Hej på allihop!!
Jag har problem med ubuntu server.... Jag kan inte logga in som root....den kräver lösenord...vad är root lösenord??? I Debian får man välja själv root lösenord.... men inte ubunto....så vad är lösendordet då????
Snälla hjälp mig!!
root login??
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
SV: root login??
Logga inte in som root. Använd sudo.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Det gick inte
ubuntu login: root
Password: sudo
Men har inte lyckats att loga in.....kan du snälla förklara hur ska jag göra det??
Men har inte lyckats att loga in.....kan du snälla förklara hur ska jag göra det??
Logga in som dig själv.
Använd sudo när du behöver göra något som root.
Ange ditt lösenord.
Använd sudo när du behöver göra något som root.
Ange ditt lösenord.
OK men jag använder WinSCP för att loga in och överföra filer eller skappa mappar men det går inte att göra det till exempel att skappa mappar !! Varför då??
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det går förmodligen inte därför du inte har rättigheter att skapa mappar där du vill skapa mappar.shaterlo skrev: OK men jag använder WinSCP för att loga in och överföra filer eller skappa mappar men det går inte att göra det till exempel att skappa mappar !! Varför då??
sudo chown dittnick:dingrupp /sök/väg/till/mapp/du/vill/göra/en/mapp
För mig blir det tex:
sudo chown kivie:kivie /var/www
Sen om det är så smart att ge mig till skrivrättigheter på www mappen är en annan femma.

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Så här lägger du in root lösen:shaterlo skrev: Det gick inte
Kod: Markera allt
sudo passwd
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome