64bit eller 32bit =/ [LÖST]

Eje
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

64bit eller 32bit =/ [LÖST]

Inlägg av Eje »

Hej. Snacka om att man känner sig blåst för ögonblicket, men men. det är väl bara att ställa den dumma frågan så att jag får ordning på sakerna =)

Då jag sitter med en AMD Athlon 64 X2 dual core processor 3800+ tog jag ju hem Ubuntu .iso filen till AMD64. Jag tyckte att det passade som handen i handsken med min athlon 64.. Jag kunde köra det fint i Live-CD utan problem(installerade dock inte) och nu ska jag prova att installera med virtualbox. först så säger virtualbox vid installation att jag ska ha en virtualboxinstallation till 32bit då mitt windows är till 32.. laddar hem denna och installerar utan problem, får en maskin skapad osv osv, Men när jag ska öppna ubuntu(efter bootsidan) genom virtualbox så säger den att jag ska ha ubuntu till 32bit. Är det jag som är dum i bollen och har faktiskt 32bit system eller är det bara för att windows råkar vara 32, som leder till att virtualbox ska vara 32(för att installeras i windows) som leder till att ubuntu ska vara 32 - för att virtualbox är 32bit..

tackar på förhand

Ps. sorry för väggen av text O.o
Senast redigerad av 1 TicToc, redigerad totalt 28 gånger.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: 64bit eller 32bit =/

Inlägg av TicToc »

Det är virtualbox som emulerar en 32 bitars processor om jag inte har helt fel.
Jag gjorde liknande antagande (läs misstag  ;D ) som du.
Jag kör kubuntu 64, virtualbox 64.
Sedan försökte jag starta en 64 install i den vboxen, men tji, det gick inte.
Eje

Inlägg av Eje »

Alltså... Jag har en processor för 64bit men Virtualbox emulerar en 32?..

hmm då är frågan om det hela blev så mycket "enklare" nu när man måsta ladda hem ubuntu för 32bit också... kanske lika bra att ge det "hela armen" och bara partitionera/installera på riktigt...

*EDIT* alltså. jag ska ha 32 för att köra i virtualbox.. Men om jag inte ska köra genom virtualbox så ska jag ha till 64 ellerhur? iom att jag har en processor jag har (är inte stensäker även om det kan verka solklart)
Senast redigerad av 1 Eje, redigerad totalt 27 gånger.
diwic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av diwic »

På virtualbox hemsida står det:

Please note that the package architecture must fit your host operating system architecture. So if you are running a 32-bit kernel on a 64-bit capable CPU you have to install the 32-bit version (x86/i386). On the other side you must install the AMD64 version (this is the same as x86_64) if your host OS is 64-bit!

Så det är hostens operativsystem som styr. Dvs vill du köra Ubuntu utanför boxen och Windows inuti boxen, så är det huruvida Ubuntu är 32 eller 64 bitar som avgör vilken version av virtualbox du ska ha.
Eje

Inlägg av Eje »

Exakt. har för övrigt laddat hem Ubuntu för 32bit och installerat och det funkar finfint.. Tack för hjälpen

Kan inte ändra till [LÖST] men om en moderator tittar förbi so be my guest =)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"