i huvudsak vill är att titeln inte ska växa i grad efter bidrag till innehållet på forumet?

Om det är så vill jag fråga hur övriga forummedlemmar ser på detta: Är det en trevlig grej, eller något du känner dig obekväm med? :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Håller med battra. Det tillför inget att ha de titlar som nu användes. Men det är bra om det framkommer vilken utgåva som användaren kör. Det kan man - som ni visar på - göra på olika sätt.

Sen kan man ju se hur aktiv användaren är genom att titta på nuvarande inlägg: - om man nu tycker det är intressant. Det säger dock inte så mycket om användarens bidrag till forumet. Som det här inlägget t.ex.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Mest som trevlig grej, förstår dock att "lärling" smakar illa för vissa men det stora flertalet tror jag bryr sig inte om det. Jag gillade titeln Fanatiskt Ubuntist eller var den Fantastisk...? :D

Jag tror att jag själv kommer alltid att vara just lärling med Linux.

Dessa "roliga titlarna" (det är ju så de ska ses) kommer väl från ubuntuforums.org där man använder liknande system och med kaffebönor också. Röstar för att behålla dem.
battra

Inlägg av battra »

Om jag själv skulle bestämma skulle jag ta bort möjligheten att få finare titlar med fler inlägg - tråkigt och seriöst är min melodi när det gäller forum, men många uppskattar nog att det finns så många funktioner som möjligt på forumet. Det jag reagerar mest mot är just titeln "ubuntulärling" - inte för att jag kan allt och aldrig lär mig något nytt, utan för att jag tycker att det är onödigt att man som ny användare ska känna att man behöver posta hundra inlägg för att visa att man duger som "Ubuntist". En titel som "nykomling" är det inte fel på, eftersom man ju är ny i forumet, men "ubuntulärling" och "fritidsubuntist" låter som om man vet mindre än den som uppnått ubuntist-status.

En del kan säkert tycka "Men orka skriva om en sån småsak ...", och det här är förvisso en småsak, men det är en sak som kan göra att man som nykomling i forumet känner sig en aning mindre välkommen.
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Jag ser fortfarande inga nya förslag (helst i form av en lista på olika titel-förslag). :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Förslaget tycks vara att skippa titelstegen.. :/

Jag tyckte som sagt det var en kul grej när jag var ny. Men det är klart att man upplever saker olika, för att man är olika :)

battra: Jag tycker inte du ska behöva känna att det är en småsak, då är det nog många saker som aldrig skulle tas upp och att anpassa och utveckla saker är ju viktigt för att forumet ska uppskattas av så många som möjligt!

Vad gäller dagens titlar (som jag gillar) så tror jag de skulle bli ännu bättre om de sa något om deltagandet på forumet istället för kunskaper mm när det gäller Ubuntu, finns säkert de som är registrerade som inte ens provat på Ubuntu. Går ju köra något i stil med kaffebönor också :)

Som northface nämner så är ju en skala på titlar efter inlägg inte helt tillförlitligt, men behöver den vara det, jag tror många om än inte all känner sig aningen mer motiverad att delta i forumet genom titlarna. Lite för att det inger respekt (på ett trevligt sätt) men mest för att det är kul att få en ny titel. Det är i alla fall mina spekulationer :)
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

För att förtydliga. Förslaget att skippa titlarna är noterat. Men det kan väl vara på sin plats med en alternativ lista?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja du fick ju inga förslag på titlar från mig ;) Jag har inga bättre att komma med för stunden ;)

Men battra och northface kanske vill komma med förslag som alternativ till att ta bort titelstegen.. :/ :)
dysfunctional

Inlägg av dysfunctional »

Med risk för att irritera vissa:
Jag tycker titlarna är roliga och den som tar dom på lite för stort allvar tror ja tar hela sig själv på lite för stort allvar....... Dom är en kul grej och inget mer med det, ja röstar för att dom ska vara kvar som dom är.
ubuntu user #10385.
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

Jag tycker också det är en kul grej. :)
Jag tror att många som söker sig till forumet är nybörjare på Ubuntu och då kan det faktiskt finnas ett värde i att se hur aktiv personen man får ett svar av är.

Jag har en annan erfarenhet. Jag är medlem i ett stort antal forum (mer än jag egentligen har tid med) ;) De forum som endast ger forumansvarig administrativ titel. Dvs. moderatorer m.fl. får samma titel som övriga medlemmar, brukar ge ett forum utan hiearkistiskt tänkande och mer familjär stämning. Vem som modererar framgår ju i avdelningarna ändå.
Jag tror att ovanstående är viktigt i de forum (som detta f.ex) som drar till sig ett stort antal nya medlemmar. Detta för att alla skall känna sig välkomna och inte känna sig övervakad av någon "myndighetsperson".

Jaha, nu har jag stuckit ut hakan igen. :)
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Användarvisningsbild
Lobo

Inlägg av Lobo »

Tycker det är kul med att kunna stiga i "graderna". Är ju alltid en överrasskning vad som blir nästa titel. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tycker detta systemet funkar fint... Är i mina ögon inget att hänga upp sig på

edit: Wooohooo jag är "Ubuntist"
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag har inga alternativ till titlarna, eftersom jag tycker de är onödiga om folk reagerar negativt. Jag kan mycket väl förstå att en kompetent Linuxanvändare inte vill titeleras lärling. Det vore ju synd om kompetenta personer lämnade forumet för en sådan sak. Kompetens behövs oxå på forumet - inte bara vänlighet och god ton.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Jag håller med om att i början var det trevligt med titlarna. Vilket även ledde till att man skrev lite mer än nödvändigt. Nu förtiden bryr jag mig dock inte så mkt utan skriver när jag känner att jag kan bidra till forumet.

Tyckte det lät bra med att ha lite alternativa titlar, främst det med vilken version man använder.
Sen skulle det inte vara dumt att dela ut lite titlar. t.ex. som belöning för att man under en tid bidragit med givande inlägg, eller för att man upprätthållit en bra stämmning mm.

Det sista förslaget jag har är att göra det möjligt för var och en att dölja hur många inlägg man har.
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

northface: Jag håller med dig om att "det vore ju synd om kompetenta personer lämnade forumet för en sådan sak." Men jag är inte så säker hur man har nytta av sådana kompetenta personer som tar åt sig för en sådan sak. Att man har en titel "Ubuntulärling" i ett titelsystem som en logisk person kan se är på skoj. Eller borde i alla fall.

Efter en tolkning (av oss moderatorer emellan) av riktlinjerna som forumet har fått kan det t.o.m. kännas att det är svårt att vara rolig på forumet. Tar man bort dessa "onödiga" men ack så roliga titlarna vad blir kvar?

Man måste kunna läsa ord på det viset att de betyder inget elakt eller personligt.

zero gravity: Dölja inlägg är en bra idé, samt att kunna se vilken version av Ubuntu man har men den senare ska vara ett måste annars gör den ingen nytta och vi får tråd som spinner förbi 10-strecket innan man kommer på att man har 64-bitars Ubuntu :rolleyes: eller något annat viktigt.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"